ریپورتاژ آگهی
سد چالیدره

سد چالیدره

منطقه گردشگری چالیدره مشهد علاوه بر جاذبه های طبیعی چشم نواز بهمراه آب و هوای ویژه ای كه در اطراف خود دارد، از امكانات تفریحی و رفاهی مناسبی برخوردار میباشد
  • 1400/12/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : چالیدره در استان خراسان رضوی و شهر مشهد قرار دارد و فاصله مشهد تا چالیدره حدود ۱۷ كیلومتر است
تلفن : 66059000-021

شهر مشهد طی دو دهه گذشته تغییرات بسیاری در حوزه گردشگری داشته است و مناطق تفریحی بسیاری در مشهد اضافه گردیده كه این امر باعث شده ،شهر مشهد بعنوان یك شهر توریستی در ایران و جهان بیشتر شناخته شود.
یكی از مناطقی كه در دهه قبل به جاهای دیدنی مشهد اضافه گردید ،منطقه گردشگری و تفریحی چالیدره مشهد میباشد كه از امكانات تفریحی و رفاهی متنوعی برخوردار است و در سالهای گذشته به یكی از قطب های گردشگری شهر مشهد تبدیل گردیده و سالانه پذیرای مراجعه كنندگان بسیاری میباشد.
در شهرستان طرقبه مشهد ،دره های گوناگونی همچون دره ارغوان ،دره چالیدره و … وجود دارد كه بعنوان جاذبه های طبیعی این نقطه از ایران محسوب میگردند. دره چالیدره كه یكی از این جاذبه های طبیعی شهرستان طرقبه میباشد ،از طریق رودخانه ای به نام جاغرق تغذیه می شود كه وجود این دره و رودخانه در كنار هم ،جاذبه طبیعی چشم نوازی را در این منطقه بوجود آورده است.
در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی بر روی رودخانه جاغرق و در ابتدای جاده روستای نغندر ،سد آبی با نام سد چالیدره با مشاركت شهرداری طرقبه و شركت آب منطقه ای خراسان و با هدف آب رسانی به زمین‌های كشاورزی اطراف با ظرفیت حدود یك میلیون لیتر آب ساخته شد. سد چالیدره بر روی یكی از سرشاخه فصلی حوضه آبریز گلستان (بند گلستان) قرار دارد و حوضه های آبریز فرعی آن ،رودخانه هریرود و كشف رود است و نوع سر ریز این حوضه ها اوجی با جریان می باشد.
عملیات تبدیل منطقه چالیدره به یك منطقه تفریحی و توریستی در شهر مشهد از سال ۱۳۷۶ آغاز گردید و مسئولین این منطقه گردشگری با صرف هزینه های زیاد ،این منطقه را گسترش دادند و امكانات رفاهی و توریستی خوبی را در آن تاسیس نمودند و روز به روز بر امكانات تفریحی این مجموعه افزوده میشود.
منطقه گردشگری چالی دره با وسعتی بالغ بر ۱۶۰ هكتار (۱۶۰۰۰۰ هزار مترمربع) دارای آب و هوای مطبوع و همچنین موقعیت جغرافیایی و اقتصادی ویژه در شهر مشهد میباشد و وجود امكانات گردشگری متنوع به همراه محیطی آرامش بخش و چشم اندازهایی زیبا در منطقه تفریحی چالیدره مشهد ،سبب گردیده تا این منطقه گردشگری طرفداران زیادی را داشته باشد و سالانه گردشگران داخلی و خارجی و همچنین مجاورین شهر مشهد از آن بازدید كنند و بعنوان یكی از استراحتگاه های معروف مشهد محسوب گردد.
امكانات تفریحی چالیدره مشهد
منطقه گردشگری چالیدره مشهد علاوه بر جاذبه های طبیعی چشم نواز بهمراه آب و هوای ویژه ای كه در اطراف خود دارد، از امكانات تفریحی و رفاهی مناسبی برخوردار میباشد كه مكانی را برای جداشدن از هیاهوی شهر و استراحت در یك مكان آرام و زیبا فراهم می آورد.

امكانات چالیدره كه یكی از جاهای دیدنی مشهد محسوب میگردد ،متعدد بوده كه در ادامه به برخی از این امكانات چالیدره اشاره میكنیم.

رستوران با منوی غذاهای ایرانی و فرنگی
كافی شاپ با محیط دلنشین
تله كابین هیجان انگیز
ماهی گیری در دریاچه
بانجی جامپینگ چالیدره مشهد
برج گردان چالیدره
ترن كوهستان چالیدره
زیپ لاین چالیدره
اسكله تفریحی
لمكده و چایخانه چالیدره
تله سیژ چالیدره مشهد
عكاسخانه سنتی
امكانات تفریحی ویژه كودكان
قایق موتوری در سد چالیدره
قایق پدالی در سد چالیدره
قایق پارویی در سد چالیدره
كشتی شناور تفریحی
آموزش غواصی در دریاچه چالیدره
آموزش قایق سواری در دریاچه چالیدره
مركز ماساژ ماهی برای از بین بردن بافت های مرده پوست

یكی دیگر از امكانات چالیدره ترنی میباشد كه بازدید كنندگان این منطقه گردشگری را از پایین چالیدره به بالا منتقل میكند. همچنین تله كابین موجود در چالیدره طولی حدود ۲۷۰ متر دارد كه هم بر روی خاك و هم از روی قسمت آبی سد گذر میكند.

بهترین فصل بازدید از چالیدره مشهد

گردشگران میتوانند همه روزه از این منطقه گردشگری بازدید كنند. بهترین زمان گردش در چالیدره شش ماه اول سال میباشد كه با توجه به كوهستانی بودن منطقه ،برخی از امكانات چالیدره همچون غواصی در فصل سرما ارائه نمیگردد.
لازم به ذكر است كه در این مجموعه تفریحی كه جهت استفاده عموم مردم میباشد ،پاركینگ بزرگی برای وسایل نقلیه مسافران و بازدیدكنندگان در نظر گرفته شده است.

چالیدره كجاست؟

چالیدره در استان خراسان رضوی و شهر مشهد قرار دارد و فاصله مشهد تا چالیدره حدود ۱۷ كیلومتر است. برای رفتن به چالیدره شما باید از بلوار وكیل آباد عبور كنید و وارد جاده طرقبه شوید. سپس از جاده جدید طرقبه به میدان طرقبه میرسید كه در سمت راست میدان طرقبه ،تابلوهای راهنمای چالیدره وجود دارد كه شما را تا این منطقه گردشگری راهنمای میكند.
قیمت ورودی چالیدره به همراه قیمت تله كابین چالیدره مشهد ۱۸۰۰۰ هزارتومان میباشد كه شما میتوانید بلیط ورود به این مجموعه را از سایت های تخفیف گروهی با قیمت پایین تر خریداری كنید.

به شما مسافران و گردشگران عزیز، صرف یك قوری چای در ارتفاع كوه های مجتمع گردشگری چالیدره طرقبه با چشم اندازی زیبا و خیره كننده را توصیه می نماییم. استفاده از فرصت های تفریحی جدید در این مكان فوق العاده برای بانوان و آقایان فراهم شده است تا عموم مردم بتوانند روزی دلچسب و به یادماندنی را سپری كنند.
———————————————————————————————————————————————————————————————————
این منطقه از دره های فرعی منطقه طرقبه بوده و یك محیط تفریحی و گردشگری كاملا مجزا را به وجود آورده است. جداره غربی آن، دره ای با قنات خصوصی و باغ می باشد و اراضی آن منابع طبیعی بوده و شمال آن نیز دره ها و ارتفاعات بایر و بكر است. در جداره شرقی نیز علاوه بر جاده نغندر، مجموعه مسكونی فرهنگیان و اراضی تپه ماهوری بكر قرار دارد. شاخص جاذبه گردشگری آن سد خاكی است كه برای آبیاری باغ‌های اطراف طرقبه استفاده می شود و دارای امكانات تفریحی مانند قایق پدالی، قایق سواری، ماهیگیری، رستوران و آلاچیق می باشد. سد چالیدره یك سد خاكی رس است كه بوسیله رودخانه جاغرق پر آب می شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر و در سمت چپ جاده در دره ای با همین نام ساخته شده است. كل مساحت چالی دره تفریحی و گردشگری یكصد و ۶۰ هكتار می باشد كه موقعیت ایده آل و خاصی دارد. جاذبه های زیبای طبیعی منطقه گردشگری چالیدره موجب استقبال روز افزون بازدید كنندگان و گردشگران از این منطقه شده و زمینه را برای توسعه بیشتر این مجموعه فراهم ساخته است.

 

سد چالیدره-CFe6EKMhx7

سد چالیدره-cGvzGfFZrl