ریپورتاژ آگهی
پارك ملت مشهد

پارك ملت مشهد

پارك ملت مشهد یكی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر مشهد است كه در سال ۱۳۴۳ در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی در محوطه خارج شهر تأسیس شد.
  • 1400/12/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : بوستان ملت یا پارك ملت مشهد پاركی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وكیل آباد.
تلفن : 66059000-021

بوستان ملت یا پارك ملت مشهد پاركی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وكیل آباد. مساحت این پارك ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارك ملت بزرگترین پارك مشهد و یكی از زیباترین پاركهای ایران به شمار می‌رود. پارك ملت مشهد دارای شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز بزرگی است.
پارك ملت مشهد یكی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر مشهد است كه در سال ۱۳۴۳ در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی در محوطه خارج شهر تأسیس شد. به دلیل توسعه شهری، پس از چند سال این بوستان به داخل شهر منتقل شد.
شروع پروژه ساخت پارك ملت مشهد، با ایده دو مهندس انگلیسی شروع شد ولی چندی بعد مهندسان ایرانی پروژه را در دست گرفتند و آن را به اتمام رساندند.مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار مترمربع (۷۲ هكتار) است و بیش از ۳۵ هزار درخت قدیمی چند ده‌ساله در این بوستان زیبا كاشته شده‌اند. در ضلع شرقی بوستان، دریاچه قرار دارد و در پشت دریاچه مجتمع جانبازان قرار دارد كه مركز خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است.
در ضلع غربی بوستان، زمین‌های ورزشی بوستان قرارگرفته است. این زمین‌ها شامل بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع (طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسكتبال، تنیس، پیست اسكی و… است. دورتادور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار دارد.
«باغ رز» قسمتی سرپوشیده از بوستان و ویژه بانوان بوده كه دارای امكانات و تجهیزات ورزشی است.
شهربازی پارك ملت، از قسمت مركزی تا قسمت‌های شرقی را شامل می‌شود. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی احداث شد و اولین شهربازی مشهد به‌حساب می‌آید. این شهربازی تا به امروز تغییرات بسیار زیادی كرده است. چرخ‌وفلك این شهربازی با قطر ۸۰ متر بزرگ‌ترین چرخ‌وفلك خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلك مرتفع در دنیا است. این چرخ‌وفلك ۲۵۰ تنی در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد. این چرخ فلك را بخش خصوصی، طی دو سال نصب و راه‌اندازی كرده است و این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در كشور بوده كه از سال ۱۳۹۰ به عضویت اتحادیه جهانی IAAPA درآمده است.

وسایل بازی شهربازی ملت شامل سه دسته وسایل هیجانی، خانوادگی و كودكان است. وسایل هیجانی عبارت‌اند از پرواز در آسمان، اسكیت بورد، آكروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین، تاب گردان، سورتمه، سالتو، حریم وحشت، كشتی دوقلو، فایربال، صندلی فضایی و گردباد است.

وسایل بازی خانوادگی و كوكان عبارت‌اند از كشتی دوقلو، قطار خانواده، چرخ‌وفلك، ماشین برقی، كشتی صبا، جامپینگ، تاب كودك، آفتاب و مهتاب، قطار كودك، شاتل بس، دنیای حیوانات، موتور كراس و هلی‌كوپتر است.
پارك ملت این پارك كه در غرب مشهدو در ضلع شمال غربی میدان آزادی واقع شده است بزرگترین پارك در محدوده شهرستان مشهد می باشد. مساحت آن ۷۲ هكتار می باشدو در سال ۱۳۴۵ شمسی احداث گردیده است . این پارك دارای امكانات بهداشتی ، مسجد، شهربازی، میادین ورزشی، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا ، كتابخانه و استخر شنا می باشد.

بزرگترین چرخ فلك خاورمیانه در (پارك ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید این چرخ فلك با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در یك دور كامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشینان این چرخ فلك قادر خواهند بود تمام ‏نقاط مشهد را ببینند . این چرخ فلك را بخش خصوصی و طی دو سال نصب و راه اندازی كرده است . گفتنی است چرخ فلك ‏پارك ملت مشهد پس از شهرهای لندن و توكیو سومین چرخ فلك بزرگ دنیا محسوب می شود .

 

 

پارك ملت مشهد-qJ7BgnBg5T

پارك ملت مشهد-GVcKFElaB5

پارك ملت مشهد-0hfkmR8are

پارك ملت مشهد-DbPPKePosf

پارك ملت مشهد-ZZSLEFdDLY

پارك ملت مشهد-ull4xjn9DH

پارك ملت مشهد-sndRGXc392

پارك ملت مشهد-z0ntAOrs0U

پارك ملت مشهد-MteMeOHL9P