ریپورتاژ آگهی
حلوای شیر زعفرانی

حلوای شیر زعفرانی

حلوای شیر زعفرانی در اصل یك حلوای مجلسی می باشد كه در میان حلواهای ایرانی و عربی یك دسر پرطرفدار در تمام فصول بخصوص در ماه مبارك رمضان بر سر سفره افطار می باشد
  • 1400/12/17
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

حلوای شیر زعفرانی در اصل یك حلوای مجلسی می باشد كه در میان حلواهای ایرانی و عربی یك دسر پرطرفدار در تمام فصول بخصوص در ماه مبارك رمضان بر سر سفره افطار می باشد . اولین با ر شیرازی ها این حلوا را پخته اند و بعد در تمام شهرهای ایران به محبوبیت رسید . تفاوت حلوا شیری با حلوا معمولی این است كه به جای طبخ با آب با شیر درست می‌شود.

حلوای شیر زعفرانی-UHvzaUG0tq

مواد لازم

شیر پر‌چرب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آرد نانوایی (ترجیحا آرد نان سنگك): آرد سفید یا آرد قنادی یك لیوان فرانسوی
شكر: ۲/۱ لیوان تا یك لیوان ( با همان لیوانی كه شیر را پیمانه می‌كنید، شكر را هم پیمانه كنید)
روغن مایع یا روغن حیوانی: ۲/۳ لیوان
كره: ۵۰ گرم
گلاب ۱/۴ لیوان (بستگی به ذائقه شما دارد)
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری ( به جای پودر هل می‌توانید از عرق هل استفاده كنید)
زعفران دم كرده غلیظ: به میزان دلخواه

 

حلوای شیر زعفرانی-dvUqRQlKrR

طرز تهیه

ابتدا آرد را روی شعله خیلی ملایم و به آرامی تفت می‌دهیم. هنگام تفت دادن آرد مرتب آن را به هم بزنید تا یكنواخت تفت داده شود و بوی خامی آن هم گرفته شود. دقت كنید كه تمام ذرات آرد یكنواخت تفت بخورد و نسوزد. بعد ازاین‌كه رنگ سفید آرد به رنگ كرم تبدیل شد شعله را خاموش كنید (رنگ آرد نباید خیلی تغییر كند چون طعم تلخی به خودش می‌گیرد) مدت زمان لازم برای تفت دادن آرد روی شعله خیلی ملایم، طولانی است و ممكن است حتی نیم ساعت یا بیشتر هم طول بكشید، پس باید در این مرحله صبور باشید. در مرحله بعد آردهای تفت داده شده را با الك صاف می‌كنیم تا در هنگام پختن حلوا گلوله نشود و حلوایی یك‌دست داشته باشیم.

بعد از الك كردن آردها روغن را اضافه می‌كنیم. توجه داشته باشید كه اگر از روغن مایع استفاده می‌كنید كره را هم به آردها اضافه كنید، در غیر این‌صورت اگر از روغن حیوانی برای طبخ حلوا استفاده می‌كنید، كره را حذف كنید. بعد از اضافه كردن روغن باز هم آردها را كمی با روغن تفت دهید و سپس زیر شعله را خاموش كنید.بعد از الك كردن آردها روغن را اضافه می‌كنیم.

برای درست كردن شربت یا همان تركیب شیر و شكر ، ابتدا دو لیوان شیر را مدتی روی شعله ملایم گرم كنید. بعد از گرم شدن شیر، یك لیوان یا نصف لیوان شكر( اگر حلوای كم شیرین می‌پسندید) به شیر اضافه كنید و آن‌قدر هم بزنید تا شیر و شكر با هم مخلوط شوند.

در مرحله بعد یك قاشق چای‌خوری پودر هل یا كمی عرق هل،یك یا نصف لیوان گلاب و زعفران به مقدار دلخواه را به این شربت اضافه كنید. بعد از این‌كه شربت خنك شد آن را به تركیب آرد و روغن تفت داده شده اضافه كنید و آن‌قدر هم بزنید تا حلوا از كف ظرف بلند شده و صاف و یك‌دست شود. اگر حلوا سفت شده بود كمی روغن مایع به آن اضافه كنید تا لطیف‌تر شود.

حلوا شیری را در ظرف دلخواه‌تان بكشید و با خلال پسته و بادام تزیین كنید.

حلوای شیر زعفرانی-NKPsbHI4ex