ریپورتاژ آگهی
دریاچه شط تمی

دریاچه شط تمی

تمی یكی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه‌های كوهستانی ایران است و در مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد. تمی در گویش بختیاری به مكانی صاف و هموار كه در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود
  • 1400/12/14
  • استان : خوزستان
  • شهر : دزفول
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : در مرز بین لرستان و خوزستان
تلفن : 66059000-021

تمی یكی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه‌های كوهستانی ایران است و در مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد. تمی در گویش بختیاری به مكانی صاف و هموار كه در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود.آب این دریاچه از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای كوههای اطراف دریاچه كه دارای یخچال های دایمی است و در سراسر سال پوشیده از برف و یخ هستند تامین می‌شود و به سبب موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، آب این دریاچه فاقد جریان است. دریاچه شط تمی در واقع یك دریاچه بسته و فاقد هرگونه آبزی است. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی كه در اطراف این دریاچه از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده محل مناسبی برای اردو زدن عشایر هنگام كوچ بزرگ خود از گرمسیر واقع در جلگه خوزستان به سمت اشترانكوه، قالی كوه و زردكوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار خوبی برای عشایر دزفول است.

دریاچه شط تمی

دریاچه تمی از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شكل در شمال فلات به طول حدود چهارهزار متر و عرض یك هزارمتر و دریاچه فصلی مثلثی شكل در جنوب تشكیل شده است و دو دریاچه بوسیله تنگه‌ای به یكدیگر متصل هستند. برای دسترسی به دریاچه قبلاً از مسیر الیگودرز، بزنوید ،دستگرد، پز، لیروك (در كنار رودخانه زلقی ) استفاده می‌شد كه از دستگرد به بعد مسیر باید پیاده طی می‌شد. ولی به تازگی با آماده شدن جاده الیگودرز- لیروك، این مسیر كوتاه‌تر شده استفاده می‌شود و قسمت بسیاری از راه را می توان با خودرو طی كرد ولی كوهنوردان گاهی از همان مسیر قبلی استفاده می كنند.

 

دریاچه شط تمی-RFSdWvSmks

دریاچه شط تمی-Bn2P8V88sw

دریاچه شط تمی-lDGg2YZrgT

دریاچه شط تمی-54yQAzpYQC

دریاچه شط تمی-YhfgwpYUAc

دریاچه شط تمی-zlWuUkPbd4