ریپورتاژ آگهی
معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان

از سوغاتی های معروف اصفهان كه شیرینی مطبوع و دلنشین است گز انگبین می باشد كه در اطراف این شهر درست می شود
  • 1400/12/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : چایخانه , مهمانسرا و رستوران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان.میدان نقش جهان.جنب عالی قاپو.پلاك۷۰

از سوغاتی های معروف اصفهان كه شیرینی مطبوع و دلنشین است گز انگبین می باشد كه در اطراف این شهر درست می شود . در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان بپردازیم .برای تهیه گز از شكر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود. برخی تولیدكنندگان گز از نوعی ماده به نام بادكا نیز استفاده می‌كنند كه این ماده ارزش غذایی آن را پایین می‌آورد.گز انگبین نوع اصیل این شیرینی كه هنوز هم به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود دارای درصد كمی از عصاره گرانبهای گزانگبین است و آنچه به گز شیرین اصفهان هویت داده همین عصاره و شهد شگفت‌انگیز انگبین یا گزانگبین است كه از درختچه‌هایی به همین نام یعنی گزانگبین در نواحی خوانسار به‌دست می‌آید.

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-1V3L5AFqg5

عامل تولیدكننده گز انگبین حشره كوچكی است تقریبا به اندازه پشه كه روی ساقه یا برگ‌های درخت گز انگبین خانه می‌سازد. سپس از شیره پرورده این گیاه تغذیه كرده و شهد تولید می‌كند. این عمل، یعنی تولید قند طبیعی توسط این حشره كه شاید عملی همانند تولید عسل در زنبور عسل است، چندان شناخته شده نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. سرانجام از اواخر شهریورماه و زمانی كه نسیم‌های خنك پاییزی وزان می‌شود، دانه‌های براق و زرد رنگی همانند ارزن از درختچه‌های گز انگبین به‌دست می‌آید كه به آن عصاره گز انگبین می‌گویند.

اگرچه گز، نام خود را از گز انگبین گرفته، اما به احتمال زیاد شما در عمرتان حتی یك‌بار هم مزه رویایی آن را درك نكرده‌اید، چون قیمت گزی كه با عصاره گز انگبین درست می‌شود بسیار زیاد است. برای سر آخرین برآوردها، قیمت هر كیلو عصاره گز انگبین در بازار، بسته به كیفیت آن بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است! متاسفانه به دلیل عدم حمایت‌های كافی وزارت جهاد كشاورزی و مدیریت ناصحیح، حشره تولیدكننده عصاره گز انگبین در خوانسار رو به نابودی رفته است. شاید در زمانی نزدیك، عصاره گز انگبین تنها در نوشته‌ها باقی ماند و صدای وز وز بال‌های حشره پرورش‌دهنده آن، در گوش خاطرات مردم محلی طنین اندازد. این نوع گز كمتر برای مشتریان داخلی ساخته می‌شود و معمولا ساخت این نوع شیرینی پیشاپیش باید سفارش داده شود. به این نكته توجه داشته باشید كه در گز انگبین دار نیز درصد كمی از عصاره انگبین را اضافه می‌كنند. اگر تنها ۱۰ درصد عصاره گز انگبین به گزی مشابه با همان درصد تركیبات اضافه شود به قیمت اسفند سال ۹۰، ۱۵ هزار تومان به قیمت هر كیلوگرم گز اضافه می‌شود.

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-oi2bSweIJO

اگر بخواهیم ریشه نام گز را دریابیم، ‌باید سری به استان اصفهان بزنیم : خوانسار. شهر خوانسار از توابع استان اصفهان، شهری كوهستانی و سردسیر است. این شهر كه سر بر بالین كوهستان‌های سر به فلك كشیده دارد، از فزونی گل و سبزه به بهشت اصفهان مشهور است. لاله واژگون كه نوعی از نادرترین گل لاله‌های جهان است نیز متعلق به این دیار است. اما آنچه به گز اصفهان هویت داده، عصاره و شهدی شگفت‌انگیز به نام انگبین یا گز انگبین است كه از درختچه‌هایی به همین نام یعنی گز انگبین در نواحی خوانسار و برخی نواحی چهارمحال و بختیاری به‌دست می‌آید.

بهترین گزهای اصفهان

گز كرمانی : گز كرمانی یكی از این گزفروشی‌هاست كه بیش از صد سال عمر دارد. حاج میرزا حسین محسن‌زاده كرمانی در زمان قاجار سنگ بنای گز كرمانی را در اصفهان گذاشت. و حالا پسرش، رضا محسن‌زاده كرمانی، چرخ مغازه را درخیابان عبدالرزاق می‌چرخاند.حاج میرزا در ابتدا سقط فروش(خرده فروش) بود. پسته‌ها را می‌شكست و مغز آن را می‌فروخت. تا اینكه شیرینی‌پزی به او گفت تا كی پسته می‌شكنی و می‌فروشی؟ پاتیلی بخر و بیا با هم گز بسازیم. حاج میرزا حسین پاتیلی خرید، كم‌كم كارش گرفت و پاتیل‌ها و كارگرها را بیشتر كرد و از همه فامیل دعوت كرد كه به او بپیوندند. او ۹۹ سال عمر كرد و حالا پسرش، رضا محسن‌زاده كرمانی، چرخ مغازه را در خیابان عبدالرزاق می‌چرخاند.

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-YXFEcEIJqb

گز نیكومنش : ازمعدود كارخانه های تولید گز با نشان استاندارد ملی میباشد كه محصولات خود را اكثرا به كشورهای اروپایی صادرمیكند”این برند خوشنام از بهترین مواد اولیه و با كیفیت كه چندین بارتوسط سازمان غذاودارو عنوان واحد نمونه انتخاب شده”آخرین افتخار آن واحد نمونه سازمان غذاودارو در سال ۱۳۹۸ میباشد . شعبات گز نیكومنش در مكان تاریخی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد.

 

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-9M45knG0Od

گز مظفری : گز مظفری هم از قدیمی‌های بازار هست كه از سال ۱۳۱۰ فعالیتش را آغاز كرده و مثل بقیه گزفروشی‌های اصیل، شغل گزفروشی از پدر به پسر در آن منتقل شده هست. گز مظفری، یك شعبه‌ در خیابان شیخ بهائی و نزدیك خیابان چهارباغ عباسی و شعبه دیگرش در خیابان شیخ صدوق هست.

 

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-PF9OZF1JvL
گز سلامتیان: گز سلامتیان  از قدیمی‌ترین شركت‌های تولید گز در اصفهان است كه بیش از یك قرن پیش توسط حاج حسین سلامتیان بنا نهاده شد. رسم اتحاد میان فامیل، پدران و فرزندان كه میان اصفهانی‌ها بسیار رعایت می‌شود، شاید عامل پیشرفت‌های گوناگون آنها باشد. گز سلامتیان هم از این قاعده جدا نمانده و اینك یكی از پسران مرحوم سلامتیان عهده دار این شركت است. صمصام، یكی از عجیب و غریب‌ترین چهره‌های اصفهان در زمان پهلوی اول و دوم كه معروف به بهلول اصفهان بود و همواره سوار بر اسب یا قاطری سفید در خیابان‌ها می‌گشت و خاطره می‌آفرید، با اسب به مغازه‌ها وارد می‌شد و از مغازه‌داران باج می‌گرفت. برخی می‌گویند او باجی را كه می‌گرفت میان فقیران شهر تقسیم می‌كرد. وی گاه و بیگاه با اسب به مغازه حاج حسین سلامتیان هم سری می‌زده و به وی می‌گفته: حاجی خورجین را پر كن. سپس بی‌آن‌كه پولی بپردازد با خورجینی پر از گز می‌رفته شاید گزها را میان فقیران تقسیم می‌كرده است.

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-IBw009W1HJ

گز و شیرینی آریا: مجتمع تولیدی گز و شیرینی آریا با كادر و پرسنل مجرب و با سابقه در زمینه تولید انواع گز و شیرینی فعالیت دارد. در این مجموعه آریا استفاده از مواد اولیه مرغوب و باكیفیت تحت نظارت آزمایشگاه كنترل كیفیت قرار دارد كه با افتخار این مجتمع دارای نشان قلب سالم اصفهان IH HP میباشد.

 

معرفی بهترین گز و گز فروشی های اصفهان-d1hZ5ue5gn

گز فروشی های اصفهان كه من جمله برندهای تولید كننده ی متعدد و بسیاری را دربرگرفته است. هر یك از این گز فروشی های اصفهان به نوعی معروف در بازار گز اصفهان هستند. گز معروف اصفهان را می توان با نام های تجاری متفاوتی معرفی كرد.

در اصفهان تعداد بسیار زیادی گر فروشی به عنوان مركز فروش سوغات اصفهان وجود دارد كه گز فروشی های معروف این شهر معمولا در اطراف میدان نقش جهان واقع شده است.به غیر از بازار اصفهان و میدان نقش جهان كه تا چشم كار می‌كند انواع و اقسام پولكی و گز را می‌شود در آن پیدا كرد، در خیابان‌های دیگر اصفهان هم گزفروشی كم نیست. گزشناس‌ها می‌گویند قیمت گز بسته به مقدار پسته، بادام یا فندقی كه در آن به كار رفته فرق می‌كند و حداقل ۲۰هزار تومان و حداكثر ۵۰ هزار تومان باید برایش كنار گذاشت. گز اصیل را هم كه نرم و در عین حال ترد است، باید از قدیمی‌های بازار خرید چون امتحان خود را پس داده‌، گز بد دستت نمی‌دهند و در استفاده از مغز پسته و بادام كم نمی‌گذارند.

گز نیكومنش اصفهان :

آدرس:اصفهان.میدان نقش جهان.جنب عالی قاپو.پلاك۷۰

تلفن:۰۳۱۳۲۲۲۲۲۳۲

تماس با واحد بازرگانی و سفارش آنلاین:۰۹۱۳۳۸۹۴۰۲۸

فروشگاههای اصفهان گز بلداجی اصلی
شعبه ۱- چهارباغ -خیابان عباس آباد -جنب هتل سعدی.
تلفن تماس : ۳۲۲۱۶۴۲۱ – ۰۳۱
شعبه۲:خیابان كاوه خیابان بهارستان نرسیده به میدان شهید علیخانی
تلفن تماس: ۳۴۴۴۱۴۸۵ – ۰۳۱
شعبه۳:خیابان حكیم نظامی نرسیده به خاقانی جنب رستوران مانی

گز آنتیك

آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ بالا ، مجتمع باران
تلفن :۰۳۱۳۶۶۷۴۹۵۳

گزو شیرینی آریا
خیابان هزارجریب – مقابل دانشگاه شعبه دوم (خیابان انقلاب) : ۲۲۲۲۶۳۸
شعبه امیركبیر (خیابان امام خمینی) : ۳۸۸۱۷۱۷
شعبه برازنده : ۴۵۲۳۹۳۱

شیرینی فروشی آختامار
آدرس :میدان جلفا – شیرینی سرای آختامار
تلفن :۰۳۱۳۶۲۴۱۴۴۰

گز و شیرینی نیوشا
آدرس :خ شریعتی – جنب نیروی انتظامی
تلفن :۰۳۱۳۳۳۸۴۷۴۷

فروشگاه شیرینی ابی اصفهان
آدرس : خیابان میر- بعد از پل هوایی میر – جنب داروخانه نقش جهان
تلفن : ۰۳۱۳۶۶۱۸۷۳۴

گز افشار اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان كاشانی ، چهار راه وفایی
تلفن :۳۲۳۳۲۵۰۲ – ۰۳۱

گز ارك اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ ، جنب سینما فلسطین
تلفن : ۲۸۷۱ ۳۲۲۲ – ۰۳۱

گز میخك اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان حكیم نظامی ، نبش خاقانی
تلفن : ۳۵۷۱۳۶۲۷ – ۰۳۱

گز پویا اصفهان
آدرس: اصفهان – خیابان چهارباغ
تلفن : ۲۷۳۷ ۳۲۲۰- ۰۳۱

گز سلطانی اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ پایین ، جنب پاساژ كازرونی
تلفن : ۳۲۲۳۴۴۳۵ – ۰۳۱

گز امیر اصفهان
آدرس : اصفهان ، میدان میر ، نبش جهانگیر قشقائی
تلفن : ۵۶۱۸ ۳۶۶۱ – ۰۳۱

گز عالی اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان چهارباغ ، چهارراه تختی
تلفن : ۳۲۲۲ ۱۸۰۶ – ۰۳۱

گز شیرین اصفهان
آدرس : اصفهان ، خیابان حافظ ، نرسیده به میدان نقش جهان
تلفن : ۲۲۸۱ ۳۲۲۲ – ۰۳۱

گز بوعلی سینا اصفهان
آدرس : اصفهان- خمینی شهر- خیابان شریعتی شمالی- گز بوعلی سینا
تلفن: ۳۳۶۲۳۷۶۵-۰۳۱