ریپورتاژ آگهی
آرامگاه پروفسور پوپ

آرامگاه پروفسور پوپ

آرامگاه پروفسور پوپ در شهر تاریخی اصفهان واقع شده است .شاید كمتر كسی وجود داشته باشد كه با آثار و بناهای تاریخی اصفهان ناآشنا باشد. تقریبا اكثر ما ایرانیان این شهر زیبا و آثار برجسته‌اش را یا دیده ایم و یا دست كم نام آنها را شنیده ایم.
  • 1400/12/16
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان
تلفن : 66059000-021

آرامگاه پروفسور پوپ در شهر تاریخی اصفهان واقع شده است .شاید كمتر كسی وجود داشته باشد كه با آثار و بناهای تاریخی اصفهان ناآشنا باشد. تقریبا اكثر ما ایرانیان این شهر زیبا و آثار برجسته‌اش را یا دیده ایم و یا دست كم نام آنها را شنیده ایم. میدان نقش جهان، سی و سه پل، چهل ستون، عالی قاپو، منار جنبان و پل خواجو نام هایی آشنا برای هر ایرانی است.در كنار همه ی این زیبایی ها و بنا های تاریخی منحصر به فرد، آرامگاه فردی به نام آرتور اپهام پوپ قرار دارد كه در نزدیكی زاینده رود واقع شده است .

آرامگاه پروفسور پوپ-4lNFAiuQvf

در حاشیه زاینده رود و در نزدیكی پل خواجو به ساختمان كوچكی با دو گنبد بر می خورید كه حتی شاید كنجاوتان نكند. این ساختمان درحقیقت آرامگاه آرتور پوپ ایران شناس است كه به وصیت خود در مجاورت زاینده رود به خاك سپرده شده است و در دهه ۴۰ به دست محسن فروغی ساخته شده است. فیلیس اكرمن همسر پروفسور پوپ نیز در همین آرامگاه به خاك سپرده شده است

در بعضی زندگی نامه ها گفته شده است كه مقبره پوپ كه اكنون یكی از بناهای اصفهان شده و نشانی از عشق خارجیان به این خاك است، در زمان حیات وی و توسط محسن فروغی ساخته شده است. اما به نظر می آید این مقبره بعد از مرگ وی ساخته شده باشد. چرا كه در زمان خاكسپاری كه دو تصویر از آن را می بینید، هیچ نشانی از این بنای زیبا نیست.

آرتور اپهام پوپ

آرتور اپهام پوپ یكی از ایران شناسان برجسته آمریكایی است كه خدمات بسیار ارزنده­ای در حوزه تاریخ، هنر و معماری ایران انجام داد. او با فعالیتها و نوشته‌های خود فرهنگ غنی ایرانی را به دنیا عرضه كرد. خدمات او در كمك به معرفی تاریخ و فرهنگ ایران بسیار ستودنی است.پوپ در طی مدت فعالیت خود در ایران موفق به دریافت جوایزی چون نشان همایون و نشان تاج از سوی محمد رضا پهلوی شد و نشان علمی درجه یك از سوی وزارت فرهنگ به وی اعطا گردید. عضویت در انجمن آثار ملی و دریافت دكترای افتخاری از سوی دانشگاه تهران از دیگر افتخارات پرفسور پوپ بود.

آرامگاه پروفسور پوپ-PbIxgqNhCQ

آرتور در سال ۱۸۸۱ در ایالت رودآیلند آمریكا دیده به جهان گشود. پدرش در كسوت كشیش فعالیت می­كرد. او در بزرگسالی تحصیلاتش را در رشته كارشناسی و سپس ارشد علوم انسانی در دانشگاه براون به اتمام رساند.
در میان سال­های ۱۹۰۷ و ۱۹۰۸ در دانشگاه كوزل به مطالعات خود ادامه داد و سپس در دانشگاه هاروارد در رشته­های باستان شناسی و معماری بر مطالعات خود افزود. آرتور اپهام پوپ تدریس خود را به عنوان دانشیار در دانشگاه كالیفرنیا آغاز كرد و سپس به نشر و چاپ مقالات متعدد در مورد تاریخ و فرهنگ ایران پرداخت. مدیریت موزه لوژیون دونور سمتی بود كه در سال ۱۹۲۳ به آن منصوب گشت و مدتی نیز موزه دار هنری موسسه شیكاگو شد.
تحقیقات گسترده او در زمینه فرهنگ و معماری ایرانی موجب شد آرتور پوپ در سال ۱۹۲۵ به خدمت دولت ایران درآید و به عنوان مشاور افتخاری در زمینه هنرهای ایرانی فعالیت كند.
در طی همین سال­ها حدود بیست هیات علمی برای تحقیق و پژوهش راهی ایران شدند كه پرفسور پوپ سرپرستی آنها را به عهده داشت و طی سفرهایی كه به همراه همسر محققش به شهرهای مختلف ایران داشت تحقیقات بسیار گسترده­ای انجام داد و نمایشگاه­های بسیاری كه معرف تاریخ، فرهنگ و هنر ایران بود در كشورهای مختلف برپا كرد.
پوپ در لندن، لنینگراد و مسكو نمایشگاه­های صنایع دستی از هنر ایرانی برگزار كرد و پس از آن موفق شد موسسه­ای در آمریكا برپا كند كه در زمینه هنر و باستان شناسی ایرانی تحقیق می­كرد. او پروژه گسترده­ای را آغاز نمود و طی آن به ثبت تصاویر متعدد از اشیاء و آثار تاریخی ایران پرداخت.

اقدامات مهم آرتور پوپ

یكی از اقدامات تاثیر گذار آرتور پوپ تاسیس مدرسه مطالعات آسیایی بود. او در این مدرسه از تعدادی از افراد سرشناس در حوزه تاریخ تمدن آسیا استفاده كرد. پیشتر این افراد در دهه ۱۹۳۰ توسط نازیها از دانشگاه­های اروپا بركنار شده بودند. افرادی كه آرتور پوپ از آنها استفاده كرد متخصصانی در زمینه ایرانشناسی، آشورشناسی، زبان شناسی، تبت شناسی و مدرسین آشنا به زبان­های حبشی، عربی، فارسی باستان، فارسی میانه و چینی بودند كه استفاده از دانش آنها موجب شد این موسسه بتواند به مدارج بالای علمی دست یابد و به نگرش یكپارچگی آسیا در حوزه مفاهیم هنری و فرهنگی كه در ذهن پوپ بود جامه عمل پوشانده شود.
همچنین پوپ طی سالهای فعالیت خود در ایران توانست آرشیو بسیار با ارزشی از معماری، هنر، صنایع دستی گوناگونی چون فرش، پارچه و آثار عتیقه جمع آوری كند كه امروزه بخشی از این تصاویر درموزه نارنجستان شیراز و بخش دیگر آن نیز در آرشیو موزه ملی ایران قرار دارند.
از پوپ كتابخانه­ بسیار با ارزشی از تاریخ، هنر، معماری، باستان شناسی و زبان شناسی به جای مانده كه امروزه در دانشگاه شیراز و در كتابخانه­ای به عنوان میرزای شیرازی نگهداری می شود. این مجموعه به صورت مستقل و با نام «مجموعه ایران شناسی پرفسور پوپ» در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

آرامگاه پروفسور پوپ-N6p35LSiqw

در سال ۱۳۴۵ دولت ایران از اپهام پوپ دعوت كرد تا موسسه خود را به ایران منتقل نماید و به عنوان زیر مجموعه­ای در دانشگاه پهلوی فعالیت كند. به دنبال این درخواست آرتور به همراه همسرش اكرمن به ایران آمد و در این كشور مستقر شد. در عمارت نارنجستان شیراز برای این موسسه مكانی در نظر گرفته شد و فعالیت­های آن آغاز شد. بخشی از این فعالیت­ها به حمایت از باستان شناسانی تعلق داشت كه در ایران به كاووش می­پرداختند. پوپ به طور كامل از عظمت و غنای فرهنگ و هنر ایرانی آگاهی داشت و می دانست كه تحقیق پیرامون هنر ایرانی در تخصص یك نفر نیست و افراد بسیاری زیادی باید پیرامون این مساله به تحقیق بپردازند. از دیگراقدامات او در این سال ها تاسیس مجله­ای بود كه به پژوهش در حوزه مطالعات آسیایی اختصاص داشت.

پروفسور پوپ در هشتم شهریور سال ۱۳۴۸ دیده از جهان فروبست.در پی درخواست از شاه ایران، آرامگاهی برای دكتر پوپ در اصفهان در ساحل زاینده‌رود نزدیك پل خواجو توسط دوست پوپ محسن فروغی ساخته شد كه پس از درگذشت در آن‌جا به خاك سپرده شود. همسر وی فیلیس اكرمان نیز در همان آرامگاه به خاك سپرده شد، و چند سال بعد دكتر ریچارد فرای نیز از محمود احمدی‌نژاد خواست در آن محل به خاك سپرده شود.
در خاطراتی كه از عیسی صدیق برجای مانده وی عنوان می كند كه دكتر پوپ متنهایی را به لاتین برای وی می­فرستاد تا پس از مرگ بر روی سنگ قبرش حك شود اما او مخالفت می كرد و معتقد بود چنین اشعار و نوشته هایی برای مردم ایران نامفهوم است. سرانجام متنی از سوی آرتور پوپ فرستاده شد كه توسط استاد جلال الدین همایی به نظم درآمد و بر روی سنگ قبر وی نوشته شد.

آرامگاه پروفسور پوپ-nBRYhTtSUc