ریپورتاژ آگهی
طالقان

طالقان

شاهرود رگ حیاتی این سرزمین دیر سال، از كوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیك به ۱۰۵ كیلومتر به غرب می رود این شریان آبی بیش از ۱۵ رودخانه كوچك و بزرگ منطقه را كه از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گیرند، همراه خود تا سپید رود می برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.
  • 1400/11/09
  • استان : البرز
  • شهر : طالقان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : منطقه ییلاقی طالقان با مردمانی مهربان، مهمان نواز و فرهنگ دوست در میان كوه های برف گیر البرز از غرب ارتفاعات كندوان تا ۴۰ كیلومتری شرق قزوین دامن گسترده است.
تلفن : 66059000-021

منطقه ییلاقی طالقان با مردمانی مهربان، مهمان نواز و فرهنگ دوست در میان كوه های برف گیر البرز از غرب ارتفاعات كندوان تا ۴۰ كیلومتری شرق قزوین دامن گسترده است.

شاهرود رگ حیاتی این سرزمین دیر سال، از كوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیك به ۱۰۵ كیلومتر به غرب می رود این شریان آبی بیش از ۱۵ رودخانه كوچك و بزرگ منطقه را كه از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گیرند، همراه خود تا سپید رود می برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.

 

طالقان-1T1eCWiR4E

تابلوی ورودی طالقان از اتوبان تهران – قزوین

سد مخزنی طالقان كه به تازگی افتتاح شده است با ظرفیت ۴۲۰ میلیون متر مكعب كه بر روی شاهرود ساخته شده، نقطه عطف مهمی در تاریخ، جغرافیا و محیط زیست منطقه محسوب میشود و تحولات و آثار عظیمی را از خود بر جای خواهد گذاشت.

 

طالقان-rPbvjUsBr5

سد آب برگردان طالقان جهت رساندن آب به مزارع

طالقان با وسعتی حدود ۱۳۰۰ كیلومتر مربع در ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی در شمال رب شهر تهران قراردارد، میانگن درجه حرارت سالیانه در طالقان حدود ۵/۹+، متوسط حداكثر ۵/۲۷+، و متوسط حداقل ۳/۱۱- درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالیانه حدود ۵۰۰ میلیمتر است.

روستاهای زیبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی ، در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ، در امتداد رودخانه ها و كنار چشمه سارها پراكنده شده اند.

طالقان از سه بخش پایین طالقان، میان طالقان، و بالا طالقان تشكیل شده است.

 

طالقان-S0fT80RVh4

نمایی از طبیعت طالقان

جاذبه های طبیعی

طبیعت روح نواز طالقان بعنوان مهمترین جاذبه منطقه، گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می كند.

 

طالقان-jncj68qD2e

نمایی از شاه البرز طالقان

قله استوار شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر در بلند ترین نقطه مرز طالقان و الموت و قله هایی همچون – سات، بام، ناز، كهار، زرینه كوه، لشكرك و كلوان با ارتفاع بین ۳۴۰۰ تا ۴۴۰۰ متر به همراه غارهایی مانند – مرغ بند در ناریان، كله سنگ در دنبلید ،خلی زر در وركش و غارهای بزج و بادامستان و نیز آبشارهای – سفید آب در غرب شاه البرز ،شل بن در غرب بزج، تره نو در جرینان و آبشارهای آسكان، سوهان و كركبود ،مجموعه ای متنوع و كامل را برای دوستداران طبیعت فراهم آورده اند، نزدیكی به ارتفاعات علم كوه و تخت سلیمان و نیز وجود چند مسیر راه پیمایی كم نظیر كه طالقان را به سواحل دریای خزر مربوط می كند بر جذابیت های این منطقه افزوده است.

 

 

طالقان-VpO9Tq1ATa

نمایی از جاده طالقان

ویژگیهای تاریخی ،طبیعی و فرهنگی طالقان موجبات ظهور مشاهیری در زمینه های گوناگون هنری مانند – خط ، نقاشی و موسیقی را فراهم آورده است و بزرگانی همچون -درویش عبدالمجید طالقانی ( استاد بلا منازع خط شكسته )، میرعماد و غلامحسین امیر خانی (اساتید گذشته و معاصر خط نستعلیق )و استاد استادان موسیقی ،غلامحسین درویش (درویش خان ) را در دامان خود پرورانده است.

جاذبه های فرهنگی، تاریخی

منزل آیت الله طالقانی در گلیرد و یادمان، درویش عبدالمجید طالقانی در مهران از آثار دیدنی و تاریخی و فرهنگی طالقان به شمار می آیند.

 

طالقان-1IlWuvgnVt

نمای از منزل گلی مرحوم طالقانی

از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان – برای مانده از آسیبهای طبیعی – میتوان به برخی قلعه ها، امامزاده ها، مقابر، حمام ها و آسیاب های آبی اشاره كرد.

ارژنگ قلعه در میناوند ، قلعه منصور و قلعه كیقباد در شمال هرنج ، قلعه دختر در گته ده ، قلعه پراچان و قلعه فالیس ،امامزاده هارون در جوستان ، شاه محمد حنیفه در كركبود ،امامزاده زكریا در میراش ،امامزاده ابراهیو در در تكیه ناوه و نیز امام زاده های روستای های سید آباد، اورازان، كش، كشته رود، كلاه رود، اسفاران، خچره، بقعه میر در وشته، و مقبر پیران در دیزان، مهران، گته ده و اوانك، بقایای آسیاب های آبی در برخی از روستاها و نیز آثار نهر بزرگ انتقال آب از طالقان به قزوین در امتداد قله های رشته كوه های جنوبی طالقان، بسیار دیدنی است.

بارگاه امامزاده ابراهیم

طالقان-7bLGgPnUVI

نمای ورودی جاده امامزاده ابراهیم

 

طالقان-0ifJAiTlmC

نمایی از پایین طالقان از بالای گردنه ابراهیم اباد

 

طالقان-cSDaET60MT

نمایی از بالای گردنه و شاه البرز

طالقان-KEuLuS9I31

 

طالقان-dMzxOswoJN

 

طالقان-QpN3mCvd4o

 

طالقان-0JQbwbYxOz

 

طالقان-Bh8lqqqclY