ریپورتاژ آگهی
هتل سنتی عمارت فیل شیراز

هتل سنتی عمارت فیل شیراز

عمارت فیل در اصل یك بنای قدیمی بازسازی‌شده در این شهر است كه امروزه به‌عنوان یك اقامتگاه بوم‌گردی در شهر زیبای بهارنارنج خدمات‌دهی می‌كند.
  • 1400/12/17
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : هتل ها
آدرس : آدرس: خیابان كریم‌خان زند، كوچه ۱۱، بازارچه فیل، روبه‌‌روی مسجد آدینه

هتل سنتی عمارت فیل شیرازدر قلب شهر تاریخی شیراز واقع شده و قدمت آن به قرن نوزدهم باز می گردد. این خانه تاریخی به بهترین نحو و به زیبا ترین شكل بازسازی شده به گونه ای كه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می كند. عمارت فیل در اصل یك بنای قدیمی بازسازی‌شده در این شهر است كه امروزه به‌عنوان یك اقامتگاه بوم‌گردی در شهر زیبای بهارنارنج خدمات‌دهی می‌كند.

رستوران عمارت فیل به‌سبب زیبایی فضای اختصاص‌داده‌شده به آن، محیط سنتی، آرام و دنج، سفره رنگین و متنوع، كیفیت بالای مواد غذایی و… از شناخته‌شده‌ترین رستوران‌های در رده خود است. علاوه‌بر این، این عمارت یك كافه شاه‌نشین با منویی جذاب نیز در دل خود دارد.این عمارت در اصل یك بوتیك هتل است. بوتیك هتل‌ها، درواقع هتل‌های كوچكی هستند كه بیشتر به‌دلیل دكوراسیون و معماری خاص و ویژه‌ای كه برای تجهیز و ساخت آن‌ها مورداستفاده قرار گرفته است، شهرت دارند.

عمارت فیل شیراز در فهرست سازمان میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است. سن تقریبی ساختمان اصلی این عمارت به چیزی در حدود ۲۶۰ سال پیش، یعنی اواخر دوره حكومت زندیه در شیراز و اوایل حكومت قاجاریه، برمی‌گردد. دلیل اصلی موردتوجه بودن و پر رفت‌وآمد بودن عمارت فیل شیراز، واقع‌شدن در قلب منطقه تاریخی و گردشگری این شهر است.

به‌صورتی كه این بنا تا مجموعه وكیل (بازار، حمام و مسجد)، حرم مطهر شاهچراغ (ع)، مسجد نصیرالملك، نارنجستان قوام، باغ فین و سرای مشیر فاصله‌ای بسیار نزدیك دارد.با وارد شدن از این در، خود را در محیطی زیبا با معماری سنتی می‌بینید كه اتاق‌های آن در اطراف یك حوض مركزی با دیوارهای نسبتاً بلند احداث ‌شده‌اند. سبك معماری خانه به‌سبك ساخت‌وسازهای زمان قاجار است. چراكه برای هر اتاق در و پنجره‌ای بزرگ و چوبی در نظر گرفته‌اند. دورتادور حیاط و اطراف حوض مركزی با گلدان‌های زیبایی تزیین شده است.

المان‌های سنتی نیز در هر گوشه‌‌وكنار این حیاط به چشم می‌آید. كنار حوض، باغچه‌ای زیبا تكمیل‌كننده فضای حیاط است كه در اطراف آن چند میز و صندلی چوبی برای پذیرایی از مهمانان قرار داده شده است. بعضی از اتاق‌های عمارت فیل در زیرزمین قرار دارند و برای رفتن به بعضی دیگر از آن‌ها باید چند پله‌ای را بپیماید.
این هتل سنتی دارای ۲سوئیت و ۴ اتاق برای اقامت مسافران و گردشگران است و هر یك از اتاق های آن نامی به خود اختصاص داده است. عمارت دارای دو سوییت «زندیه» و «قاجاریه» به‌همراه چند باب اتاق دونفره و سه‌نفره برای پذیرایی از مهمانان است.

«سوئیت زندیه» به‌دلیل كاشی‌كاری زیبایی كه در دكوراسیون آن به‌كار رفته است، یكی از پرطرفدارترین اتاق‌های عمارت فیل به‌حساب می‌آید. در این اتاق می‌توانید بر روی تخت پادشاهان استراحت كنید. بزرگ‌ترین و جادارترین اتاق عمارت فیل شیراز، «سوئیت قاجاری» آن است كه به‌سبك دوره قاجاریه تزیین شده است. در اتاق قاجاری یك و دو كه اتاق‌هایی دونفره هستند، زندگی در زمان ساخت این بنا، یعنی چیزی نزدیك به سه قرن پیش را تجربه می‌كنید. اگر دوست دارید در اتاقی مربوط به دوره پهلوی‌ها اقامت كنید، می‌توانید اتاق «بهارنارنج» عمارت فیل را رزرو كنید. از طرفی دیگر اتاق دونفره مهتاب یك و دو نیز دارای دكور زیبای آجری درون اتاق هستند. اتاق‌های سه‌نفره «آفتاب» نیز به‌خاطر نورگیر بودن آن‌ها طرفداران زیادی دارند.

اتاق‌های این بنا با فضای سنتی تزئین شده و برروی دیوارهای آن‌ها بیشتر نقاشی‌های قاجاری نصب‌ شده است. بیشتر بخش‌های این بنا با استفاده از آجر ساخته ‌شده و به هر گوشه از آن‌كه بنگرید، زیبایی‌های هنر اصیل معماری ایرانی را مشاهده می‌كنید.تمامی اتاق ها و سوئیت های عمارت فیل دارای تخت، توالت ایرانی، فرنگی، حمام، سیستم سرمایشی و گرمایشی فنكوئل و شوفاژ، گاو صندوق، صندوقچه، جالباسی، یخچال و پك كامل لوازم بهداشتی شامل دستمال، شامپو، صابون، سوزن و نخ، حوله كوچك و بزرگ و … می باشد. یكی از ویژگی های این خانه تاریخی، وجود سالن ۵ دری شاه نشین با معماری زیبا و مشرف به حیاط است. این سالن كه بعنوان كافیشاپ مورد استفاده قرار می گیرد، دارای حوضچه ای در قسمت مركزی و میز و صندلی برای نشستن می باشد.

اگر به قسمت پشت‌بام و رستوران سنتی عمارت فیل بروید، در اینجا سایبان‌هایی وجود دارد كه در زیر آن‌ها میز و صندلی و تخت‌هایی برای غذا دوستان گذاشته ‌شده تا در محیطی به‌دوراز گرمای خورشید و مسلط به بخشی از شیراز، وعده غذایی خود را میل كنند. مكان كافه شاه‌نشین به‌گونه‌ای انتخاب‌ شده كه به حیاط زیبای عمارت دید داشته باشد و مهمانان در محیطی آرامش‌بخش اوقات بگذرانند. در این عمارت تمامی ظروف سرو غذا سنتی هستند، از سینی‌های قدیمی تا كاسه‌بشقاب‌های رنگارنگ رستوران پشت‌بام همگی لذت غذا خوردن در این عمارت را چند برابر می‌كنند.

نحوه دسترسی به هتل سنتی عمارت فیل شیراز

آدرس: خیابان كریم‌خان زند، كوچه ۱۱، بازارچه فیل، روبه‌‌روی مسجد آدینه
خدمات‌دهی در زمینه اقامت در عمارت ۲۴ساعته است و رستوران آن نیز برای هر سه وعده غذایی خدمات‌دهی دارد. لذا می‌توانید حضوری به محل عمارت بروید و خدمات موردنیاز خود را دریافت كنید. بااین‌حال، باید برای رزرو عمارت برای برگزاری جلسات، هماهنگی‌هایی از قبل انجام داد.

 

هتل سنتی عمارت فیل شیراز-aaKNDHySRj

هتل سنتی عمارت فیل شیراز-8aaHLMnGbZ

هتل سنتی عمارت فیل شیراز-G1ChKgAKMI

هتل سنتی عمارت فیل شیراز-lyxfMbUBS7

هتل سنتی عمارت فیل شیراز-MlWgofB8qc