ریپورتاژ آگهی
حلوای بادام

حلوای بادام

حلوای بادام یك نوع حلوای خوشمزه و پرخاصیت است.بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران كمی گرم و تر است.بادام برای رفع سرفه، ناراحتی
  • 1400/12/15
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

حلوای بادام یك نوع حلوای خوشمزه و پرخاصیت است.بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران كمی گرم و تر است.بادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس مفید بوده و خلط آور است.بادام را آسیاب كرده و با عسل مخلوط كنید برای درد كبد و سرفه مفید است. چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می كند.چغاله بادام برای خشكی دهان مفید است.دم كرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسكین درد و التهاب مجاری تنفسی است. (مقدر مصرف ۵ گرم در ۱۰۰ گرم آب )جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی كبد و كیسه صفرا مفید استروغن بادام خواب آور است و بیخوابی را از بین می برد. برای صاف كردن سینه و نرم شدن روده ها و از بین بردن سرفه خشك باید روغن بادام را با شكر و كتیرا مخلوط كرده و بخورید.

در ۱۰۰ گرم مغز بادام شیرین خشك شده مواد زیر یافت می شود :
آب : ۴/۷ گرم
انرژی : ۵۹۸ كالری
پروتئین : ۱۸/۶ گرم
روغن های اشباع نشده : ۵۴/۲ گرم
نشاسته : ۱۹/۵ گرم
كلسیم : ۳۲۰ میلی گرم
فسفر : ۵۰۰ میلی گرم
آهن : ۴/۷ میلی گرم
پتاسیم : ۷۷۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱ : ۰/۲۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ : ۰/۹ میلی گرم
ویتامین ب ۳ : ۳/۵ میلی گرم
بادام از نظر اینكه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط كرد و مقدر آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد. بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی كه معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شكر بخورد.
بادام حاوی گلیكوزید سیانوژنیك به نام آمیگدالین (Amygladin) است. این گلیكوزید در بادام شیرین به مقدار ناچیز ولی در بادام تلخ در حد سمی و به میزان یك تا ۳.۵ درصد حضور دارد و می تواند منشاء مسمومیت دامها و یا انسان واقع شود. هیدرولیز آمیگدالین، ینزالدئید (enzaldehyde)، جنتوبیوز (Gentobiose) و اسید سیانیدریك تولید می كند.

 

حلوای بادام-V5J0NjZ8WK
مواد لازم:
آرد سفید
۵۰۰ گرم
روغن یا كره
۳۵۰ گرم
پودر قند
۵۰۰ گرم
پودر زنجبیل
۲ قاشق سوپ خوری سرخالی
خلال بادام ۱۰۰ گرم
پودر قند ،پودر كاكائو و پودر پسته برای تزیین
طرز تهیه :
در تابه ای آرد را روی حرارت ملایم بدون كره تفت می دهیم تا زمانی كه كرم رنگ شود.آرد تفت داده شده را الك می كنیم تا بدون گلوله باشد. تابه را دوباره روی حرارت ملایم گذاشته ، كره یا روغن را به آن اضافه می كنیم و مرتب هم می زنیم. هل ،زنجبیل و خلال بادام را به مخلوط آرد و كره می افزاییم و كمی تفت می دهیم. در نهایت پودر قند را الك می كنیم تا كاملاَ نرم شود. سپس به مواد اضافه می كنیم.ظرف محتوی حلوا را از روی حرارت بر می داریم و مواد را مرتب هم می زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند. از حلوا درون ظرف مناسبی كه چرب كرده ایم می ریزیم ، با پشت قاشق آن را صاف می كنیم و ظرف را تكان می دهیم تا همه ی مواد به طور یكنواخت پخش شود. اجازه می دهیم حلوا در دمای اتاق خنك شود. بعد از سرد شدن ،روی حلوا را با كارد و خط كش به شكل چهار گوش یا لوزی برش می دهیم.
روش برش زدن و چیدن حلوا :
هنگام خارج كردن حلوا از سینی و منتقل كردن آن به سینی دیگر ممكن است ردیف اول آن خرد شود ؛بنابر این به نكات زیر توجه كنید:
كارد كوچكی را به طور افقی زیر ردیف دوم انداخته و بكشید تا برش های حلوا از سینی جدا شود . بعد برش ها را در سینی دیگری ،كنار هم بچینید. دو تكه كاغذ به طول سینی ببرید ، یك تكه آن را روی نیمی از حلوابگذارید. روی نیمه ی دیگری از حلوا كه با كاغذ پوشیده نشده است را با چایی صاف كن خاكه قند بریزید و بعد با كاغذ روی آن را بپوشانید . نیمی از حلوا را با كاغذ پوشانده بودید با چایی صاف كن پودر كاكائو بپاشید . این عمل را آنقدر تكرار كنید تا همه ی قسمت های حلوا با پودر قند و پودر كاكائو تزیین شود . كمی پودر پسته روی حلوا بریزید و سفره ی افطار خود را با این دسر خوشمزه تزیین كنید.
توجه: این حلوا را می توان درون كاغذهای مخصوص قرار داد.