ریپورتاژ آگهی
ادویه هفت قلم مشهد

ادویه هفت قلم مشهد

ادویه هفت قلم مخلوطی است از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه كه در مراكز عرضه آن به طرز زیبایی به
  • 1400/12/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ادویه هفت قلم مخلوطی است از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه كه در مراكز عرضه آن به طرز زیبایی به رنگ‌های مختلف در كنار هم دیده می‌شود. از انواع دیگر آن می‌توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره نمود.
خواص درمانی دارچین
دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و كلسترول خون را كنترل می كند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.متخصصان به این نتیجه رسیده اند كه دارچین علاوه بر آن كه دیابت را كنترل می كند، بر كلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد. افرادی كه آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز كنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود. اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم كردن پوست، زخم ها و ترك های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می كند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشكل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین كه باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشكل را ۲ برابر می كند.دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود.دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد كه آن هم قوی كردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می كنید ضعیف شده اید و ممكن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نكنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.

آشنایی با خواص سماق
برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا یكی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف در دیابتی‌ها، تركیب گلوكز با پروتئین‌های حیاتی بدن است كه به تغییر ساختار شیمیایی و عملكرد این پروتئین‌ها می‌انجامد و مطالعات نشان می‌دهد كه سماق تا ۸۱ درصد از بروز این فرآیند پیشگیری می‌كند.
• دارای طبیعت سرد و خشك است.• برای درد دندان مفید است.• تحریك كننده اشتها است.• باعث تقویت لثه می‌شود. به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاك كننده معده است.• برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی‌ بیوتیكی دارد.
• ادرارآور است.• برطرف كننده تب است.• برطرف كننده نقرس و رماتیسم است.• خون را تصفیه می‌كند و مواد زائد خون مانند اوره را دفع می‌كند.• در قدیم، برگ درخت سماق را دم كرده و برای سیاه كردن مو از آن استفاده می‌كردند.• چای سماق برای كاهش تعریق به كار می‌رود. • غرغره دم كرده سماق برای ورم گلو و دهان مفید است.

 

ادویه هفت قلم مشهد-qUxp4Ck42J

خواص درمانی گلپر
گیاهی است مقوی معده و سایر اندام های دستگاه گوارش و دفع كننده نفخ دستگاه گوارش، ترشحات معده را زیاد كرده و سموم بدن را دفع می كند، ضدعفونی كننده و میكروب كش قوی است، خوردن آن شیر زنان را زیاد می كند، خوردن آن به میزان كم، باعث نشاط و شادی شده و در هضم غذا موثر است، برای كمردرد رطوبی نیز مفید بوده و می توان آن را همراه با غذاها میل كرد.گلپر قطع كننده بلغم و دفع كننده باد و نفخ شكم است، بهترین دارو برای معالجه هیستری است، در ریشه آن خواص بی شماری نهفته، اگر از تشنج و ناراحتی های عصبی رنج می برید از آن استفاده كنید.خوردن گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را كم می كند و ابلهی و حماقت را از بین می برد. برای فلج، لقوه و بی حسی اعضا مفید است. مضرات:مصرف مقدار زیاد گلپر سبب سقط جنین می شود. از این رو زنان باردار در خوردن زیاد آن مجاز نیستند.

خواص درمانی زنجبیل
برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی،تب ناشی از آنفلونزا،گلودرد،گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد،دو قاشق غذاخوری از دم كرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید.برای درمان درد ورم مفاصل از آب،عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه ۴ گرم مصرف كنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناك بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.

خواص فلفل سیاه
بدون شك فلفل سیاه ادویه‌ی مورد علاقه‌ی همه نیست؛ اما افرادی از این ادویه استفاده می‌كنند و به آن علاقه دارند معتقدند كه این ادویه بسیار مورد دلخواه است. باید بدانید كه فلفل سیاه یكی از گیاهان دارویی و شفابخش آیورودا (سیستم پزشكی، مذهبی و فلسفی هند) می‌باشد. این ادویه به همراه فلفل قرمز و زنجبیل از ادویه‌های فوق‌العاده و درمانگر برای بهبود گوارش و تحریك متابولیسم بدن است.«پی‌پرین» موجود در فلفل سیاه از این ادویه ماده‌ای تقویت‌كننده معده، محرك، تحریك‌كننده ترشح شیره‌ی معده، بهبوددهنده‌ی گوارش و همیار جذب مواد مغذی ساخته است. در واقع تركیبات این فلفل باعث می‌شوند كه بدن ما به بهترین و بیش‌ترین میزان خواص نهفته در مواد غذایی مصرف‌شده را جذب خود كند.البته حواستان باشد اگر دچار مشكلاتی مثل زخم معده، ورم معده یا بواسیر هستید نباید از این ادویه استفاده كنید به خاطر اینكه باعث تحریك مخاط می‌شود.

خواص فلفل قرمز تند
* در مصرف داخلی در عین حال كه نیروبخش است ضد اسپاسم نیز می‌باشد. برای كلیه، طحال و لوزالمعده مفید است. در موارد قفل شدن فك‌ها كه در برخی موارد رخ می‌دهد اثر مفید دارد.* در مورد یبوست، گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حركت دودی روده‌ها را تحریك می‌كند. برای حصول این منظور هر روز به مقدار كم باید با غذا مصرف شود.* در سرماخوردگی‌ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد. منظور از دوز بالا در حدود ۶۰۰ میلی گرم تا یك گرم است. بدیهی است دوز بالا برای اشخاص مختلف فرق می‌كند برخی بیشتر از دیگران احتیاج دارند. * برای تسكین سرفه‌های شدید به خصوص در مواردی كه اخلاط زیادی در بیماری تنفسی هست، فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار كمك می‌كند و در نتیجه سرفه رفع می‌شود.* فلفل قرمز در موارد حمله‌های خفگی مبتلایان به آسم اثر مفید دارد ( البته اگر آلرژی نداشته باشند).* فلفل قرمز یك ماده ضد عفونی كننده است بنابراین به صورت غرغره برای ضد عفونی حلق توصیه می‌شود.* به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقان‌های حاد در موارد بیماری‌های ذات‌الریه و ذات‌الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد.* فلفل قرمز بهترین محرك مفید و شفابخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می‌باشد.* برای رفع گرفتگی عضلات بسیار مفید است.

خواص زردچوبه
ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باكتری، پادزهر آرسنیك، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد ویروس ایدز، ضد موتاژن، ضد اكسیدان، ضد پسوریازیس، ضد تب، ضد عفونی كننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده ی خون، محافظ كبد، كاهش دهنده ی چربی خون، مقوی معده، مقوی رحم، قارچ كش، كرم كش، محرك سیستم ایمنی و محرك ترشح موكوس.