ریپورتاژ آگهی
مقبره میرعماد

مقبره میرعماد

مقبره میرعماد كه در شهر اصفهان واقع شده متعلق به شخصی با نام میر عماد حسنی قزوین است كه مردم به اشتباه بر این باورند كه آرامگاه این شخص در شهر قزوین است
  • 1400/12/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : مسجد مقصودبیك اصفهان
تلفن : 66059000-021

مقبره میرعماد كه در شهر اصفهان واقع شده متعلق به شخصی با نام میر عماد حسنی قزوین است كه مردم به اشتباه بر این باورند كه آرامگاه این شخص در شهر قزوین است ولی مقبره ایشان در مسجد مقصودبیك اصفهان واقع شده است.مسجد كوچك مقصودبیك در یكی از كوچه های شمال شرقی میدان نقش جهان(امام) واقع شده است و كتیبه سردر آن سال ۱۰۱۰ هجری قمری را نمایش می دهد. با ورود به شبستان جنوبی مسجد، آنچه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند وجود كاشی كاری های معرق است كه نوشته های محراب زیبای آن به خط ثلث سفید رنگ بر روی كاشی های لاجوردی به قلم علیرضا عباسی است.

مقبره میرعماد-UrgnWh7PPE

در ضلع شرقی این شبستان در یك لوحه به خط ثلث برجسته بسیار زیبایی یكی از آیه های قرآن كریم گچ بری شده است. در این میان به صحن مسجد كه وارد می شویم آرامگاه میرعماد حسنی قزوینی جلومان ظاهر می شود كه در زمان صفویه شهرت بسیار داشت.بنای این آرامگاه در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شماره ۲۲۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میر عماد حسنی قزوینی

میرمحمد بن حسین حسنی سیفی قزوینی، ملقب به عمادالملك و مشهور به میر، خطاط معروف ایرانی (۱۰۲۴-۹۶۱) و یكی از بزرگ‌ترین نویسندگان خط نستعلیق زمان خود بوده است. مدفن وی در ضلع شرقی صحن كوچك مسجد مقصودبیك قرار دارد و سنگ‌‌قبر آن هیچ‌گونه كتیبه‌ای ندارد؛ اما در آرامگاه او قطعه‌سنگی از مرمر به طول ۷۰ و عرض ۳۵ سانتی‌متر به طور عمودی بر دیوار شرقی نصب شده است كه بر حاشیه و متن آن، عبارات و اشعاری حجاری كرده‌اند.

مقبره میرعماد-We0oYHcsRm

آثار به جا مانده از این خوشنویس برجسته ایرانی در خیلی از اماكن تاریخی ایران مربوط به دوران صفویان را مشاهده می كنیم، از كاخ عالی قاپو تا میدان نقش جهان، مسجد امام خمینی و پل خواجو از دستان این هنرمند تاریخی بهره بردند و خیلی از ثروتمندان آن قرن ها كتیبه های خوشنویسی میرعماد را برای منازلشان با هزینه های بسیار بالا خریداری می كردند.

خط وی در زمان زندگانیش نه تنها در ایران و دربار صفوی شهرت داشت بلكه در دربار گوركانیان هند و پادشاهان عثمانی نیز شهره‌ خاص و عام بود و ثروتمندان بسیاری برای خریدن آثار او هزینه‌های گزافی می‌پرداختند.

مقبره میرعماد-SSBcHaClIN

قتل میرعماد

از آنجایی كه میرعماد در بین پادشاهان صفوی از شهرت و محبوبیت بالایی برخودار بود خیلی از اطرافیان به وی حسد ورزی داشتند، از همین رو با دسیسه چینی به او اتهام پیرو بودن مذهب تسنن زدند كه باعث شد شاه عباس صفوی در سال ۱۰۲۴ هجری قمری دستور قطعی قتل او را صادر كند، او در سحرگاه یكی از روزهای همان سال در نزدیكی میدان نقش جهان كشته شد كه در همان محل دفن گردید، مردم از آن پس به آنجا لقب مسجد طلمات را اعطا كردند كه نشان دهنده ساعت قتل او بود ( میرعماد در تاریكی بدست زیردستان شاه كشته شد).
جالب است بدانید از آنجا كه میرعماد پیش از طلوع خورشید و در تاریكی كشته شد، این مسجد در میان اهالی به ظلمات معروف شد.مقبره این هنرمند كتیبه ای ندارد ، ولی قطعه سنگ مرمری به طور عمودی نصب شده است كه با خط ثلث و نستعلیق برجسته اشعاری به زبان فارسی و صلوات بر چهارده معصوم بر روی آن نوشته شده است.

مقبره میرعماد-mFpbGxsPtV