ریپورتاژ آگهی
روستای یله گنبد

روستای یله گنبد

روستای یله گنبد در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش كوهین شهرستان قزوین واقع شده است كه فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۶۵
  • 1400/12/17
  • استان : قزوين
  • شهر : كوهین
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان قزوین، شهرستان قزوین، بخش كوهین، دهستان ایلات قاقازان غربی، روستای یله گنبد
تلفن : 66059000-021

روستای یله گنبد در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش كوهین شهرستان قزوین واقع شده است كه فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۶۵ كیلومتر می باشد و آبگرم یله گنبد در ۱۵ كیلومتری شمال روستا قرار دارد.این روستا از شمال به دره آسیاب خرابه، از شرق به كوه پشت یله گنبد، از غرب به كوه قشم بلاغی و از جنوب غربی به ارتفاعات قطار قوزلوخ و در ارتفاع ۲۰۰۰ – ۱۶۰۰ متری واقع شده است.نزدیك ترین روستا به روستای یله گنبد قانشار بلاغ است؛ این روستا از شمال شرقی به روستای ساربانك و از شمال غرب به روستاهای استین چوبدار و چشمه كره محدود می‌شود.روستای یله گنبد روستایی كوهپایه ای با بافت مسكونی متمركز است. این روستا در شیبی ملایم با الگوی خطی- زنجیره ای در اطراف رودخانه استقرار یافته است. خانه های روستاییان تحت تاثیر نوع فعالیت و معیشت انان شكل گرفته است. این خانه ها اكثرا یك طبقه می باشند و سقف های مسطحی دارند.

در دل صخره های عظیم و در مختصات جغرافیایی ۴۹درجه و ۴۲دقیقه طول شرقی و ۳۶درجه و۲۵دقیقه عرض شمالی واقع شده است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰، برابر ۹۲ خانوار و ۳۱۳ نفر بوده است كه عمده اهالی آن را افراد ساكن دایمی تشكیل می دهند.
اشتغال اصلی ساكنان دایم(كرد زبان) روستا عمدتاً مبتنی بر كشاورزی و به ویژه دامداری است. محصول عمده لوبیا، یونجه، لبنیات محلی بوده و زراعت و گله داری، صنایع دستی، به ویژه گلیم و جاجیم و جوال بافی از فعالیتهای عمده اهالی است.درآمد اكثر مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری تامین می گردد. بخش كوچكی از اراضی روستا به كشت آبی اختصاص دارد و بقیه به صورت دیم كشت میشود. محصولات عمده زراعی روستای یله گنبد را گندم، جو، نخود، عدس و ویونجه تشكیل می دهد و انگور، سیب، زردآلو و بادام نیز در زمره محصولات سردرختی به شمار می آیند.

 

روستای یله گنبد-t0DtZoLGfw

جاذبه های گردشگری این روستا عبارتند از:
– راه دسترسی به آبگرم از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست نخورده ای است كه دارای جنگلچه های محدود از درختان افرا و وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است.
– وجود چشمه آبگرم در كف دره ای كه از آن رودخانه كوچكی عبور می كند و به رودخانه شاهرود می ریزد، آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیكربناته كلسیك آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز كربنیك و گرمای آن، تسكین دهنده و ضد درد است و میتوان در گردشگری درمانی اهمیت ویژه ای داشته باشد. آب گرم یله گنبد از امكانات رفاهی و اقامتی بی بهره است و راه دسترسی به آن سخت و كوهستانی می باشد.
– بافت سنتی روستا، صنایع دستی و طبیعت منطقه از جاذبه‌های دیگر آن محسوب می شوند.

وجود درختان فراوان در حواشی رودخانه یله گنبد، فضایی سرشار از طراوت و زیبایی به آن داده است. همچنین طبیعت زیبای كوه های مرتفع، صخره های ستبر و دره های عمیق اطراف روستا، جلوه ای خاص و بدیع به وجود آورده است. چشمه آب گرم معدنی روستا نیز از دیگر جاذبه های طبیعی روستا به شمار می‌آید.
چشمه آبگرم در كف دره ای كه از آن رودخانه كوچكی عبور می كند و به رودخانه شاهرود می ریزد، از دل زمین بیرون می آید .آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیكربناته كلسیك آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز كربنیك و گرمای آن، تسكین دهنده و ضد درد است. ظاهراً این آب در درمان بیماری های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در كار دستگاه گوارش، كبد و مجاری صفرا و بیماری‌های معده ای و روده ای و نیز بیماری تغذیه ای مؤثر می باشد و سالیان زیادی است كه مردم بومی از خواص این آب گرم برای درمان بیماری های مختلف چون بیماری های مفصلی و پوستی استفاده می كنند.
آب گرم یله گنبد از امكانات رفاهی و اقامتی بی بهره است و با توجه به این مسئله، با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب گرم معروف آن، شرایط را برای ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا ساخت.

بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های طبیعی این استان: فصول بهار و تابستان، پاییز می باشد.