ریپورتاژ آگهی
روستای آلان سفلی

روستای آلان سفلی

آلان سفلی روستایی است كه در بخش گل تپه شهرستان كبودرآهنگ واقع درشمال غربی استان همدان واقع شده است. این روستا در مسیر گل تپه به بیجار قرار گرفته است و در نزدیكی غار علی صدر قرار دارد
  • 1400/11/09
  • استان : همدان
  • شهر : کبودرآهنگ
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۵۹كیلومتری شمال غرب كبودرآهنگ، مسیر گل تپه به بیجار
تلفن : 66059000-021

آلان سفلی روستایی است كه در بخش گل تپه شهرستان كبودرآهنگ واقع درشمال غربی استان همدان واقع شده است.
این روستا در مسیر گل تپه به بیجار قرار گرفته است و در نزدیكی غار علی صدر قرار دارد . فاصله این روستا تا شهر كبودرآهنگ ۵۹ كیلومترست. از دو بخش الان پایین كه به ان الان سفلی و الان بالا كه به ان الان علیا میگویند تشكیل شده است.

رود شور همدان كه به سفیدرود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد از این روستا عبور می‌كند.
جمعیت این روستا نزدیك به ۵۵۰ نفر می باشد و شغل اكثر مردم كشاورزی و دامداری می باشد.
محصولات باغی و كشاورزی این روستا بیشتر انگور و زرد آلو وگندم و جو می باشد.
روستاهای سراب ، وصله و الان سفلی كه همه آنها فاصله های ۵ تا ۷ كیلومتری با مركز این شهر دارند روستاهای گردشگری استان معرفی شده اند.
این روستاها دارای شاخص های معماری و طبیعی منحصربه فردی هستند. بافتی یكپارچه خشتی همگن و خانه های سنتی و پوشش كاهگلی دورنگ سرخ و سفید و قلعه های اربابی و روستای وصله با وجود مسجد قدیمی و امامزاده با سازه های تاریخی جاذبه های منحصربه فرد در معماری هستند.
غارهای طبیعی در این روستاها و ساختار دشتی و ماهوری در روستای آلان سفلی از جاذبه های طبیعی منحصربه فرد این منطقه است.

معروفیت روستای آلان سفلی و افسانه مار چهل دم :
در روستای آلان سفلی كوهی وجود دارد كه شبیه به كلاه خود جنگی است.
مردم این روستا بر این باورند كه موجود عجیب الخلقه ای در شكافهای كوه این منطقه زندگی می كند كه نوعی مار چهل دم است كه كلاه خود جنگی منطقه را به منزل همیشگی خود تبدیل كرده است.
این شگفتی كه به گفته دهیار روستا سالانه شماری از گردشگران را به سوی خود جذب می كند، امتیاز شهرت را به روستای آلان سفلی هدیه كرده است.
بعضی از اهالی روستا میگویند، هر زمان كه برای مشاهده این موجود مسافت زیادی را تا قله آن طی می كنیم، فقط موفق به دیدن دم هایی بلند و باریك می شویم كه از شكاف ها بیرون زده اند، از زمانهای قدیم وجود این موجود كه تنها دمها و پاهایش پیداست، در این كوه محرز بوده است و هیچگاه كسی موفق به مشاهده سر این موجود نشده است.
و اما واقعیت ماجرا :
مسئول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كبودرآهنگ و رزن ادعا میكند، این جاندار كه در كوه آلان سفلی زندگی می كند، گونه ای قفقازی از راسته سوسماران است.
این موجودات كه البته تنها یك دم دارند، نوعی خزنده خونسرد هستند كه در ساعتهای گرم روز به صورت دسته جمعی برای آفتاب گیری از شكاف بیرون می آیند و با مشاهده انسانها به یكباره به شكافها بر می گردند كه این امر موجب بیرون ماندن دسته جمعی دم ها و پاهای آنها و پنهان شدن سرهایشان می شود و به نظر می رسد این دمها مربوط به یك موجود است، كه این افسانه صحت ندارد

آدرس: ۵۹كیلومتری شمال غرب كبودرآهنگ، مسیر گل تپه به بیجار

روستای آلان سفلی-UY0hCNzh3Z

روستای آلان سفلی-zmsUNa4dM6

روستای آلان سفلی-3VLqzHjFnD

روستای آلان سفلی-cAxTneCkg3

روستای آلان سفلی-P2v8J82oGI