ریپورتاژ آگهی
ورزشگاه نقش جهان اصفهان

ورزشگاه نقش جهان اصفهان

ورزشگاه نقش جهان اصفهان ، در حال حاضر از جمله مهم‌ترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این ورزشگاه ، استادیوم خانگی سپاهان و میعادگاه طرفداران پرشور اصفهانی است. این ورزشگاه در میزبانی از بازی‌های بزرگی همچون مسابقات سپاهان با دو غول قرمز و آبی پایتخت یا مسابقات مهم آسیایی با حضور ۷۵ هزار طرفدار فوتبال تبدیل به استادیومی پرشور و بی نظیر می شود و فوتبال دوستان ایران به خوبی می‌دانند بازی در نقش جهان برای حریفان سپاهان كار بسیار سختی است. ورزشگاه جهان بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در سال ۱۳۹۵ بالاخره افتتاح شد.
  • 1400/12/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اصفهان، اتوبان كاوه، بلوار فرزانگان، جاده ورزشگاه نقش جهان، مجموعه ورزشی نقش جهان
تلفن : 66059000-021

ورزشگاه نقش جهان اصفهان ، در حال حاضر از جمله مهم‌ترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این ورزشگاه ، استادیوم خانگی سپاهان و میعادگاه طرفداران پرشور اصفهانی است. این ورزشگاه در میزبانی از بازی‌های بزرگی همچون مسابقات سپاهان با دو غول قرمز و آبی پایتخت یا مسابقات مهم آسیایی با حضور ۷۵ هزار طرفدار فوتبال تبدیل به استادیومی پرشور و بی نظیر می شود و فوتبال دوستان ایران به خوبی می‌دانند بازی در نقش جهان برای حریفان سپاهان كار بسیار سختی است. ورزشگاه جهان بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در سال ۱۳۹۵ بالاخره افتتاح شد.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-3b5eX9gTRC

تاریخچه

طرح ورزشگاه نقش جهان كه در ابتدا به ورزشگاه بزرگ یا ورزشگاه المپیك (دهكده المپیك) معروف بود در سال ۱۳۶۷ تعریف و كلنگ آن پس از ایجاد مؤسسه‌ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال ۱۳۶۸ توسط مدیرعامل وقت این مؤسسه به زمین زده شد. فعالیت‌های آغازین ساخت این ورزشگاه از سال ۱۳۷۲ شروع شد و با خاك برداری در سال ۱۳۷۴ ادامه پیدا كرد و در ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ عملیات اجرایی این ورزشگاه آغاز شد

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-xcVwDaBc2C
بعد از حدود یك دهه بالاخره در سال ۱۳۸۱ همزمان با برگزاری دومین دوره لیگ برتر ایران، فاز اول استادیوم نقش جهان افتتاح شد و سال‌ها انتظار مردم اصفهان به پایان رسید. از همان ابتدا این استادیوم به عنوان استادیوم اختصاصی سپاهان مورد استفاده قرار گرفت. سپاهان در ورزشگاه جدید توانست برای اولین بار قهرمانی در لیگ برتر ایران را تجربه كند. فاز اول ورزشگاه تنها ۴۲ هزار نفر ظرفیت داشت و تا سال ۱۳۸۵ مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ این ورزشگاه برای ساخت فاز دوم تعطیل شد.در ۸ آذر ۱۳۹۳، وزارت ورزش و جوانان، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تكمیل و بهره‌برداری آن به مجتمع فولاد مباركه واگذار كرد. این ورزشگاه پس از بهره‌برداری، به مدت ۲۰ سال به باشگاه سپاهان واگذار شده‌است.تیم فوتبال سپاهان در این ورزشگاه قهرمانی در لیگ برتر و دوعنوان قهرمانی جام حذفی را نیز تجربه كرده‌است.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-xLLcf2jgfu
یك دهه مردم اصفهان و طرفداران پرشور سپاهان منتظر بودند تا عملیات ساخت این ورزشگاه به اتمام برسد. این فاصله طولانی انتقادات زیادی را به همراه داشت. در طی این مدت ۴ دولت برای ساخت این استادیوم برنامه ریزی كردند و بارها وزیر یا معاونان وزیر برای بازدید از پروژه به اصفهان آمدند. در نهایت در سال ۱۳۹۲ شركت سپاهان تصمیم گرفت كار ساخت این ورزشگاه را به دست بگیرد. با ورود شركت سپاهان فرآیند ساخت ورزشگاه سرعت گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۵ این ورزشگاه برای بازی‌های سپاهان در لیگ و آسیا آماده شد.فاز دوم این ورزشگاه پس از گذشت بیش از ۹ سال تعطیلی، در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش افتتاح شد. این ورزشگاه به عنوان یكی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های استاندارد ایران با گنجایش ۷۵ هزار نفر جمعیت در شمال شهر اصفهان احداث شده‌است

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-kmYImUlm8G
مجموعه ورزشی نقش جهان اصفهان شامل یك ورزشگاه فوتبال به همراه پیست تارتان ۸ خطه و چندین سالن ورزشی همچون سالن‌های ژیمناستیك، تنیس روی میز و ورزش‌های رزمی است. ورزشگاه در دو طبقه با طرح بیضی ساخته شده و در مجموع گنجایش ۷۵ هزار نفر را دارد. از لحاظ گنجایش این ورزشگاه در كنار ورزشگاه آزادی تهران و یادگار امام تبریز بزرگترین ورزشگاه فوتبال در ایران محسوب می‌شود. مساحت كل استادیوم در حدود ۱۰ هكتار است.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-uhMgLUAklY

امكانات ورزشگاه نقش جهان اصفهان

زمین چمن طبیعی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع
۴ ورودی جهت ورود ورزشكاران، تماشاگران و افراد ویژه در طبقه اول به همراه ورودی‌های تماشگران در طبقه دوم
پیست ورزش‌های ۷ گانه
پیست تارتان ۸ خطه استاندارد
تونل ۱۱۰ متری ماراتن با شیب در حدود ۵ درصد
بخش‌های مربوط به امور اداری
رختكن اختصاصی برای مربیان
رختكن اختصاصی برای داوران
۴ رختكن مجزا برای تیم‌های ورزشی
۲ رختكن ویژه برای تیم‌های معلولین
اتاق بهداری و تست دوپینگ
سالن والیبال
سالن بسكتبال
سالن‌های تمرینی در طبقه دوم با امكاناتی مانند رختكن و سونا
سالن ژیمناستیك و تنیس روی میز
۴۲ هزار صندلی در طبقه اول
سكوهای سیمانی در طبقه دوم
سرویس‌های بهداشتی

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-aD5i1Ob6nn

با این كه ورزشگاه نقش جهان در سال ۱۳۹۵ به طور كامل افتتاح شد و از این نظر جزو استادیوم‌های نوین ایران محسوب می‌شود اما در واقع نقشه ساخت آن به نزدیك به سه دهه قبل بر می‌گردد و در آن امكانات مناسبی برای تماشاگران در نظر گرفته نشده است. تا شروع لیگ ۹۸-۹۹ تنها سكو‌های طبقه اول ورزشگاه صندلی گذاری شده بودند. با تاكید سازمان لیگ و اعضای كمیته‎ای كه از ای اف سی برای بررسی شرایط ورزشگاه سپاهان به ایران آمده بودند، سكوهای طبقه دوم نیز بالاخره رنگ صندلی را دیدند. هرچند در كل این صندلی‎های پلاستیكی كیفیت مناسبی ندارند.
وضعیت سرویس‌های بهداشتی ورزشگاه نیز تعریف چندانی ندارد. از طرفی هیچ بوفه یا محل خرید مواد غذایی در ورزشگاه وجود ندارد و معمولاً مواد غذایی با كیفیت پایین و با وضعیت نامناسبی در ورزشگاه به فروش می‌رسند. همه این موارد باعث می‌شود تا ورزشگاه نقش جهان مانند اغلب ورزشگاه‌ها ایران امكانات مناسبی برای تماشاگران نداشته باشد. هرچند با همین وضعیت نیز از خیلی از ورزشگاه‌های ایرانی شرایط بهتری دارد.

طولانی شدن فرآیند ساخت ورزشگاه باعث شد تا در دوران طلایی سپاهان كه با سه قهرمانی لیگ و صعود به فینال آسیا همراه بود، بازی‌های این تیم در ورزشگاه فولادشهر برگزار شود. با افتتاح فاز دوم نقش جهان در سال ۹۵ سپاهان در دوران افت خود قرار داشت اما بارها توانست در ورزشگاه تازه تأسیس خود و حمایت ۷۵ هزار طرفدار طلایی پوش در بازی‌های بزرگی پیروز شود. هرچند هنوز در ورزشگاه جدید شرایط برای قهرمانی سپاهان مهیا نشده اما شب‌های خاطره انگیز مانند پیروزی در مقابل تراكتور، پرسپولیس و استقلال در این ورزشگاه كم نبوده است.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-JSkQZNqPW2

مالكیت ورزشگاه نقش جهان

مالكیت این ورزشگاه در اختیار وزارت ورزش و جوانان ایران قرار دارد. قبل از به وجود آمدن وزارتخانه ورزش و جوانان نیز مالكیت این ورزشگاه با سازمان تربیت بدنی بود. وظیفه ساخت این ورزشگاه در ابتدا بر عهده شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كشور قرار داشت. بعد از طولانی شدن فرآیند ساخت ورزشگاه در دهه ۹۰، شركت سپاهان با وزارت ورزش و جوانان به توافق رسید تا در قبال تكمیل پروژه، امتیاز استفاده از این ورزشگاه برای ۲۰ سال به سپاهان واگذار شود. به این ترتیب باشگاه سپاهان تا سال ۱۴۱۵ مستأجر این ورزشگاه خواهد بود.

نحوه دسترسی به ورزشگاه نقش جهان

آدرس : اصفهان، اتوبان كاوه، بلوار فرزانگان، جاده ورزشگاه نقش جهان، مجموعه ورزشی نقش جهان
راه‌های دسترسی به ورزشگاه نقش جهان، ورزشگاه نقش جهان در شمال شهر اصفهان و در نزدیكی پارك جنگلی فدك قرار دارد. از آنجایی كه این ورزشگاه در خارج از شهر اصفهان قرار گرفته، برای دسترسی به آن باید از خودروهای شخصی استفاده كرد. پاركینگ ورزشگاه گنجایش بالایی دارد و برای پارك كردن خودرو می‌توانید از آن استفاده كنید. البته پاركینگ امكانات مناسبی ندارد و از این رو گاهی مشكلاتی برای تماشگرانی كه به این ورزشگاه مراجعه می‌كنند به وجود می‌آورد. اتوبان كاوه، دسترسی به این استادیوم را از مركز شهر اصفهان و میدان شهدا امكان پذیر می‌كند. همچنین بزرگراه چمران نیز با بلوار كاوه تقاطع دارد و دسترسی به این بلوار را از بخش‌های مختلف اصفهان راحت‌تر می‌كند.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان-0vyekFT7yT