ریپورتاژ آگهی
جزیره اسلامی

جزیره اسلامی

در حال حاضر یك رشته جاده خاكی فرعی از جاده آسفالته تبریز-آذرشهر از كنار ایستگاه دام پروری خاصبان به سوی جزیره كشیده شده است.
  • 1400/11/09
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : ایلخچی
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : این جزیره در موقعیت جغرافیایی N305043 E452941 قرار دارد. جزیره اسلامی تنها جزیره مسكونی و آباد دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید و روستائیان این جزیره از راه خشكی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می كنند.
تلفن : 66059000-021

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N305043 E452941 قرار دارد. جزیره اسلامی تنها جزیره مسكونی و آباد دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید و روستائیان این جزیره از راه خشكی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می كنند. در حال حاضر یك رشته جاده خاكی فرعی از جاده آسفالته تبریز-آذرشهر از كنار ایستگاه دام پروری خاصبان به سوی جزیره كشیده شده است. طول جزیره ۲۴ و عرض آن ۱۵ كیلومتر است. جزیره اسلامی منطقه ای است گرد شگری كه در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله آن با تبریز حدود ۷۰ كیلو متر است كه از شهرستان ایلخچی می گذرد هفت روستای بزرگ و كوچك در آن موجود است كه اهالی آن به زبان تركی صحبت می كنند و بیشتر به كار كشاورزی اشتغال دارند.

وجود این جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره ۵۴ چشمه دارد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیكان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می كنند.
در جزیره اسلامی هفت روستا به اسامی سرای، آق گنبد، گمیچی، تیمورلو، قبچاق، بوراچارلو و بهرام آباد (ورالو) با حدود ۸ هزار نفر جمعیت وجود دارد. شغل عمده مردم آن كشاورزی، گله داری، باغداری و كار در كشتی های دریاچه است. محصولات عمده جزیره را غلات، حبوبات، صیفی جات و خشكبار تشكیل می دهند.
در این جزیره بنادر آق گنبد و گمیچی برای پهلو گرفتن كشتی های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه اسكله دارند. در حال حاضر از دو سوی جزیره اسلامی و ارومیه بزرگراه شهید كلانتری ساخته شده است؛ از طریق این بزرگراه، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم متصل شده اند. از نظر تقسیمات كشوری جزیره اسلامی تابع شهرستان شبستر است.

 

جزیره اسلامی-beUO6sfun6

 

جزیره اسلامی-LC6FgCytnb

 

جزیره اسلامی-49pXzb9tAs