ریپورتاژ آگهی
روستای مج

روستای مج

روستای مج از جاهای دیدنی مشهد است از توابع بخش ششتمد كه در ۶۷ كیلومتری جنوب شهرستان مشهد استان خراسان رضوی واقع شده است.در دامنه كوههای بلند خراسان روستایی زیبا و چشم نواز واقع شده است
  • 1400/12/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : از توابع بخش ششتمد كه در ۶۷ كیلومتری جنوب شهرستان مشهد استان خراسان رضوی
تلفن : 66059000-021

روستای مج از جاهای دیدنی مشهد است از توابع بخش ششتمد كه در ۶۷ كیلومتری جنوب شهرستان مشهد استان خراسان رضوی واقع شده است.در دامنه كوههای بلند خراسان روستایی زیبا و چشم نواز واقع شده است كه بهار سرسبز و زیبای آن دیدن دارد به ویژه این كه جشنواره گل های وحشی، شقایق ها و انواع گیاهان دارویی در این فصل در این روستای زیبا و با صفا برگزار می گردد. برای همین است كه در فصل طرب انگیز بهار خیل عظیمی از دوستداران طبیعت راه این روستا را در پیش می گیرند تا ساعاتی را به دور از هیاهو و قال و قیل در آرامش و سكوت این روستا و در كنار طبیعت مصفای آن سپری كنند
روستای مج از جاهای دیدنی مشهد در دهستان تكاب كوه میش قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۴۵۱ نفر ( ۳۷۸ خانوار ) بوده است.
این روستا قدمت زیادی دارد و نشان آن گورستان قدیمی روستاست كه از زندگی مردمان قبل از اسلام و بعد از آن حكایت دارد.
كشاورزی و دامداری شغل بیشتر مردم این روستاست، از جمله محصولات كشاورزی این روستا می توان به چغندرقند، گندم، جو، پسته، یونجه، هندوانه و خربزه اشاره كرد. اكثر زنان این روستا نیز به خانه داری و قالی بافی مشغولند و البته در فصل تابستان هم در برداشت محصولات به همسرانشان كمك می كنند.
بهار كه می شود زنان به مدت یك الی دو ماه برای دوشیدن از گوسفندان همراه خانواده خود به بیابان می روند. آن ها در خانه هایی كه در كنار چاه های عمیق بر پا كرده اند می مانند و اگر خانه ای نداشته باشند چادر بر پا می كنند. زنان صبح و غروب گوسفندان را می دوشند. شیر دوشیده شده هر روز به یك نفر داده می شود و او به شیوه ای سنتی دوغ را از كره جا می كند و به علاوه محصولات لبنی دیگر مثل كشك ، قره قوروت، ماست و روغن حیوانی تولید می كند.
هشت چاه عمیق در روستای مج از جاهای دیدنی مشهد وجود دارد كه یكی از آنها دارای آب آشامیدنی و بقیه دارای آب شور هستند، همچنین چهار قنات در این روستا موجود است كه یكی از این قنات ها از وسط روستا عبور می كند و سه قنات دیگر در اطراف روستا واقع شده اند؛ مردم روستا از آب قنات برای مصارف كشاورزی استفاده می كنند.
روستای مج از جاهای دیدنی مشهد در منطقه ای كوهستانی قرار دارد. تپه ماهور و دره های واقع در دامنه این تپه از آثار بجا مانده تاریخی روستا هستند و نشانی از سكونت مردمان این روستا در گذر زمانند.
امامزاده حسین بن زید (ع) مكان زیارتی این روستاست. غروب دلتنگ جمعه ها مشتاقان امام عصر (عج) در این روستا به زیارت این امام زاده شریف و بزرگوار مشرف می شوند و از سختی انتظار با وی سخن می گویند و به او متوسل می شوند تا از خداوند بزرگ بخواهد تا ظهور حضرت نزدیك گردد.
در این روستا علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و با طراوت می توانید به زیارت امام زاده بروید و در حال و هوای معنوی آن زنگار از دل بزدایید
روستای مج از جاهای دیدنی مشهد از یك سمت به روستای مغان و ازغد و مایانات و طرقبه و از سمت دیگر روستا به روستای زیبای تجر ، سربرج و سد طرق ختم می شود . روستای مج مشهد در منطقه ای كه به صورت كوهستانی قرار گرفته و تپه ماهور و دره های اطراف كه در دامنه این تپه وجود دارند كه نشان می دهد كه مردمانی در زمانهای دور در این دره سكونت داشتند و قبرستان قدیمی در این قسمت وجود دارد كه نوع زندگی مردمان پیش از اسلام و بعد از اسلام را نشان می دهد. بعضی از تاریخ شناسان گفته اند كه در این منطقه گبرنشینان سكونت داشتند كه مقبره پهلوان به نامی هم در این دامنه دیده می شود كه مسافران تور مشهد از بازدید كنندگان این روستا می باشند. شغل مردم روستا دامداری و باغداری بوده است و بیشتر محصولات روستای مج از میوه های آلبالو , گیلاس و سیب و گردو تشكیل شده است.
این روستا در دامنه كوههای بلند واقع و از اطراف به روستاهای مغان، ازغد، مایانات و طرقبه و از سوی دیگر به روستای تجر، سربرج و سد طرق منتهی می شود و در دیگر سو به روستاهای پیوه ژن، زشك و روستای دیزباد راه می یابد.
جاده اصلی روستا از طرف سیدی مشهد به مسافت ۲۸ كیلومتر در منطقه كوهستانی و روستای شلگرد عبور می كند كه در فصل بهار پذیرای جشنواره گل های وحشی، شقایق ها و انواع گیاهان دارویی است و انبوه مشتاقان طبیعت را به سوی خود می كشاند. روستای مج در منطقه ای كوهستانی واقع شده و تپه ماهور و دره های زیادی كه در دامنه این تپه آثار بجا مانده تاریخی روستا بیانگر سكونت مردمان در سالیان دور می باشد. و همچنین گورستانی قدیمی در منطقه وجود دارد كه حكایت از زندگی مردمانی قبل از اسلام و بعد از آن می كند. به نقل از بزرگان و ریش سفیدان این منطقه محل سكونت گبرنشینان بوده است. قبر پهلوانی نامدار در دامنه یكی از كوههای مج قرار دارد. اهالی روستا به كار باغداری و دامداری مشغول بوده و عمده محصولات روستا شامل گیلاس، آلبالو، سیب و گردو می باشد. و علاوه بر آن هوای مطبوع، دشت های سرسبز مملو از گیاهان وحشی استعداد پرورش زنبور عسل در منطقه را ایجاد كرده و رشد داده است. همچنین برخی از روستائیان بكار جمع آوری و عرضه گیاهان دارویی مشغولند و در گذشته نیز كاشت گندم و جو رواج بیشتری داشته است.

 

روستای مج-vQ2LAev1fc

روستای مج-yAB9rkYwFP

روستای مج-cFeeNPfE9s

روستای مج-Ae54PjSUaB