ریپورتاژ آگهی
كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد پس از گذشت ۲۳ در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شد
  • 1400/12/17
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : فرهنگسراهای ایران
آدرس : آدرس:ضلع غربی میدان هفت تیر
تلفن : 66059000-021

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد پس از گذشت ۲۳ در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شد.كتابخانه مركزی مشهد كه به عنوان یك پروژه ملی در سال ۱۳۷۴ كلنگ زنی شده بود با زیربنای ۱۱۵۰۰ مترمربع سرانجام پس از ۲۳ سال در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر كل نهاد كتابخانه های عمومی كشور، اعضای هیات امنایی كتابخانه های عمومی، مسئولان استانی، استادان علم و اطلاعات شناسی، رئیس آبفا و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین افتتاح شد.

 پس از گذشت حدود ۶ ماه از افتتاح كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد ، این كتابخانه بزرگ و زیبا با بخش ها و فعالیت های متنوع، مورد استفاده علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی قرار گرفته است.
این كتابخانه تنها سه ماه پس از افتتاح، در سامانه سامان نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، جزو پنج كتابخانه برتر در حوزه تعداد امانت‌ كتاب كشور شد.
وقتی از پله‌های ورودی اصلی بالا می‌روید، سردر زیبای كتابخانه به چشمتان می‌خورد و اصلا شبیه كتابخانه‌هایی نیست كه تاكنون دیده‌اید. بی‌شك هدف هم همین بوده است، چراكه زمانی طولانی صرف ساخت این بنا شده ‌است. در ساخت این بنا سعی شده است از تلفیق معماری ایرانی و مدرن استفاده شود؛ طراحی و اشكال هندسی پنجره‌ها و حفاظ سنگی حیاط جلویی، یادآور بخش‌هایی از ارسی‌ خانه‌های قدیمی هستند و مصالح به‌كار‌رفته و سالن مطالعه كتابخانه مركزی امام خمینی از معماری مدرن بهره برده‌اند.

این كتابخانه شش طبقه دارای بیش از ۴۰ بخش است:زیرزمین شامل بخش های: مخزن اصلی، تحویل مدرك، سرای نسخ، آرشیو نشریات و صحافی است.
در طبقه منفی یك، مخزن اصلی برای امانت‌گرفتن و بازگرداندن كتاب‌ها قرار دارد؛ تحویل مدرك، سرای نسخ، آرشیو نشریات و صحافی از دیگر بخش‌هایی هستند كه با توجه به تخصص و علایق فردی می‌توانند كاربری متفاوتی برای افراد داشته باشند.

در طبقه همكف بخش كودكان، نشریات ومرجع و خدمات نابینایان تعبیه شده اند. در این قسمت كه ورودی‌اش كاملا مجزا از ساختمان اصلی است، می‌توانید كودكتان را راحت بگذارید تا با هم‌سن‌وسال‌های خودش بازی كند و كتاب انتخاب و مطالعه كند. این بخش فضایی آرام و به‌دور از دنیای بزرگسالان دارد.
طبقه اول شامل شش بخش است؛ این بخش ها عبارتند از: سالن جلسات، دیداری و شنیداری، خدمات ناشنوایان، گالری، نمازخانه واستان شناسی.
اتاق رئیس كتابخانه، معاون كتابخانه، مدیریت آموزش، سیار و شعب، رستوران و كتابفروشی در طبقه دوم قرار گرفته اند.
سالن مطالعه آقایان، مطالعه خصوصی، كلاس آموزش، سایت آموزش، پایگاه اطلاعاتی وفهرست نویسی بخش های طبقه سوم را تشكیل می دهند.
طبقه آخر هم داری سه بخش مطالعه بانوان، مطالعه خصوصی و مطالعه گروهی است.

یكی از نكات شایان‌تقدیر این كتابخانه، وجود تابلوهای راهنماست كه به شما امكان می‌دهد بدون كمك و پرس‌و‌جو، به‌راحتی هر بخشی را پیدا كنید.
نمای شهر از این پنجره‌ها واقعا دیدنی است. كف سالن‌ها از موكت استفاده شده تا راه‌رفتن و رفت‌وآمد مزاحمتی برای مطالعه افراد ایجاد نكند. میز‌هایی با رنگ روشن، نور ملایم و آرامش‌بخش، وجود گل‌های آپارتمانی و از همه مهم‌تر صندلی‌هایی راحت و ارگونومیك كه نشستن‌های طولانی‌مدت را ممكن می‌كنند، از دیگر نكات جالب‌توجه این سالن‌های زیبا هستند و خاطره كتابخانه‌های نمور و تاریك را كه معمولا در زیرزمین‌ها دایر بودند، از یادتان پاك می‌كنند.
كلاس‌های آموزشی كتابخانه مركزی امام خمینی برای سه گروه كودكان و نوجوانان، بزرگسالان و نابینایان با موضوع‌های متنوع روان‌شناسی، دینی، مهارتی و… از جمله برنامه‌هایی است كه در اولین تابستان (تابستان سال ۱۳۹۸) در این كتابخانه برگزار شده ‌است. برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی برای كودكان از برنامه‌های آینده این كتابخانه است.

آدرس:ضلع غربی میدان هفت تیر

 

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد-jllMp6MMLo

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد-eGdDGknqYT

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد-BzqJUS4Zyc

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد-LRh68gyRPE

كتابخانه مركزی امام خمینی مشهد-0EKmDYuU9e