ریپورتاژ آگهی
آرامگاه آقا محمد كاظم واله

آرامگاه آقا محمد كاظم واله

گنبد این بنا نیز در سالهای گذشته كاشی كاری شده است.آقا محمد كاظم واله از شعرا و اعاظم اصفهان در دورهٔ سلطنت فتحعلی شاه قاجار بوده است كه در سال ۱۲۲۹ هجری قمری در گذشته و بر مزار او بقعه‌ای بنا شده است.
  • 1400/12/16
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان-آرامگاه آقا محمد كاظم واله در حاشیه خیابان «فیض » در شهر اصفهان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

آرامگاه آقا محمد كاظم واله در حاشیه خیابان «فیض » در شهر اصفهان واقع شده است.گنبد این بنا نیز در سالهای گذشته كاشی كاری شده است.آقا محمد كاظم واله از شعرا و اعاظم اصفهان در دورهٔ سلطنت فتحعلی شاه قاجار بوده است كه در سال ۱۲۲۹ هجری قمری در گذشته و بر مزار او بقعه‌ای بنا شده است. سنگ قبر آرامگاه واله كه به خط خوش نستعلیق و به قلم خود او در زمان حیات وی نوشته شده، یكی از نفیس‌ترین سنگ‌های مرمری كتیبه‌دار اصفهان است.

آرامگاه آقا محمد كاظم واله-3mfpXcWYZs

این خطاط و شاعر در حدود سال‌های ۱۱۴۵ تا ۱۱۵۰ هجری قمری در اصفهان چشم به جهان گشود و برای ادامه تحصیلات به عراق رفت و به مقام استادی در هنر خطاطی رسید. واله در خطوط نستعلیق، تعلیق و ناخنی (نوعی خط بدون مركب) سرآمد خوشنویسان زمان خود بود. واله اصفهانی پس از بازگشت به اصفهان ابتدا حجره‌ای برای خود مهیا كرد و پس از ساخت تكیه والهیه به آنجا رفت. در قسمت غربی تكیه، اتاق هایی را خواهید دید كه محل اقامت و عبادت آقا محمدكاظم واله بوده است.

وی علاوه بر خطاطی و شعر، در فنون عربی، ادبی، حكمت، عرفان و ریاضی نیز علم و دانش كافی داشت. او از جمله افرادی بود كه در زمان سلطنت فتحعلی شاه در میان رجال از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بود.مقبره و آرامگاه محمد كاظم واله از برترین شعرای دوره حكومت زندیه امروزه از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، این شاعر و خوشنویس فارسی در بین سالهای ۱۱۴۸ قمری در شهر تاریخی اصفهان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان باز كرد، او در طول زندگی با ادامه دادن تحصیل در كتب خانه های مشهور این منطقه برای ادامه تحصیل عازم عراق شد، وی با تلاش فراوان به درجه اعلای خوشنویسی رسید و دوباره به اصفهان بازگشت.

آرامگاه آقا محمد كاظم واله-k3Gw0m9Pbc

آرامگاه آقا محمد كاظم واله-p2c9rpgofD

آرامگاه آقا محمد كاظم واله-tI3pg0zx5k