ریپورتاژ آگهی
زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد دومین مكان زیارتی پر‌‌بازدید شهر مقدس مشهد بعد از حرم مطهر امام ‌رضا‌(ع) است
  • 1400/12/16
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : استان خراسان رضوی, مشهد-در انتهای وكیل آباد از مترو پیاده شده و با تاكسی عازم این محل شوید .آدرس امام زاده یاسر ناصر ابتدای جاده طرقبه می باشد .
تلفن : 66059000-021

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد دومین مكان زیارتی پر‌‌بازدید شهر مقدس مشهد بعد از حرم مطهر امام ‌رضا‌(ع) است.ناصر و یاسر از فرزندان موسی بن جعفر می‌باشند(فاقد منبع معتبر). آرامگاه آن دو در روستای گلستان واقع در ۵ كیلومتری غرب مشهد (مسیر مشهد به طرقبه) قرار گرفته‌است.طبق روایات، هنگامی‌كه امام ‌رضا(ع) از مدینه به طوس هجرت می‌كنند، ۲۱‌ تن از برادران ایشان هم همراهشان می‌‌آیند. در آن زمان دو‌ برادر امام‌رضا‌(ع) (سید‌‌یاسر و سید‌ناصر) به دستور خلیفه‌ عباسی به روستای گلستان تبعید ‌شده و بعد‌ از‌ مدتی به شهادت می‌رسند.

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد-uGHDKndx05

بنا به گفتهٔ مدیر فرهنگی اجتماعی این مجموعه،سالانه سه میلیون زائر به بقعه امامزادگان یاسر و ناصر مشرف می‌شوند كه ۲۰ درصد آنان زائران خارجی هستند. بیشتر زائران خارجی مربوط به كشورهای عربی و حاشیهٔ خلیج فارس هستند.مساحت فعلی این مجموعه هزار مترمربع است. طرح جامع توسعه بقعه امامزادگان ناصر و یاسر از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و هم‌اكنون در حال اجرا است. در این طرح، هفت هكتار از اراضی اطراف این بقعه توسط خیرین شهرستان طرقبه شاندیز خریداری شده‌است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این اراضی به توسعه شبستان، ایجاد فضای سبز، اماكن اقامتی (زائرسرا)، سالن‌های غذاخوری، كتابخانه دیجیتال، سالن مشاوره و تجهیزات دیگر برای انجام امور فرهنگی اختصاص می‌یابد.
آستان امامزاده ناصر و یاسر (ع) تا قبل از بازسازی، شبیه مسجد محلی كوچكی بود كه دو ضریح چوبی سبزرنگ كوچك در آن قرار داشت، اما در سال ۸۲ با كمك زائران كشورهای عربی بازسازی شد و به شكل فعلی درآمد.

یكی از خیران كویتی به نام هاشم كمال كه به این امامزاده ها سر زده بود، برای برآورده شدن حاجتش، نذر این دو امام‌زاده می كند و خیلی زود حاجت می گیرد. بنابراین تصمیم می گیرد تمام هزینه‌های ساخت و نصب ضریح این دو امامزاده را بپردازد و آن را رونق دهد. به همین دلیل است كه حالا خیلی از زائران این امامزاده از كشورهای كویت و عراق و حاشیه خلیج فارس هستند. نام زائرخیر كویتی تحت ‌عنوان هاشم كمال بر ‌روی ضریح‌ها قید‌ شده‌ است.

در ابتدا این‌مكان تحت ‌عنوان مسجد و به‌ صورت ساده‌تر و با وسعت كم‌تر محل زیارت عموم قرار‌ داشت. قدیمی‌ترین كتیبه‌ای كه صحت هویت و تاریخچه‌ این‌ مكان را مشخص می‌كند، به تحریر رضوان در بیرون محوطه، بین كاشی‌كاری‌های نما‌ی بیرونی قرار‌ دارد. در متن یكی از قدیمی‌ترین كتیبه‌های موجود در بقعه كه فردی بنام رضوان با خط نستعلیق كه آن را خوشنویسی كرده و تاریخ ۳۶/۸/۲ (شمسی) و زیر آن تاریخ ۱۳۷۷ (قمری) درج شده، چنین آمده است: «یا الله، این است بیت الشّرف آقازاده‌های محترم معظّم آقا سیّد ناصر و آقا سیّد باصر فرزندان حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) كه به همّت جمعی از آقایان مؤمنین خیراندیش تعمیر شد و در تاریخ ۳۶/۸/۲ به اتمام و به پایان رسید. كتبه رضوان. ۱۳۷۷»
بر بالای این كتیبه هم دو كاشی‌ نوشته دیگر با كاشیكاری متأخرتری وجود دارد كه در یكی «السلام علیك یا اهل بیت النبوة» و در دیگری «آستانه مباركه سیدناصر و سید باصر(علیه السلام)» نوشته شده است.

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد-7MzK5nbb5S

روی این كتیبه ها هم، نام امامزاده ها «سید ناصر و سید باصر» آمده است اما دستكاری هایی كه بعدا صورت گرفته، آن را در یكی از كتیبه ها تبدیل به «سید ناصر و سید یاسر» و در دیگری «سید ناصر و سید یاصر» تبدیل كرده است.
اشعاری كه روی كتیبه بالای مزار هم درج شده، اسم این دو امامزاده ناصر و باصر آمده است و با این بیت شروع می شود:
ناصـرا، نور تو شد تابنـده باصـرا، ذكر تو شد پاینـده
یا در جای دیگری آمده است:
در این مكـان دو زاده آل پیـامبر اسـت آرامگـاه زاده موسـی بـن جعفر اسـت
خوابیده است ناصر و باصر در این شرف رفتند همچو لۆلۆ مكنـون در این صـدف
همچنین ‌ابتدا به ‌علت نگارش كتیبه نام‌ مكان زیارتگاه سید‌باصر و سید‌ناصر بوده اما بعد از تفحص و پیدا‌كردن سند‌های معتبر علی‌الخصوص دركتاب بحر‌الانساب به قلم سید‌مرتضی، مشخص می‌شود كه نام صحیح امام‌زاده بزرگوار یاسر‌(ع) فرزند امام‌موسی‌كاظم(ع) است. برای همین نام مكان در همان سال ۱۳۸۲ به زیارتگاه یاسر و ناصر تغییر یافت.

نحوه دسترسی امام زاده یاسر ناصر

برای رفتن به آستان متبركه امامزادگان سید ناصر و سید یاسر (ع) مشهد می توانید از خط یك مترو مشهد استفاده نمایید و در انتهای وكیل آباد از مترو پیاده شده و با تاكسی عازم این محل شوید .آدرس امام زاده یاسر ناصر ابتدای جاده طرقبه می باشد .
امامزاده یاسر ناصر در روزهای تعطیل و شلوغ هفته از جمله پنج شنبه بعد از ظهر و جمعه بدلیل شلوغی ورودی طرقبه نسبت با سایر روزها شلوغ تر است .

زیارتگاه یاسر و ناصر مشهد-bI4bDpqcai