ریپورتاژ آگهی
روستای ملاده

روستای ملاده

فاصله روستای ملاده تا مركز بخش (شهمیرزاد) ۶۰ و تا مركز استان (سمنان) ۷۶ كیلومتر است. روستای ملاده، با مختصات جغرافیایی ۵۳ درجه و ۲۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی، در شمال شهر سمنان واقع شده است
  • 1400/11/09
  • استان : سمنان
  • شهر : شهميرزاد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : جاده ساری بسن شهمیرزاد و ساری
تلفن : 66059000-021

فاصله روستای ملاده تا مركز بخش (شهمیرزاد) ۶۰ و تا مركز استان (سمنان) ۷۶ كیلومتر است. روستای ملاده، با مختصات جغرافیایی ۵۳ درجه و ۲۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی، در شمال شهر سمنان واقع شده است. برای رفتن به ملاده نیاز است تا ابتدا از شهمیرزاد عبور كرده و به جاده ساری بروید. ملاده از سطح دریا ۱۷۷۰ متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است.
رودخانه سفیدرود كه در زبان محلی آن را اسبه رو می نامند، در شمال روستا جریان دارد.
نام این روستا در گذشته های دور، ایوك و جزء منطقه دودانگه ساری بوده است. در منطقه دودانگه، چهار طایفه جوش، جولا، سادات و ملا زندگی می كردند. پس از مهاجرت و اسكان گروهی از طایفه ملا به روستای ایوك، نام ایوك به ملاده تبدیل شد.
مردم روستای ملاده به زبان مازندرانی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سكونت
در سال ۱۳۸۵، جمعیت روستای ملاده در حدود ۵۵۰ نفر گزارش شده است.
بیشتر درآمد روستاییان بر فعالیت های زراعی، دامپروری، باغداری و صنایع دستی استوار شده است. زنان روستا، در كنار فعالیت های زراعی به بافت گلیم، قالی و جاجیم و پارچه كت و شلوار پشمی (چوخا) می پردازند.
محصولات عمده زراعی روستای ملاده عبارت است از: گندم، جو، سیب زمینی، نخود، لوبیا، عدس، سیر، چغندر، هویج و سبزیجات. گیلاس، آلبالو و گردو و نیز محصولات باغی این روستاست.
مراتع سرسبز پیرامون روستای ملاده موجبات رونق دامداری را فراهم نموده و انواع لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست، كشك، قره قوروت، كره و روغن حیوانی در این روستا فرآوری می شود.
روستای ملاده در یك محدوده كوهستانی استقرار یافته و بافت مسكونی متمركزی دارد. مصالح به كار رفته در خانه ها بیشتر از سنگ، گل و چوب است. خانه ها، دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار علوفه و غله، طویله، ایوان بزرگ و حیاط است. حیاط به وسیله چند پله به ایوان كه محل نشیمن تابستانی است، اتصال می یابد. سقف شیروانی خانه ها، جلوه ویژه ای به روستای ملاده بخشیده است.
جاذبه های گردشگری
در منطقه شمالی روستای ملاده، ییلاق های زیبایی سنگ چشمه، پشت لد، اشكبستون، لوتك و جنگل معروف افرا، مرتبط با جنگل های شمال، قرار دارند. راه ارتباطی روستای ملاده با روستاهای دودانگه ساری، از جنگل افرا می گذرد. درختان بلوط، نارون، افرا و راش در این جنگل قد برافراشته اند. در ناحیه جنوبی روستا نیز انبوهی از درختان ارس، كوهها و تپه ها را پوشانیده اند.
سرطلا مشهورترین كوه روستاست، در اطراف این كوه، ییلاق های كلاته و شاه زمین فضای دلپذیری را به وجود آورده اند. در باغ های زیبای این ییلاق، انواع درختان گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، هلو و بعضی درختان جنگلی میوه دار مانند سیاه دانه، ازگیل، زالزالك، زرشك و توت صحرایی وجود دارد.
قله های اطراف روستا تا اواخر بهار از برف زمستانی پوشیده است، چشم اندازهای زیبایی را به وجود می آورند.
آرامگاه بی بی طیبه در ورودی روستا واقع شده است. مردم روستا بی بی طیبه را دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) می دانند. روستا دو باب آسیاب آبی قدیمی داشته است كه هنوز آثاری از آن به جا مانده است.
كاخ ابراهیم خان یا شكارگاه ملاده، شامل دو عمارت بزرگ است كه از مهم ترین جاذبه های تاریخی این روستا به شمار می آید. این مجموعه زیبا، در شمال شرقی روستا واقع شده و شامل دو بنای با شكوه است كه در دو سمت شرق و غرب محوطه، به فاصله ۵۰ متر و در مقابل یكدیگر ساخته شده اند. هر یك از عمارت ها در دو طبقه مجزا بنا شده اند كه هر طبقه متشكل از تعداد زیادی اتاق و راهروهای ارتباطی است. این عمارت ها، سقف شیروانی با پوشش گالوانیزه دارند.
معماری این بناها، زیبایی خاصی دارند. گچبری و طاق نماهای روی دیوار اتاق ها و ایوان ها، با نقاشی های زیبا و شومینه های كوچك، زینت داده شده اند. این مجموعه، حیاطی بزرگ با انبوهی از درختان متنوع دارد.
عمارت به شخصی به نام ابراهیم خان از احكام منطقه، تعلق داشته است و در حال حاضر، به عنوان آثار باستانی به ثبت محلی رسیده است.

آدرس: جاده ساری بسن شهمیرزاد و ساری

روستای ملاده-oiCIj0sKsl

روستای ملاده-9C1h4BthmX

روستای ملاده-NJ574VHDpK

روستای ملاده-Uw1jlfPABh

روستای ملاده-f3AWMBGtZG