ریپورتاژ آگهی
دریاچه هفت برم

دریاچه هفت برم

دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشكیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیك به ۲۰ هكتار می‌باشد
  • 1400/12/17
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-دریاچه هفت برم یكی از دریاچه‌های استان فارس است كه در فاصله ۵۵ كیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

دریاچه هفت برم یكی از دریاچه‌های استان فارس است كه در فاصله ۵۵ كیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشكیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیك به ۲۰ هكتار می‌باشد. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اكولوژیكی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین، از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.

دریاچه هفت برم-BMEy9hpYZ8
آب این دریاچه‌ها از ریزش‌های جوی و چشمه‌های پیرامونی تأمین می‌شود. این منطقه در تابستان دارای آب و هوای معتدل بوده و در زمستان سرد و خشك است. نزدكی این منطقه به شیراز، تنوع چشم‌اندازها و آب و هوای مطبوع آن سبب شده است كه در بیشتر مواقع سال، با وجود كمبود امكانات رفاهی و خدماتی، جمعیت بسیاری به این مكان مراجعه نمایند.

دریاچه هفت برم-uvxUpX7YJW

وجود آب شیرین و آبگیرهای دایمی و فصلی در این منطقه باعث شده تا محیط زیستی پویا و متنوع در اطراف آن شكل بگیرد. گردشگاه هفت برم در استان فارس در نزدیكی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان قرار دارد و با طبیعتی سرسبز و دیدنی، هرساله گردشگران و بومیان زیادی را به سمت خود جذب می كند. برم در زبان محلی به معنای بركه آب است و علت نامگذاری آن، وجود هفت بركه پرآب در این منطقه بوده است. البته در حال حاضر از آن هفت بركه، تنها چهارتا باقی مانده است.

منطقه برم در نزدیكی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده میان كتل قرار گرفته است. این بركه ها دارای آب شیرین هستند. اطراف بركه ها با پوشش گیاهی همانند نیزارها، علف حصیری، جگن، كارا، لویی و علف هفت بند پوشیده شده است كه علاوه بر ایجاد چشم انداز زیبا سبب شده تا در كنار شیرینی آب این برم ها پرندگان مهاجر و دائمی نیز در این برم ها به چشم بخورند. وجود تپه ماهورها نیز بر زیباییی هر چه بیشتر منطقه هفت برم افزوده و سبب شده تا گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف همجوار با منطقه برم نظیر شیراز و كازرون خودشان را به این منطقه گردشگری برسانند.

دریاچه هفت برم-1a0gbgY7Ph

نحوه دسترسی به دریاچه هفت برم

برای دیدن هفت برم شیراز، باید از شهر شیراز به سمت كازرون بروید. پس از طی ۲۵ كیلومتر به جاده ای شوسه ای می رسید كه به سمت هفت برم فارس می رود.ماهی سوف و ماهی كپور دو گونه ­ای است كه به وفور در این بركه ها یافت می شود. باید توجه داشته باشید امكانات رفاهی خاصی در نزدیكی این منطقه گردشگری موجود نیست.