ریپورتاژ آگهی
مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر

این مسجد در گذشته دارای صحن وشبستانهای تابستانی و زمستانی و صفه های متعدد با پایه های ضخیمی بوده است
  • 1403/04/12
  • استان : اصفهان
  • شهر : قمصر
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : بنای مسجد جامع در محله پایین است
تلفن : 66059000-021

مسجد جامع قمصر اصفهان: نگینه‌ای از معماری سلجوقی در قلب اصفهان

مسجد جامع قمصر كه در محله‌ی قدیمی و تاریخی قمصر در نزدیكی میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است، یكی از مساجد كهن و ارزشمند ایران به شمار می‌رود. این مسجد با قدمتی كه به دوران سلجوقیان می‌رسد، گنجینه‌ای از تاریخ و معماری را در دل شهر اصفهان به نمایش می‌گذارد و هرساله پذیرای خیل عظیمی از زائران و گردشگران از سراسر كشور است.

 مسجد جامع قمصر-Jt8bYAqXHO

بنای مسجد جامع در محله پایین است . این مسجد در گذشته دارای صحن وشبستانهای تابستانی و زمستانی و صفه های متعدد با پایه های ضخیمی بوده است كه در حال حاضر هیج گونه آثارهنری یا نوشته تاریخ داری در این مسجد باقی نمانده است . اما درخت چنار تنومند و كهنسال جلوی خان مسجد با محیط ۱۵متر خود قدمت تاریخی این مسجد را گواه می دهد .

مسجد جامع قمصر-K6ComPwZaD

معماری مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر از نظر معماری، نمونه‌ای برجسته از معماری مساجد ایران در دوره سلجوقیان است. این مسجد دارای صحن وسیع، شبستان ستون‌دار، گنبد آجری و مناره بلند است.

از جمله شاخصه‌های بارز معماری مسجد جامع قمصر می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • صحن: صحن این مسجد یكی از وسیع‌ترین صحن‌های مساجد تاریخی شهر اصفهان است و با آجر فرش شده است. در وسط صحن، حوضی بزرگ و زیبا قرار دارد كه طراوت و زیبایی خاصی به این فضا می‌بخشد.
  • شبستان: شبستان مسجد جامع قمصر دارای ستون‌های قطور و بلند است كه از جنس آجر ساخته شده‌اند. سقف شبستان با طاق‌های ضربی آجری پوشیده شده است.
  • گنبد: گنبد این مسجد از جنس آجر است و با نقوش هندسی زیبایی تزئین شده است. گنبد مسجد جامع قمصر یكی از نمادهای بارز این بنای تاریخی به شمار می‌رود.
  • مناره: مناره مسجد جامع قمصر بلندترین مناره محله‌ی قمصر است و از دور نمایان است. مناره این مسجد از جنس آجر ساخته شده است و با نقوش هندسی زیبایی تزئین شده است.

تزئینات مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر از نظر تزئینات نیز بسیار غنی و ارزشمند است. در این مسجد از انواع هنرهای تزئینی مانند كاشی‌كاری، آجركاری، مقرنس‌كاری و گچبری استفاده شده است.

كاشی‌كاری‌های مسجد جامع قمصر از جمله زیباترین كاشی‌كاری‌های دوره صفوی در شهر اصفهان به شمار می‌روند. در این كاشی‌كاری‌ها از نقوش مختلف اسلیمی، ختایی، هندسی و گل و بوته استفاده شده است.

مسجد جامع قمصر-ptmkU80VuB

جاذبه‌های گردشگری مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر به دلیل معماری زیبا، تاریخ غنی و فضای معنوی خود، از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌رود. زائران و گردشگران می‌توانند از بخش‌های مختلف این مسجد مانند صحن، شبستان، گنبد، مناره و تزئینات كاشی‌كاری آن دیدن كنند و از زیبایی‌ها و شكوه این بنای تاریخی لذت ببرند.

نكاتی برای بازدید از مسجد جامع قمصر

  • زمان بازدید: مسجد جامع قمصر همه روزه از طلوع آفتاب تا اذان مغرب برای بازدید عموم مردم باز است.
  • پوشش: هنگام بازدید از این مسجد، باید حجاب اسلامی را رعایت كرد.
  • احترام به مقدسات: مسجد جامع قمصر یك مكان مذهبی است و باید به مقدسات و ارزش‌های اسلامی احترام گذاشت.