ریپورتاژ آگهی
كوفته ریزه نخودچی

كوفته ریزه نخودچی

كوفته ریزه نخودچی یك غذای سنتی و قدیمی از شهر هنر و تاریخ ایران اصفهان است
  • 1400/12/15
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

كوفته ریزه نخودچی یك غذای سنتی و قدیمی از شهر هنر و تاریخ ایران اصفهان است.غذاهای سنتی در فرهنگ ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای داره و اگه از انواع پلو و خورشتی كه علاوه بر سنتی بودنشون در بین همه شهرها شناخته شده است صرف نظر كنیم، بعضی از این غذاها خاص یك شهر و یك فرهنگ است و ممكن است برای شهر ها و فرهنگ های دیگه غذای جدیدی به حساب بیاد.قیمه ریزه نخودچی در گویش اصفهانی به قیمه زه نخودچی و گاهاً قرمزه نخودچی معروف است. یكی از غذاهایی است كه از تركیب گوشت و آرد نخودچی درست می شه، اما بر خلاف كوفته نخودچی كه برای تهیه اون از مقدار قابل توجهی گوشت استفاده می شه، نسبت آرد نخودچی و گوشت در قیمه ریزه نسبتاً برابر است و به همین خاطر در مقایسه با كوفته بافت نرمتری داره.نصف جهان در آشپزی ایرانی یدی طولانی داشته و غذاهای خوشمزه را در تاریخ خود داشته و دارد.
در طبقه بندی تغذیه ای، آرد نخودچی جزو حبوبات محسوب و از نخود تازه یا نخودچی بدون پوست و بی نمك تهیه می شود. بیشترین مصرف این آرد در صنعت شیرینی پزی و تفاوت عمده آن با سایر آردها از نظر مواد مغذی، نوع و اندازه نشاسته است. در تركیب نشاسته آرد غلات، مقدار آمیلوز و آمیلوپكتین، در سطح یكسانی است درحالی كه در آرد تهیه شده از حبوبات، میزان آمیلوز نسبت به آمیلوپكتین بیشتر است و نشاسته موجود در آن وقتی با آب حل می شود، حالتی ژله ای پیدا می كند.
رزش غذایی یك سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یك واحد نان و غلات یا یك واحد گوشت (البته از نوع بسیار كم چرب) است و مصرف آن در صورتی كه بو داده و شور نباشد، به افرادی كه در جویدن حبوبات مشكل دارند، توصیه می شود. در این موارد آرد نخودچی جایگزین مناسبی برای حبوبات است و فرد می تواند با مصرف آن مواد مغذی مورد نیازش را دریافت كند. البته مقادیر مصرف، با توجه به نیازهای فردی و میزان انرژی دریافتی برای هر نفر متفاوت است.

كوفته ریزه نخودچی-iTDcTmk5zz

مواد لازم:
۵۰۰ گرم گوشت چرخ كرده گوساله
۲۵۰ گرم آرد نخودچی
۱ عدد متوسط پیاز
۱ پیمانه آب ولرم
۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ طلایی
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
۱ قاشق غذاخوری نعنا خشك
۱ قاشق مرباخوری زردچوبه
به میزان لازم نمك وفلفل
طرز تهیه:
۱.ابتدا پیاز داغ را به همراه رب گوجه ونمك وفلفل ونصف پیمانه آب روی حرارت قرار داده تا جوش بیاید ، مخلوط كرده تا رب كامل باز شود. حرارت را كم كرده به مدت ۱۰ دقیقه تا كمی غلیظ شود.
۲.گوشت را داخل دستگاه غذا ساز بریزید تا كامل له شود . پیاز رنده شده (رنده ریز) را به همراه نمك وفلفل وزردچوبه را اضافه كرده ورز داده سپس آرد نخودچی را اضافه كرده و بقیه آب را كم كم به آن اضافه كرده كاملاً ورز داده تا خمیر یكدستی درست شود.
۳. نعنا خشك پودر شده را اضافه كرده با مواد مخلوط نمایید . سپس دست را خیس كرده وبه اندازه توپهای اندازه گردو برداشته كامل گرد كرده و در سس آماده شده انداخته واجازه می دهیم كاملاً پخته وجا افتاده شود . این مرحله حدود یك ساعت زمان خواهد برد.
۴.دقت كنید كه در آخر این خوراك باید كمی آب داشته باشد تا زمان سرو زیر كفته ریزه ها ریخته شود.
منابع:پارسینه-بیتوته