ریپورتاژ آگهی
آرامگاه تورانشاه

آرامگاه تورانشاه

ورودی دارای طاقی است جناغی با عرض ۳/۴ و عمق ۸/۳ متر ، پس از سردر ورودی بلافاصله فضای داخلی آرامگاه یا گنبدخانه قرار دارد.
  • 1400/11/09
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : سرايان
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : ورودی آرامگاه تورانشاه سرایان شامل یك طاق بوده و پس از سر در ورودی، فضای داخلی آرامگاه یا گنبدخانه دیده می‌شود و گنبد مذكور به شیوه عرقچین با كمك فیلپوش‌های كوچكی كه فضای هشت ضلعی را به دایره نزدیك كرده‌اند بنا شده است.
تلفن : 66059000-021

ورودی آرامگاه تورانشاه سرایان شامل یك طاق بوده و پس از سر در ورودی، فضای داخلی آرامگاه یا گنبدخانه دیده می‌شود و گنبد مذكور به شیوه عرقچین با كمك فیلپوش‌های كوچكی كه فضای هشت ضلعی را به دایره نزدیك كرده‌اند بنا شده است.

ورودی دارای طاقی است جناغی با عرض ۳/۴ و عمق ۸/۳ متر ، پس از سردر ورودی بلافاصله فضای داخلی آرامگاه یا گنبدخانه قرار دارد.
این فضا نیز دارای نقشه هشت ضلعی بوده و هر ضلع آن دارای طاقی است . طاقها دارای قوس جناغی بوده و در انتهای سه عدد از آنها طاقنما هایی واقع شده است.
ابعاد فضای گنبدخانه ۷/۶×۷/۶ متر است و هركدام از طاقها ۳/۲ متر عرض و یك متر عمق دارند.
نمای خارجی بنا دارای طاقهای تزئینی است كه با آجر كار شده اند.
دوره تاریخی این بنا بر اساس مدارك موجود به احتمال فراوان به دوره تیموری تعلق دارند.
وجود چندین قطعه سنگ قبر كه به قبرهای اطراف تعلق داشته اند و به دوره تیموری تعلق دارند ونیز سنگ لوحی بر بالای درگاه ورودی بنا كه دارای این متن است: تمت هذه العماره المیمونه الشریفه سلطان الاولیا نظام الحق و الدین تورانشاه علیه الرحمه و الرضوان فی شهر ذوالقعده سنه ثمان و خمسین و ثمانماه هرچند آخرین كلمه این متن بطور كامل قابل خواندن نیست اما به احتمال زیاد ثمانماه می باشد.
آرامگاه تورانشاه با شماره ۱۵۲۸۶ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

 

آرامگاه تورانشاه-O8dLCFaODm

آرامگاه تورانشاه-RtukbJq7xN

آرامگاه تورانشاه-Z6hpmiYvfv