ریپورتاژ آگهی
شامی هویج اصفهان

شامی هویج اصفهان

شامی هویج از غذاهای خوشمزه محلی استان اصفهان می باشد. این شامی سس مخصوص به خود دارد كه حتماً باید با آن سس سرو شود
  • 1400/12/15
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

شامی هویج از غذاهای خوشمزه محلی استان اصفهان می باشد. این شامی سس مخصوص به خود دارد كه حتماً باید با آن سس سرو شود. برای آموزش تهیه این شامی خوشمزه با ما همراه باشید:
طرز تهیه شامی هویج:
مواد لازم:
گوشت چرخ كرده: ۴۰۰ گرم
هویج رنده شده: ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۳ عدد
سركه: یك دوم پیمانه
پیاز رنده شده: ۱ عدد متوسط
نمك، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی: ۳ قاشق غذاخوری
شكر: ۲ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم

 

شامی هویج اصفهان-CogDgEgy7E

طرز تهیه شامی:
پیاز و هویج رنده شده را داخل ظرفی میریزیم و گوشت را اضافه میكنیم زردچوبه، فلفل سیاه و نمك اضافه میكنیم ۳ قاشق آرد نخوچی اضافه میكنیم و ۲ عدد از تخم مرغها را اضافه میكنیم بعد اگر لازم بود و مواد شل بود تخم مرغ سوم را اضافه خواهیم كرد.
مواد را خوب ورز میدهیم. بهتر است آرد نخودچی را خودتان در منزل تهیه كنید یعنی نخودچی را تهیه كرده و آسیاب كنید. در آن صورت كیفیت آن بهتر خواهد بود.
ماهی تابه را روی حرارت میگذاریم روغن را داخل آن میریزیم.
به اندازه نارنگی از مواد را برمیداریم در دست صاف میكنیم وسط آن با انگشت حفره ایجاد میكنیم و داخل روغن كه كامل داغ شده میگذاریم ضخامت شامی ۱ سانتی متر باشد. وقتی یك طرف آن كامل طلایی شد برمیگردانیم تا طرف دیگر نیز طلایی شود.
اگر شامی داخل ماهی تابه كامل سرخ شده باشد به راحتی میتوانیم آن را برگردانیم اما اگر یك طرف آن كامل سرخ نشده باشد وقتی قاشق را زیر آن میگذاریم و بلند میكنیم میشكند و بر نمیگردد.
برای شامی ها حرارت باید زیاد باشد و مقدار روغن نیز زیاد باشد دقت كنید اگر میزان روغن كم باشد بیشتر جذب شامی میشود و اگر میزان روغن بیشتر و حرارت زیاد باشد كمتر جذب میشود.
پس از اینكه شامی ها آماده شد روی دستمال میگذاریم تا روغن اضافی اگر داشته باشند گرفته شود.
برای سرو این غذا با سس دو روش وجود دارد یا سس را در آخر كه همه شامی ها سرخ شد داخل ماهی تابه شامی ها ریخته و میگذاریم شامی ها داخل سس چند جوش بزنند تا سس به خورد آنها برود یا اینكه وقتی شامی ها آماده شد آنها را داخل دیس میكشیم و سس را روی آنها میریزیم كه این روش برای مهمانیها مناسب تر است.

طرز تهیه سس:
ظرف را روی حرارت میگذاریم تا داغ شود مقداری روغن داخل آن میریزیم رب را داخل آن تفت میدهیم بعد از اینكه رب تفت خورد شكر را اضافه میكنیم و دوباره تفت میدهیم وقتی كه شكر كمی حل شد سركه اضافه میكنیم سس رقیقی به دست می آید وقتی شامی آماده شد این سس را روی آن می ریزیم.

نكات:
در نوع سنتی این شامی گاهی ۱ قاشق چایخوری رب انار و ۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ هم به سس اضافه میكنند همراه مواد گفته شده.
می توان برای داخل شامی از سیب زمینی هم استفاده كرد كه در آن صورت شبیه كتلت میشود.
منابع:سیتی پدیا