ریپورتاژ آگهی
خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

این خانه مربوط به زمان زندیه و قاجاریه است
  • 1400/12/15
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : آدرس :اصفهان – حیابان هشت بهشت خیابان ملك -كوچه ملاباشی -خانه اول سمت راست.
تلفن : 66059000-021

خانه ملاباشی در اصفهان خیابان ملك واقع شده و در كنار مجموعه خانه های ملاباشی واقع گردیده است و از زیبایی خاصی برخوردار است این خانه مربوط به زمان زندیه و قاجاریه است . خانه تاریخی ملاباشی اصفهان با نام خانه معتمدی اصفهان هم شهرت دارد. در سده‎های اخیر این خانه نظاره‌گر تاریخ شهراصفهان بوده است. جدیدا در دهه ۸۰ شمسی فردی به نام دكتر معتمدی اینجا را خریده و بازسازی نموده است. بعضی از روزها حتی مالك اصلی خانه یا پسرشان هم داخل خانه هستند.

یكی از نكات منحصر به فرد این خانه، این است كه كف تمام اتاق‎ها فرش است. و حس زیبای خانه بودن را با وجود فرش ایرانی بیشتر به بازدید كننده القا می‎كند. كه به اصطلاح می‎گویند، خانه مفروش است.ودر زمان ظل سلطان این كوچه ومحل را ملاباشی منجم ناصرالین شاه خریداری كرده است . تمام كوچه واطراف ان شامل اسطبل آشپزخانه و خانه های دیگر بوده است .

 

معماری خانه ملاباشی

خانه تاریخی ملاباشی كه به خانه معتمدی نیز معروف است ، دارای بیرونی حوضخانه حوضخانه در دو طبقه است وشاهنشین دارد و اتاقهایی در اطراف و ابالای آن قرار دارد و اندرونی است و هر كدام جلوه ای از هنر معماری ایرانی است سال ۱۳۸۰این خانه را آقای معتمدی خریداری و باز سازی نموده است و اقای روانفربر روند بازسازی ان نظارت نموده است و خانه تاریخی منحصر بفردی شده است .

شامل دو خانه بیرونی و اندرونی است و دو درب دارد اروسی نه درب داردكه بی نظیر است بر بالای درب اروسی كنگره منقوش چوبی زیبایی خود نمایی می كند اروسی به طول نه متر است و درب اروسی آن شیشه های رنگی دارد واندرونی پانزده اتاق دارد و در سه طبقه است وزیر زمین صفوی در زیر و مهمانخانه در بالای ان است بیرونی و اتاق گوشواره در دو طرف آن دیده می شود اتاق زایمان اتاق پذیرایی و اتاق مهمانخانه اروسی است مصالح ان خشت گل وگچ وكاشی وچوب است آقایان آقاجانی كاشیكاری آقای حسینی تابلو كاشی ،رضوی نقاشی ،كیانپور استاد احمد حیدری بنایی و آقای مرآتیان آیینه كاری و استادجعفر مقرنس و گچبری این خانه را بعهده داشته اند.بازدید برای عموم آزاد است و امكان عكسبرداری نیز وجود دارد.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

آدرس :اصفهان – حیابان هشت بهشت خیابان ملك -كوچه ملاباشی -خانه اول سمت راست.

 

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-6PeiyRgUGU

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-iusL6xvQdn

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-usjimsHsp3

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-GA567e8jFC

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-98yhEKHySx

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان-k5DogPnN2v