ریپورتاژ آگهی
مرصع پلوی شیرازی

مرصع پلوی شیرازی

مرصع پلوی شیرازی یكی از خوشمزه‌ترین پلوهایی كه می‌توانید در میهمانی‌ها و مجالس سرو كنید، كه به دلیل زیبایی به آن جواهر پلو
  • 1400/12/18
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مرصع پلوی شیرازی یكی از خوشمزه‌ترین پلوهایی كه می‌توانید در میهمانی‌ها و مجالس سرو كنید، كه به دلیل زیبایی به آن جواهر پلو هم می‌گویند. مرصع پلو را می‌توان به ۳ روش كلی و با استفاده از مرغ، گوشت و ماهی درست كرد. البته محبوب ترین نوع آن، مرصع پلو با مرغ است. این غذا یك غذای خوشمزه و مقوی و پر از رنگ و زیبایی است و می‌تواند رنگ لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد. نام دیگر مرصع پلو، پلو نگین كار است كه یك غذای شیك و مجلسی است كه در بیشتر مهمانی‌ها درست می‌شود. مرصع در زبان عربی به معنای جواهر نشان است و برای این منظور نامگذاری شده است كه در تهیه مرصع پلو از مواد رنگارنگ استفاده می‌شود. مرصع پلو غذایی است كه تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را دارد. پس برای آموزش طرز تهیه مرصع پلو با ما همراه باشید.

مواد لازم:
۶ پیمانه برنج
۱ عدد مرغ پاك كرده
۱ پیمانه خلال هویج
۱۰۰ گرم خلال بادام
۱۰۰ گرم خلال پسته
۱ پیمانه كشمش
۱ پیمانه زرشك
به میزان لازم زعفران

منظور از پیمانه، ۱ عدد پیمانه پلوپز می باشد.

طرز تهیه :
برنج را قبلاً خیس می كنیم. مرغ را هم تمیز كرده و پوست آن را كاملاً جدا كنید. با آب و پیاز می پزیم. گوشت مرغ را بعد از پختن تكه تكه می كنیم. برای پخت برنج، یك قابلمه پر از آب روی حرارت گذاشته و یك قاشق روغن در آن می ریزیم. بعد از به جوش آمدن آب، برنج را در آن ریخته و به موقع آن را آبكش می كنیم. زرشك را با كمی روغن، دو قاشق آب و كمی زعفران، مقداری تفت می دهیم. كشمش و خلال هویج را هم در مقداری روغن تفت می دهیم. خلال هویج را بعد از تفت، با شكر وآب لیمو می پزیم. بعد از پخت برنج، آن را در یك ظرف می كشیم و یك لایه از مواد پخته شده فوق كه با هم مخلوط كرده ایم را روی آن می ریزیم و به همین صورت، یك لایه برنج و یك لایه از مواد تهیه شده می ریزیم. خلال پسته احتیاجی به تفت دادن، ندارد.

نكات تغذیه ای:
این غذا، لذیذ و دارای رنگ و طعم متنوعی است. در این پلو، از مواد گیاهی مثل هویج، بادام، كشمش استفاده شده است. بادام و كشمش منابع خوب كلسیم هستند كه برای تقویت استخوانها مفید می باشند. همچنین بادام و پسته سرشاراز منیزیم بوده كه باعث پیشگیری از بیمارهای قلبی – عروقی می شوند. هویج پخته شده هم( همانطور كه در قسمت دانستی های تغذیه سایت تبیان آمده است) حاوی آنتی اكسیدان های زیادی است كه می تواند از وقوع سرطان ها و بیماریهای قلبی- عروقی پیشگیری كند.
این غذا در كل حاوی ۴۴۱۳ كالری انرژی است.اگر این مقدار غذا توسط ۱۵ نفر خورده شود سهم هر فرد از انرژی به طور متوسط ۲۹۵ كالری خواهد بود.

 

مرصع پلوی شیرازی-INK3cV67A3