ریپورتاژ آگهی
خانه تاریخی صیرفیان

خانه تاریخی صیرفیان

خانه ی صیرفیان است كه مربوط به دوره ی قاجار می باشد
  • 1400/12/17
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان – محله چهارسوق شیرازی ها – خیابان شیخ بهایی – كوچه سرتیپ – (شهید مهرداد انصاری چهارسوقی) بعداز چهارراه اول سمت راست پلاك ۴۱
تلفن : 66059000-021

شهر زیبا و تاریخی اصفهان با تمام بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی اش، یكی از شهرهای توریستی و گردشگری ایران است.شهر اصفهان هرساله و تمام فصول سال، به ویژه تعطیلات، میزبان مسافران و گردشگران عزیز می باشد.خانه تاریخی صیرفیان یكی از خانه های تاریخی اصفهان است .این شهر زیبا، خانه های تاریخی متعددی را در خود جای داده است كه هركدام از این خانه ها در محلات قدیمی و بسیار زیبای شهر اصفهان واقع شده اند و مربوط به دوره های مختلفی از تاریخ هستند.

یكی از این خانه های تاریخی و بسیار ارزشمند، خانه ی صیرفیان است كه مربوط به دوره ی قاجار می باشد و تزئینات رنگارنگ و شگفت‌انگیز این خانه، هر بیننده ای را به خود جلب می كند.خانه كریم صیرفیان در شهر اصفهان، محله چهارسوق شیرازی‌ها قرار گرفته است.

همانطور كه گفته شد این خانه مربوط به اوایل دوره ی قاجار می باشد و شما با ورود به این خانه، گویی پا در گذشته می گذارید.خانه قدیمی صیرفیان در این دوره به‌عنوان كنسولگری فرانسه در اصفهان مورد استفاده بود. در سال ۱۳۰۹ محمدباقر سرتیپی این خانه خاطره‌انگیز را خرید. در سال ۱۳۲۱ مرحوم حاج عبدالغفور انصاری این خانه را از آن‌ها خریدند كه درنهایت به نوادگان این خانواده به ارث رسید آن‌ها هم در سال ۱۳۸۸ این خانه را به كریم صیرفیان فروختند. ایشان با هدف حفظ این خانه در آن ساكن شد.

این خانه شگفت‌انگیز با اینكه اوایل دوران قاجار ساخته شده، با الهام از سبك زیبا و منحصربه‌فرد معماری خانه‌های صفوی در اصفهان بنا شده است. اولین چیزی كه با ورود به این خانه نظر شما را جلب می‌كند و تاریخ كهن آن را برای شما نمایان می‌كند، مقرنس‌سازی كم‌نظیری است كه یادآور شاهكارهای دوره صفوی است و شما را محو خود خواهد كرد.

ویژگی اصلی خانه تاریخی صیرفیان تزئینات باشكوه و فراوان آن است كه از میان آن‌ها می‌توان به گچ‌بری‌هایی نفیس، مقرنس‌سازی‌های ماهرانه، آیینه‌كاری‌های جذاب، نقاشی‌های گل و مرغ، پرتره‌سازی‌های قاجاری و درنهایت گره‌چینی‌هایی ظریف اشاره كرد كه در اكثر بخش‌های این خانه پراكنده شده‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها همچنان سالم مانده‌اند و بر ارزش‌های این بنا افزوده‌اند و می‌توان به‌عنوان یكی از جاذبه‌های تماشایی شهر اصفهان ساعاتی را به بازدید از آن اختصاص داد و نهایت لذت و استفاده را از وجود چنین اثر منحصربه‌فرد و زیبایی برد.

كیفیت هنرمندانه و تاریخی خانه صیرفیان اصفهان به‌لحاظ معماری و تزئینات شگفت‌انگیزش بیانگر اوج هنر ایرانی است كه هر مخاطبی را به خود جذب می‌كند. هرچند این خانه بنای شناخته‌شده‌ای مانند سایر آثار تاریخی دیدنی شهر اصفهان به حساب نمی‌آید، باز هركس كه با این خانه رؤیایی آشنا شده و تجربه بازدید از آن را داشته، نظر مثبتی درباره مراجعه به این فضای ارزشمند داشته و آن را به دوستان خود نیز توصیه كرده است.

خانه صیرفیان منزلی وسیع است كه با مساحت حدود ۱۲۰۰ متر، زیبایی‌های یك خانه دوره قاجار را به‌خوبی به بازدیدكنندگانش نشان می‌دهد. شما باید از سمت غرب بنا ورودی آن را پیدا كنید و پس‌از عبور از درِ اصلی خانه، از دالانی به یك هشتی زیبا و رؤیایی كه بخش‌هایی از آن تخریب شده، برسید. سمت چپ راهروی ورودی هم به بیرون ارتباط دارد.

دسترسی به بخش اندرونی و داخلی خانه صیرفیان از در انتهای دالان امكان‌پذیر است. با عبور از این در، وارد فضایی آرامش‌بخش و مجلل می‌شوید كه تا قبل‌از آن چنین تصوری از این خانه را نداشتید و بی‌شك یاد خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌های قصه‌ها خواهید افتاد و عطر و رنگ آن‌ها برایتان تداعی خواهد شد. سه طرف حیاط دل‌انگیز این خانه، ساختمان وجود دارد.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی صیرفیان

آدرس : اصفهان – محله چهارسوق شیرازی ها – خیابان شیخ بهایی – كوچه سرتیپ – (شهید مهرداد انصاری چهارسوقی) بعداز چهارراه اول سمت راست پلاك ۴۱

 

خانه تاریخی صیرفیان-9gFm64zwUi

خانه تاریخی صیرفیان-ATvhub9AQQ

خانه تاریخی صیرفیان-edHN1vUkfq