ریپورتاژ آگهی
لالك بادمجان شیراز

لالك بادمجان شیراز

لالك بادمجان شیراز یكی از غذاهای بی نظیر شیراز است .تنوع غذایی در سراسر استان‌ها و شهرهای ایران بسیار جالب و شگفت‌انگیز است.
  • 1400/12/17
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

لالك بادمجان شیراز یكی از غذاهای بی نظیر شیراز است .تنوع غذایی در سراسر استان‌ها و شهرهای ایران بسیار جالب و شگفت‌انگیز است. غذاهایی كه ممكن است تنها اسم آن‌ها به دلیل گویش محلی و همچنین سبك تهیه‌ی مردم آن خطه، متفاوت به نظر آید. دانه‌های خرد شده‌ی گندم (بلغور گندم) كه در شهر كازرون استان فارس به لالك (للك، گمنه) و در گویش مردم استان خوزستان به درشته معروف است، یكی از مواد غذایی مفید و لذیذ برای تهیه‌ی انواع غذاهای بومی و سنتی به شمار می‌‌رود.

لالك بادمجان شیراز-fBN5x03e51

از آن جایی كه استان های فارس و خوزستان در همسایگی یكدیگر هستند، بسیاری از غذاهای محلی آنها مشترك است. به همین علت در خوزستان نیز پخت لالك با اندكی تفاوت و گاه با نام گمنه رواج دارد.غذاهای بومی استان فارس یكی از ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می رود، مجموعه ای از غذاهای لذیذ كه خوردن آنها تجربه‌ای كم نظیر برای گردشگران رقم خواهد زد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است.

لالك‌ بادمجان یكی از غذاهای سنتی استان فارس محسوب می‌شود كه بسیار لذیذ و خوشمزه به نظر می‌رسد. اغلب مردم شهر كازرون این خوراك لذیذ را تهیه كرده و در كنار اعضای خانواده‌ی خود میل می‌كنند. آن‌ها با تركیب موادی مانند لالك، برنج، بادمجان، هویج، مرغ، شوید، روغن، سیر، ترخون، ریحان، نعناع و سیر سبز این غذای سنتی را تهیه می‌كنند. البته مواد اولیه‌ی این غذا به تناسب ذائقه‌ی افراد خانواده حذف یا اضافه می‌شود.

لالك چیست

لالك در واقع همان بلغور گندم است. یعنی دانه های خرد شدۀ گندم كه جزئی جدایی ناپذیر از معاش و غذای كشاورزان قدیم بوده است.

 

لالك بادمجان شیراز-j1snQJC9TL

مواد لازم

لالك، پیاز، سیر تازه، شوید، نعناع، ترخون، ریحون و بادمجان موادی هستند كه برای تهیۀ لالك به كار می روند اما گاهی می توان به این محتویات مرغ، هویج و سیب زمینی نیز اضافه كرد.

طرز تهیه

یكی از نكات مهم برای آماده كردن لالك بادمجان، آن است كه از لالك ریز استفاده شود. این لالك ها را ابتدا مانند تخمه و دانه های دیگر درون یك قابلمۀ مناسب بو می دهند.وقتی لالك به خوبی برشته شد (كه البته این برشتگی نباید به مرز سوختن برسد) در یك ظرف دیگر مقداری پیاز داغ درست می كنند و بعد سیر تازه را به آن می افزایند. سپس نوبت به سبزی های معطر یعنی شوید، ریحون، نعناع و ترخون می رسد كه یكی یكی وارد غذا می شوند.
نمك و ادویه نیز كم كم در جریان پخت غذا قرار می گیرند. بعد لالك را به این مخلوظ اضافه كرده، مقدار كمی آب می ریزند و به غذا فرصت می دهند تا در محیط دربسته با خود خلوت كنند و به مرحلۀ پایانی طبخ برسد.در این فاصله بادمجان ها را سرخ می كنند و پس از پخت كاملِ لالك، آنها را كنار بشقاب گذاشته و با لالك میل می كنند.
یكی از همراهان همیشگی این لالك بادمجان ، ترشی های محلی به ویژه ترشی بادمجان است.
گاهی به جای بادمجان سرخ شده لالك را با مرغ به همراه هویج پخته یا سیب زمینی می خورند كه اگرچه عناصر جدیدی برای این غذا به شمار می آیند اما چیزی از لطف آن به عنوان یك غذای سنتی و لذیذ كم نمی كند.

لالك بادمجان شیراز-TwabhM4q0k