ریپورتاژ آگهی
هرسین

هرسین

هرسین یكی از نواحی باستانی استان كرمانشاه می‌باشد. در این ناحیه آثاری از دوره ساسانی از جمله صفحه تراشیده كوه، حوض سنگی،ساعت آبی، طاق سنگی، پلكان سنگی، قلعه و آثاری دیگر باقی مانده است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : هرسين
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۴۸ كیلومتری خاور كرمانشاه و در مسیر راه اصلی خرم آباد – كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

هرسین یكی از نواحی باستانی استان كرمانشاه می‌باشد. در این ناحیه آثاری از دوره ساسانی از جمله صفحه تراشیده كوه، حوض سنگی،ساعت آبی، طاق سنگی، پلكان سنگی، قلعه و آثاری دیگر باقی مانده است. در دوره قاجاریه نیابت این محل با امین‌الرعایا و فرزندان او بوده است. این ناحیه در سال‌های اخیر به شهرستان تبدیل شده است.

مراكز دیدنی و تاریخی

كاخ شاپور
صفه مادی
قلعه بیستون
ناحیه باستانی بیستون
شهر باستانی چمچال
كاروانسرای بیستون
پل خسرو
نقوش داریوش
مجسمه هركول
نقش ولگش
صفحه تراشیده شده
شیر سنگی
نقش میتر یدات اشكانی
نقش گودرز دوم اشكانی
فراتاش
كتیبه وقف نامه شیخ علی خان زنگنه
پرستشگاه پارتی
غار تاریخی بیستون

صنایع و معادن

از صنایع و معادن شهرستان هرسین اطلاعات مستندی در دست نیست.

كشاورزی و دام داری

مردم‌هرسین به كشاورزی و دام‌داری اشتغال دارند و‌ محصولات گندم، جو،‌ بنشن، چغندرقند، تره بار، سیب، انگور، هلو از محصولات عمده شهرستان است. محصولات سیب درختی، هلو، نخود،‌ پنبه، ‌گندم، جو،‌ پیاز، چغندرقند از جمله محصولات‌صادراتی شهر نیز هستند. كشاورزی شهرستان هرسین سنتی و نوع كشت آبی و دیمی است. آب كشاورزی از چشمه مخصوص چشمه سراب هرسین، كاریز، چاه ژرف و نیمه ژرف تامین می‌شود. جنس خاك شنی، رسی و سیاه خاك و بسیار حاصل خیز است. دام‌داری نیز در شهرستان هرسین مانند سایر بخش های این منطقه از موقعیت نسبتا خوبی‌برخوردار است و مواد لبنی از جمله فرآورده های صادراتی هرسین محسوب می‌شوند.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان هرسین یكی از شهرستان های استان كرمانشاه در قسمت خاوری استان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان صحنه، از جنوب به استان لرستان، از باختر به شهرستان كرمانشاه و از باختر به استان لرستان محدود می‌شود. مركز شهرستان هرسین شهر هرسین است كه از نظر جغرافیایی در ۴۷ درجه و ۳۵ دقیقه درازای خاوری و ۳۴ درجه و ۱۶ دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است. براساس سرشماری سراسری سال ۱۳۷۵ جمعیت این شهرستان ۹۶۰۱۹ نفر برآورد گردیده كه از این تعداد ۵۵۰۷۹ نفر در مركز این شهرستان زندگی می كنند. شهر هرسین در دشتی قرار گرفته كه از شمال به كوه شیرزو، از جنوب به كوه زرین و از شمال خاوری به كوه گویی محدود می شود. مركز شهرستان هرسین در ۴۸ كیلومتری خاور كرمانشاه و در مسیر راه اصلی خرم آباد – كرمانشاه قرار دارد آب و هوای آن‌نسبتا سرد است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

هرسین یكی از نواحی باستانی استان كرمانشاه است. پیشینه تاریخی شهرستان هرسین با قدمت و تاریخ كرمانشاه عجین شده است. لسترنج در جغرافیای سرزمین های خلافت خاوری از قول حمدلله مستوفی می نویسد: « در همان حدود قلعه هرسین و در پای آن قلعه كوچكی واقع بود و این شهر كوچك هنوز در بیست میلی جنوب خاوری كرمان باقی است». صاحب عالم آرای عباسی، در زمره جلوداران لشگر ایران در مقابل لشگر عثمانی، از شاه سلطان خدابنده لو حاكم هرسین نام می برد. در دوره قاجاریه نیابت این محل با امین الرعایا و فرزندان او بوده است.

هرسین-WQb48GgUCR

هرسین-3ZMwuR5zZC

هرسین-2RpaI4EQrW