ریپورتاژ آگهی
موزه نارنجستان قوام شیراز

موزه نارنجستان قوام شیراز

موزه نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند، قرار دارد و همه ساله شاهد حضور گردشگران متعدد خارجی و داخلی است.
  • 1400/12/14
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز
تلفن : 66059000-021

موزه نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند، قرار دارد و همه ساله شاهد حضور گردشگران متعدد خارجی و داخلی است. در سال‌های اخیر زیرزمین ضلع شمالی پس از تعمیرات اساسی، به عنوان موزه نارنجستان قوام مورد استفاده قرار گرفته كه در آن اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ نگهداری می‌شود. موزه نارنجستان قوام در یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر كشور و از میان ۹۵ موزه، در شاخص بازدید از موزه به‌عنوان موزه برتر كشور و تنها موزه برگزیده از شهر شیراز انتخاب شد.خاندان قوام از خانواده های مقتدر دوران قاجاریه به شمار می رود كه چندین قرن سردمدارحكومت فارس و نواحی اطراف بودند؛ این خانواده از اولاد حاج ابراهیم خان كلانترشیرازی بوده و بسیاری از اماكن دیدنی شیراز، را آنان ساخته یا تعمیر كرده‌اند.

حسینیه قوام، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ كلانتر، باغ بیگلربیگی، خانه زینت الملك و نارنجستان قوام از بناهای تاریخی و آثاری است كه به همت این خاندان، در شیراز ایجاد شده و اكنون به‌عنوان بناها و آثاری فاخر برجای مانده‌اند. ساخت نارنجستان قوام درسال ۱۲۵۷ هجری شمسی توسط محمدعلی خان (قوام المك دوم) آغاز شد و به مدت ۱۰ سال به‌طول انجامید و سال ۱۲۶۷ توسط محمدرضا خان (قوام‌الملك سوم) به اتمام رسید.

نارنجستان قوام اولین بنایی است كه درشیراز سقف آن با پوشش فلزی مثل شیروانی پوشش داده شده است. این بنا در زمینی به مساحت ۳ هزار و پانصد متر مربع و با زیربنایی حدود ۹۴۰ مترمربع ساخته شده است. نارنجستان قوام به عنوان «بیرونی» و دارالحكومه و خانه زینت‌الملك به عنوان «اندرونی» و منزل شخصی كاخ قوام مورد استفاده قرار می گرفته است. این مجموعه در ابتدا شامل كاخ، باغ، حمام، زنجیرخانه، اصطبل و مكتب خانه بوده كه زنجیرخانه و اصطبل در جریان حوادث تاریخی و گذر زمان از بین رفته و بقیه سالم و پابرجاست. انواع هنرهای سنتی ایران مانند نقاشی، گچ‌بری، آجركاری سنتی، مقرنس‌كاری، كاشی‌كاری، معرق‌كاری روی چوب، حجاری و آیینه‌كاری در نارنجستان قوام، چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌كند.

نارنجستان قوام در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی به دانشگاه شیراز واگذار شد. مرمت این بنای ارزشمند تاریخی كه از سال ۴۶ آغاز شده است، هنوز در بخش‌هایی ادامه دارد؛ این مرمت‌ها زیرنظر دفتر فنی حفاظت آثار باستانی سابق و بیشتر در قسمت زیر زمین، دیوارهای حیاط و كف تالارها انجام گرفته است كه تا كنون نیز سالانه ادامه دارد. پس از اتمام تعمیرات نارنجستان در اختیار موسسه آسیایی قرار گرفت. شعبه اصلی این موسسه به سرپرستی پروفسور آرتور آپهام پوپ در آمریكا قرار داشت كه به دلیل ذوق وعلاقه او به فرهنگ و هنر ایران درسال ۱۳۴۲ هجری شمسی به شیراز منتقل شد. با درگذشت پروفسوردر سال ۱۳۴۸ هجری شمسی اشیاء هنری اهدایی وی به نارنجستان قوام انتقال یافت و از آن زمان تا كنون در موزه نارنجستان قوام نگهداری می‌شود.

موزه نارنجستان قوام شیراز-osmBmmr7jm

موزه نارنجستان قوام شیراز-qTXYc0lw2R