ریپورتاژ آگهی
قلعه گویجه

قلعه گویجه

این قلعه در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوره سلجوقی هنوز كارآئی داشته و بناهائی به آن افزوده شده و گورستانی هم مربوط به دوره سلجوقی در ضلع جنوب شرقی قلعه وجود دارد.
  • 1400/11/09
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : آذربایجان غربی
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه گویجه در ۴۵ كیلومتری جنوب شرقی مراغه و در كنار رودخانه قوری چای قرار دارد. نام قلعه گویجه برگرفته از سنگ‌های سبزرنگی است كه در منطقه وجود دارد
تلفن : 66059000-021

قلعه گویجه در ۴۵ كیلومتری جنوب شرقی مراغه و در كنار رودخانه قوری چای قرار دارد. نام قلعه گویجه برگرفته از سنگ‌های سبزرنگی است كه در منطقه وجود دارد

این قلعه از لحاظ ابعاد كوچك است و به دست انسان ساخته نشده است و حاصل توده‌ای طبیعی می‌باشد و انسان‌ها با استفاده از لاشه سنگ‌ها سوراخ‌ها و راه‌های آن را به بیرون بسته‌اند.

در این قلعه یك در بزرگ ایجاد كرده‌اند كه این ورودی بزرگ تونل مانند احتمالا به انواع آغول استفاده می‌شده و در بالای قلعه آب انباری وجود دارد كه چشمه‌ای در آن هست كه با برداشت آب از آن آب رفته جای گزین می‌شود.

در اطراف قلعه بقایای دیواردورتا دور باقی مانده است و تاریخ بنا نیز از هزاره قبل از میلاد تا اوایل دوران اسلامی تخمین زده شده است.این قلعه در صخره‌های طبیعی ضلع شرقی ارتفاعات كوه‌های گویجه قلعه مراغه واقع شده است و از نادرترین قلعه‌های تاریخی كشور با معماری صخره‌ای محسوب می‌شود.

تمامی گویجه قلعه در دل كوه حجاری شده به طوری كه محوطه آن روی صفه‌ای از سنگ قرارگرفته و دارای قسمت‌های مختلف شامل آب انبار،راه پله‌های دسترسی، سكوهای اقامت،دخمه و تالار اصلی است.

این قلعه در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوره سلجوقی هنوز كارآئی داشته و بناهائی به آن افزوده شده و گورستانی هم مربوط به دوره سلجوقی در ضلع جنوب شرقی قلعه وجود دارد.

گویجه قلعه در ۴۵ كیلومتری جنوب شرقی مراغه و در دهستان قوری چای، بخش سراجوی این شهرستان واقع شده و در سال ۸۲ با شماره ۱۰۴۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مراغه با حدود ۳۰۰ اثر تاریخی و تپه‌های باستانی جزء ۱۰ شهرستان تاریخی و فرهنگی كشور محسوب می‌شود كه از این تعداد حدود ۲۰۰ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

قلعه گویجه-qQWnizqIcm

قلعه گویجه-xt6IegHvBE

قلعه گویجه-r9hfZcwZEf

قلعه گویجه-NZ3Ohs4o3r

قلعه گویجه-BKgUvPsS4m