ریپورتاژ آگهی
غار نباتی

غار نباتی

غار نباتی در۶۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در حوالی روستای تاریخی و زیبای «ندوشن» از توابع بخش خضرآباد شهرستان صدوق (اشكذر) واقع شده است
  • 1403/04/18
  • استان : يزد
  • شهر : تفت
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۶۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان تفت
تلفن : 66059000-021

غار نباتی: شگفت انگیزه ای در دل كویر ایران

غار نباتی، كه با نام های غار بلور، غار سفید و غار كندر نیز شناخته می شود، یكی از عجایب طبیعی ایران است كه در استان یزد و در نزدیكی روستای ندوشن واقع شده است. این غار به دلیل وجود استالاگمیت ها و استالاگتیت های منحصر به فرد كه به شكل بلورهای نباتی درآمده اند، به این نام مشهور شده است.

 غار نباتی-5mStviN3Y5

غار نباتی در۶۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در حوالی روستای تاریخی و زیبای «ندوشن» از توابع بخش خضرآباد شهرستان صدوق (اشكذر) واقع شده است. در این غار ستون ‌های زیبا و بارگاه‌ های طبیعی ایجاد شده از استالاگمیت و استالاكتیت و همچنین بلورهای گل كلمی در دالان‌های مختلف آن، فضاهای جالب و بدیعی پدید آورده ‌اند.
قندیل های نبات مانند این غار آن را به غاری زیبا در استان یزد تبدیل كرده است. این غار دارای دو دهانه است بدین نحو كه در كنار دهانه اصلی آن كه نیازمند یك فرود سه متری است دهانه دیگری به صورت مصنوعی ایجاد گردیده كه دیگر نیازی به فرود ندارد.

غار نباتی-FbXmwcpQHw
بعد از ورود به درون غار و پشت سر گذاشتن سراشیبی پیش رو به یك سه راهی می رسیم. مسیر سمت چپ با شیبی تند به چشمه آب قابل شربی در عمق ۱۹ متری غار منتهی می شود. مسیر سمت راست نیز با شیبی به سمت پایین به یك تالار منتهی می شود. مسیر روبه رو مسیر اصلی غار است كه با دور زدن یك استلاگمیت به تالار اول غار می رسد. در این تالار دو راه موجود است راه سمت راست حفره هایی است كه به دهلیزی كه در بالای تالار دوم قرار گرفته منتهی می شود و مسیر سمت راست سوراخ كوچكی است كه می بایست به صورت نشسته از آن وارد تالار دوم شد. در این تالار نیز دو راه پیش روی داریم؛ مسیر سمت راست دهلیزی است كه در دو طرف خود به دو اتاقك زیبا ختم می شود و مسیر سمت چپ با شیبی تند وارد تالار سوم كه آخرین تالار غار است و با قطعه سنگی بزرگ به دو قسمت تقسیم شده است می شود. در این غار نخ كشی ضروری نیست ولی انجام آن اطمینان خاطری برای بازگشت است. در مجموع غار نباتی ندوشن در عین زیبایی غار بزرگ و دشواری نیست.

غار نباتی-gnabDBMqzT

این غار شگفت‌ انگیز با بلورهای نبات مانند و سفید رنگ، عروس غارهای استان یزد است كه هنوز صدای چكه‌ های آب را می ‌توان در آن شنید و جزو غارهای فعال شناخته می ‌شود كه در آن غارزایی و رسوب‌ گذاری با سرعتی بسیار كم در حال تداوم است.
به اعتقاد كارشناسان، وجود رطوبت داخل غار، چكیدن آب از قندیل‌ ها، ترمیم قندیل ‌های شكسته شده و وجود مواد آهكی داخل غار از نشانه‌ های فعالیت غار نباتی یزد است.

غار نباتی-l7qMgwk2PE

 غار شگفت‌ انگیز نباتی با بلورهای نبات مانند و سفید رنگ، عروس غارهای استان یزد است كه هنوز صدای چكه‌ های آب را می ‌توان در آن شنید و جزو غارهای فعال شناخته می ‌شود كه در آن غارزایی و رسوب‌ گذاری با سرعتی بسیار كم در حال تداوم است.

به اعتقاد كارشناسان، وجود رطوبت داخل غار، چكیدن آب از قندیل‌ ها، ترمیم قندیل ‌های شكسته شده و وجود مواد آهكی داخل غار از نشانه‌ های فعالیت غار نباتی یزد است.

غار نباتی-GAFO8LwnM9

پیشنهاد ویژه
چگونگی دسترسی به غار :از دو استان مختلف می توان به این غار دسترسی پیدا كرد كه هر دوی این مسیر ها به ندوشن ختم می شوند.

1. استان یزد , میبد , ندوشن. كه تمام مسیر آسفالت است

2. استان اصفهان , اصفهان , اژیه , ورزنه , سورك و ندوشن.

در این مسیر كه از كنار باتلاق گاوخونی عبور می كند از ورزنه تا سورك تقریبا 70 كیلومتر جاده خاكی است كه البته برای ماشین های سواری نیز قابل تردد است و در مجموع از روستای ورزنه تا ندوشن 110 كیلومتر است. 

غار نباتی-flwPcthexP

بعد از رسیدن به ندوشن باید به سمت جنوب ندوشن طی طریق كرد, تا به روستای صدر آباد رسید , 8.6 كیلومتر بعد از روستای صدر آباد در همین جاده به بند خاكی صدر آباد میرسیم , 1.3 كیلومتر بعد از بند در سمت راست جاده ی خاكی كه قابل تردد برای انواع سواری است قرار دارد كه پس از طی 6.1 كیلومتر در این جاده ( بدین نحو كه در مسیر, اول به آغل گوسفندان و سپس به مجموعه ی كوچكی از درختان بر می خوریم كه بلافاصله بعد از آن به دو دوراهی می رسیم كه در اولی سمت راست و در دومی سمت چپ را انتخاب می كنیم و جاده را در مسیری كوهستانی ادامه می دهیم ) به پای كوهی كه غار در بالای آن قرار گرفته است می رسیم و با تقریبا نیم ساعت كوه پیمایی می توان به دهانه ی غار كه 148 متر بالاتر از نقطه ی شروع كوه پیمایی است رسید. البته پیدا كردن دهانه ی غار بدونه بلد و یا GPS دشوار است.