ریپورتاژ آگهی
مسجد جامع داراب

مسجد جامع داراب

قدیمی ترین بنای شهر فعلی داراب، مسجد جامع این شهر می باشد كه دارای چهار برج تنومند و یازده ضلعی متساوی الاضلاع می باشد . روی برج ها با آجر خانه بندی و روی آن ها با خط كوفی آیات قران نگاشته شده است
  • 1400/11/08
  • استان : فارس
  • شهر : داراب
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : مركز شهر داراب، محله بازار
تلفن : 66059000-021

قدیمی ترین بنای شهر فعلی داراب، مسجد جامع این شهر می باشد كه دارای چهار برج تنومند و یازده ضلعی متساوی الاضلاع می باشد .

روی برج ها با آجر خانه بندی و روی آن ها با خط كوفی آیات قران نگاشته شده است .

پیرامون شبستان مسجد راهرویی قرار دارد كه به وسیله دهلیز هایی به هم ارتباط دارند.

تنها مسجد جامع چهار مناره ای جهان، یكی از چهار بنای شاخص شهر داراب میباشد .

این بنای تاریخی درمركز شهرداراب در محله بازار واقع شده ودر زمان شاه طهماسب یكم صفوی مرمت شده است واز این رو قدمت بنا به دوره صفوی تعلق ندارد. همچنین فضای بزرگ مسجد پوشیده از درختان تنومند خرما، پرتقال و نارنج است .

این بنا بخاطر سبك معماری متفاوتش نسبت به سایر مساجد، دارای سبك هندی است و آنرا شبیه به آرامگاه اعتمادالدوله طهرانی درآگرای هند ونیز خدای خانه مسجد جامع عتیق می دانند .

بنای اصلی مسجد بصورت مكعب مستطیل قرارگرفته كه در زوایای چهارگانه آن چهارمناره دیده میشود. بزرگترین بخش بنا، شبستان مركزی آن است كه درسمت شمال و جنوب آن دو ایوان سراسری پهن ودرسمت غرب آن دو ایوان كم پهنا با سقف كوتاه قرارگرفته است كه این ایوان ها بوسیله چندین دهلیز كوچك و بزرگ به فضای بیرونی مسجد وصل میشود.

معماری این مسجد آجری به شیوه بناهای دوره سلجوقی است و مساحت آن به ۳۸۰ مترمربع می رسد. مناره های این مسجد برخلاف بیشترمساجد ایرانی دایره شكل نیست، بلكه از ۱۲ ضلع مساوی تشكیل شده كه برروی آنهانزدیك نیم متر با رو سازی گچ، آجر و سنگ با اشكال مربع و لوزی خانه بندی و تزئین شده است.

مسجد جامع داراب یكی از مساجد تاریخی استان فارس است كه به شماره ۱۵۹۷ درفهرست آثارملی ثبت شده است.

آدرس: مركز شهر داراب، محله بازار

مسجد جامع داراب-YG84MdPRgi

مسجد جامع داراب-wp3TSqdYb0

مسجد جامع داراب-7ktCZmnSSz

مسجد جامع داراب-ylQy76wa7e

مسجد جامع داراب-tLqy6013JF

مسجد جامع داراب-atrS2foCxf