ریپورتاژ آگهی
باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز

در این پارك درختان كهنی به چشم می خورد، ههچنین بوی عطر بهارنارنج این باغ فضا بهشت گونه ایجاد كرده است
  • 1400/12/15
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : یكی از زیباتری پاركهای شیراز، كه در همجواری آرامگاه حافظ می باشد، این پارك می باشد،در چهار راه حافظیه قرار دارد
تلفن : 66059000-021

یكی از زیباتری پاركهای شیراز، كه در همجواری آرامگاه حافظ می باشد، این پارك می باشد،در چهار راه حافظیه قرار دارد،كه به باغ ملی شیراز معروف است، كه از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه و از ناحیه جنوبب تابیمارستان شهید دستغیب متصل می باشد،در این پارك درختان كهنی به چشم می خورد، ههچنین بوی عطر بهارنارنج این باغ فضا بهشت گونه ایجاد كرده است، كه شامل تجهیزات سرگرمی و رفاهی و فرهنگی از قبیل: امكاناتی چون كانون فكر ی كودكان و نوجوانان، فرهنگسرای و نگارخانه ،نماز خانه، باغچه های مدور ،ستون های سنگی با اشعار حافظ وسعدی ،بقعه علی بن حمزه(ع)، غرفه های خوراكی ، تندیس های زیبا ،فضاسازی دلنشین می باشد.
درختان كهن سال باغ ملی بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ است۔ در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این باغ را بهسازی كردند و با كاشتن نارنج و خیابان كشی، بر زیبایی آن افزودند. در سال های اخیر «شهرداری شیراز» مرمت تا اساسی بر این باغ انجام داده و فواره هایی زیبا در مركز آن ایجاد كرده است. هم چنین فرهنگ سرایی نیز در جنوب آن ساخته اند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می آورد. مصلی و جعفرآباد، از بقعه ی علی بن حمزه (ع) آغاز و تا كوه تخت ضرابی و چهل مقام و دروازهای قرآن امتداد داشته است. مغرب مصلی، تخت قراچه یا باغ تخت امروزی قرار داشته است. بقعه ی علی بن حمزه، هنرستان [طالقانی] [بیمارستان شهید دستغیب]، باغ ملی، ورزشگاه حافظیه، آرامگاه حافظ، چهل تتان، هفت تنان، باغ جهان نما و . . . ] در صحرای گسترده و باصفای مصلی قرار گرفته اند. از بقعه ی علی بن حمزه تا پای كوه تخت ضرابی در شصت، هفتاد سال پیش گورستان هایی بود كه به تدریج به باغ و خانه تبدیل گردید. مهمترین گورستان آن معروف به جوان آباد به هنرستان طالقانی و بیمارستان شهید دستغیب و پارك باغ ملی … از سال ۱۳۱۵ خورشیدی تبدیل گردید. از علی بن حمزه تا آرامگاه حافظ، گورستان و صحرای زراعتی بود. گنبد عضد یا فیل خاله ی عضدی در همین زمین های متوسلی بود. این صحرا را آب زنگی ركن آباد مشروب می ساختند. جعفرآباد در سمت مشرق زمین های مصلی قرار داشت.

 

باغ ملی شیراز-uKsmZFBXHu

باغ ملی شیراز-ZhMIeLncwX
در جنوب این باغ، در دوره قاجاریه، قبرستانی به نام «جوان آباد» جای گرفته بود كه تا بقعه علی بن حمزه (ع) امتداد داشت. این گورستان در سال ۱۳۱۶ مورد بازسازی قرار گرفت و جزو اراضی باغ شد. این باغ تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان باغ وحش مورد استفاده بود؛ اما پس از انتقال باغ وحش به منطقه «آب باریك» به مرمت باغ پرداختند و درختان نارنج در آن كاشته شد. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می‌آورد



باغ ملی شیراز-1o6gguJ2Nc

تندیسی كه امروز در نهایت بخشی از آن بریده و ترمیم سطحی شده است، با نظر كارشناسان این سازمان در این محل نصب گردید. مجسمه یاد شده زائری را نشان می‌دهد كه به نظر كارشناسان سازمان زیباسازی چون بخشی از نمای جلویی این مجسمه موجب خطر برای رهگذران و عابران می‌شد یا احتمال سقوط آن وجود داشت، لذا بخش یاد شده بریده و اصلاح شد.

بخش‌های باغ ملی شیراز

سردر باغ متشكل از سه قوس آجری است. در مركز باغ میدانی احداث شده است كه در آن چهار حوض به‌شكل قلب وجود دارد و در وسط آن یك باغچه مدور قرار گرفته است. یك ستون سنگی در وسط آن وجود دارد كه در چهار جهت آن اشعاری از حافظ، سعدی و امام خمینی نگاشته شده است.

در ضلع شمالی باغ، كانون فكری كودكان و نوجوانان احداث و در ضلع جنوبی آن نیز فرهنگسرایی تاسیس شده است. این فرهنگسرا یا نگارخانه طرحی مدور دارد و در وسط آن حوض گرد بزرگی ساخته شده است. طرح بازسازی این باغ در اسفند ماه ۱۳۶۸ توسط شهرداری شیراز انجام شده است.

باغ ملی شیراز-Hg9Vho02TU

ساعات بازدید و بلیط باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز از مكان های دیدنی استان فارس  است كه همه روزه و در تمام ساعات می‌توانید از آن دیدن كنید. بازدید از باغ ملی شیراز رایگان است.

باغ ملی شیراز-Eb1hfgISMq

بهترین زمان بازدید از باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز در هر فصلی از سال جلوه‌ای دیدنی را به نمایش می‌گذارد. این باغ در فصل بهار مملو از عطر بهار نارنج می‌شود، فصل تابستان با خنكای سایه درختان بازدیدكنندگان را می‌نوازد و در فصول زمستان و پاییز درختانش به نارنج مزین می‌شوند. با تمام این اوصاف فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ ملی شیراز است. 

 

پرسش‌های متداول

باغ ملی شیراز كجاست؟

باغ ملی شیراز در چهارراه حافظیه واقع شده و از ناحیه جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه، امتداد یافته است.

باغ ملی شیراز چه جذابیت‌هایی دارد؟

باغ ملی شیراز در فاصله كمی از حافظیه قرار دارد. همچنین درختان كهنسال فضایی آرامش‌بخش به باغ می‌بخشد. در فصل بهار نیز باغ مملو از بوی بهار نارنج می‌شود.

آیا برای بازدید از باغ ملی شیراز نیاز به پرداخت هزینه است؟

خیر. همه روزه و در تمام ساعات می‌توانید از باغ ملی شیراز دیدن كنید و بازدید از آن رایگان است. 

بهترین زمان بازدید از باغ ملی شیراز چه فصلی است؟

باغ ملی شیراز در هر فصلی از سال جلوه‌ای دیدنی را به نمایش می‌گذارد. این باغ در فصل بهار مملو از عطر بهار نارنج می‌شود، فصل تابستان با خنكای سایه درختان بازدیدكنندگان را می‌نوازد و در فصول زمستان و پاییز درختانش به نارنج مزین می‌شوند. با تمام این اوصاف فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ ملی شیراز است.