ریپورتاژ آگهی
زیبایی‌های كویر لوت در پاییز

زیبایی‌های كویر لوت در پاییز

نم‌نم باران بر پهنه خشك كویر لوت می‌بارد و خاك‌های تل‌شده‌ای را گرد سنگ‌ها استوار می‌كند، این‌گونه است كه طی سالیان سال سازه‌های كلوت‌ها، این شهر شگفت‌انگیز، به وجود آمده است
  • 1400/11/08
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان كرمان-شهر كرمان
تلفن : 66059000-021

نم‌نم باران بر پهنه خشك كویر لوت می‌بارد و خاك‌های تل‌شده‌ای را گرد سنگ‌ها استوار می‌كند، این‌گونه است كه طی سالیان سال سازه‌های كلوت‌ها، این شهر شگفت‌انگیز، به وجود آمده است، كمی ان سوتر وقتی بر روی تل گندم بریان قدم می زنی، گویی در جایی غیر از زمین هستی، شاید به همین دلیل است كه گندم بریان به “ماه كره زمین” معروف است…

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه كویر، از دیرباز كویر و آسمان پاكیزه آن بهترین موقعیت برای تماشای ستارگان در شب بوده است‌، شب كویر را هیج جای دیگر نمی‌توان تجربه كرد، كویرنوردی از تفریحات سالم و ماجراجویانه‌ است و تورهای كویرنوردی در سال‌های اخیر در گردشگری ایران از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌اند، مناسب‌ترین زمان برای این نوع طبیعت‌گردی پاییز است، زمانی كه روزهای كویر به داغی تابستان و شب‌هایش به سرمای زمستان نمی‌رسند.

“موحدی” سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان به ایسنا می‌گوید: بخش اعظمی از سرزمین بزرگ ایران را كویر تشكیل داده است، تا چند سال پیش خیلی‌ها معتقد بودند كویرها هیچ خاصیتی ندارند و باید برای بیابان زدایی هزینه‌های كلان كرد تا این مناطق قابل استفاده شوند، اما كمی بعد با توسعه صنعت گردشگری تعریف‌ها از كویر تغییر كردند.

وی ادامه می‌دهد: كویرنوردی یكی از شاخه‌های پرطرفدار طبیعت گردی است و تورهای ویژه كویر نیمه دوم سال كه هوا سرد می‌شود‌، رونق خاصی می‌گیرند‌.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان می‌گوید: كویر شهداد‌، كلوت‌ها و دشت گندم بریان هم یكی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین كویرهای توریستی ایران است‌ كه این روزها بسیار پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران را به خود جذب كرده است.

موحدی می‌افزاید: وجود كلوت‌ها از جمله شگفتی‌های شهداد و از جاذبه‌های طبیعی منطقه است كه گردشگران بسیاری را برای بازدید از آنها به كویر می‌كشاند.

وی با بیان اینكه بهترین فصل برای كویرنوردی در لوت از آذر تا اوایل اسفند است، ادامه می‌دهد: جلوه‌های متنوع كویر شهداد واقعا حیرت آور و جالب است و كمتر كسی می‌تواند پس از دیدن این مناظر‌، انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی‌مانند نشود.

موحدی می‌افزاید: دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا را دارد كه از آن جمله می‌توان به بزرگ‌ترین شهر كلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، ۴۰ مخروط آتشفشان كواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاكستری و سیاه و دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله نظیر «گندم بریان» اشاره كرد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه‌های خاكی عجیب و غریب بیفتد و این سازه‌های خاكی تا چشم كار می‌كنند، دیده می‌شوند، انگار وارد یك شهر شده اید، منطقه كلوتها در ۴۳ كیلومتری شهداد‌(۲۴ كیلومتری ده سیف) قرار دارد و در مساحتی به عرض متوسط ۸۰ كیلومتر و طول متوسط ۱۴۵ كیلومتر را تشكیل داده‌اند.

وی بیابان لوت و كلوت‌های شهداد، آبشار دلفارد، بُندر دوساری عنبرآباد، تپه‌های شنی ریگان، طبیعت بكر و باغات جیرفت را از جمله مهم‌ترین نقاط گردشگری زمستانه در استان كرمان عنوان و می‌گوید: با توجه به پتانسیل‌هایی كه در نقاط مختلف استان به‌ویژه در كلوت‌های شهداد وجود دارد، میزان ورود گردشگر به استان در فصل زمستان خوب است و باید بیشتر هم بشود و در حال حاضر بیشترین بازدید در فصل زمستان از استان كرمان مربوط به كلوت‌های شهداد است، چرا كه در كمپ كویری هم امكانات محدودی برای كمپینگ كویر نوردان مهیاست.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان ادامه می‌دهد: استان كرمان از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری هیچ فصلی تعطیل نیست چون عنصر آب و هوا و طبیعت كه از اصلی‌ترین ظرفیت‌ها در بازار گردشگری است ،در این منطقه به بهترین شكل ممكن قابل بهره‌برداری است و كویرنوردان سعی می‌كنند این فرصت را برای بودن در كویر از دست ندهند‌.

موحدی ادامه داد: كمپ كویری شهداد در فاصله ۲۰ كیلومتری از كلوت‌ها قرار دارد و در قلب كویر و برای اسكان موقت گردشگران با ارائه امكانات گردشگری ساخته شده است‌، تمام قسمت‌ها و اتاق‌های این كمپ از ساقه و برگ درختان نخل ساخته شده و شبیه آلاچیق است و دارای آب، برق، آمفی‌تئاتر روباز و حمام آفتاب است و كویرنوردان پس از گذر از ده‌سیف و شفیع‌آباد به كمپ كویری شهداد می‌رسند و می‌توانند با اقامت در این مكان و در سكوت دل‌انگیز شب در قلب كویر به نظاره آسمان پرستاره كرمان بنشینند.

‌فصل زمستان در استان كرمان، برای گردشگران فرصت خوبی جهت بازدید از مناطقی است كه در فصل تابستان، معمولا درجه‌ی حرارت آن‌ها بالا و در زمستان، مناسب است، در كنار زیبایی‌های شهداد ، تپهای شنی ریگان نیز ار جمله مناطق گردشگری و كویرنوردی در استان كرمان است و این روزها كه اكثر نقاط كشور آب و هوای برف و بارانی دارند، ریگان با داشتن آب و هوایی گرم و معتدل گردشگران زیادی را به خود جذب كرده است.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان كرمان به ایسنا می‌گوید: وجود بلندترین تپه‌های شنی ایران با ارتفاع بیش از شصت متر و جنگل كهور منحصر به فرد در دل كویر، آثار تاریخی متعدد و از طرفی آب و هوای مناسب شهرستان ریگان در این فصول می‌تواند بهترین زمان سفر به این منطقه باشد.

موحدی ادامه می‌دهد: ریگان بر اساس كتاب‌ها و اقوال تاریخی از جمله «مجم‌البلدان» شهری باستانی و پررونق بوده كه در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است، ریگان تا قرن هشتم هجری بزرگ‌ترین مركز تجاری جنوب‌شرق ایران به شمار می‌رفته است و تاریخ آن همزاد با شهر بم بوده و این دو شهر مكمل یكدیگر بوده‌اند.

وی می‌گوید: شهرستان ریگان علاوه بر آثار باستانی زیبا و جاذب دارای بلندترین تپه‌های شنی دنیا‌ست كه در نوع خود بی‌نظیر هستند.

موحدی ادامه می‌دهد: این تپه‌های شنی بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان به شمار می‌روند و این منطقه در فاصله ۱۰ كیلومتری و در قسمت شمالی مركز شهرستان قرار دارد و به علت موقعیت مناسب آن روزانه تعداد زیادی از گردشگران برای ورزش و تفریح و ریگ‌درمانی به این محل مراجعه می‌كنند.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان می‌گوید: قرار گرفتن شهرستان ریگان در نزدیكی شهر بم كه از امكانات رفاهی و اقامتی بسیار خوبی برخوردار است، شرایط سفر و بازدید از جاذبه‌های شهرستان ریگان را مهیا كرده است.

وی با بیان اینكه مسافران علاوه بر شن نوردی برای شن درمانی هم از این تپه‌ها استفاده می‌كنند، می‌گوید: ریگ‌درمانی از مزایای این تپه‌های شنی است كه تعدادی از ساكنان منطقه با توجه به بیماری‌های پوستی و درد استخوان دراین مكان ریگ‌درمانی می‌كنند.

موحدی ادامه می‌دهد:همچنین این تپه‌های شنی مكان مناسبی برای آموزش پرواز پاراگلایدر هستند، زیرا از احتمال آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌كنند.

به گزارش ایسنا، زمانی كه از ازدحام و هیاهوی شهر خسته و درمانده می‌شویم و به بیرون از شهر روی می‌آوریم‌، كجا بهتر از كویر كه ممكن است به سكوتش نیاز داشته باشیم یا به آسمان پر از ستاره‌اش، ستاره‌هایی كه وقتی به آنها نگاه می‌كنیم و فاصله‌شان را با دنیای خودمان مقایسه می‌كنیم، متوجه می‌شویم كه چقدر از آنها دور هستیم، اما وقتی آنها را با دنیای خودشان مقایسه كنیم، تازه می‌فهمیم چقدر به ما نزدیك هستند، شما می‌توانید در سفر كویرگردی خود به استان كرمان از این جاذبه بی‌بدیل طبیعت بازدید نمایید‌، روزهای خوب كویرنوردی را از دست ندهید…

گزارش از: فرزانه لشكری، خبرنگار ایسنا، منطقه كویر

زیبایی‌های كویر لوت در پاییز-BqDvHuZM5S