ریپورتاژ آگهی
قلعه لَمبسَر

قلعه لَمبسَر

این قلعه یكی از عظیم‌ترین و وسیع‌ترین قلعه‌های ایران می‌باشد كه به عنوان یك دژ نظامی تمام عیار و خارق‌العاده، در خدمت اسماعیلیان بوده است.
  • 1400/11/08
  • استان : قزوين
  • شهر : قزوين
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه لمبسر در شمال شرقی روستای رازمیان در بخش رودبارشهرستان از توابع شهرستان قزوین قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

قلعه لمبسر در شمال شرقی روستای رازمیان در بخش رودبارشهرستان از توابع شهرستان قزوین قرار دارد. این قلعه یكی از عظیم‌ترین و وسیع‌ترین قلعه‌های ایران می‌باشد كه به عنوان یك دژ نظامی تمام عیار و خارق‌العاده، در خدمت اسماعیلیان بوده است. این قلعه با مساحت ۱۹۲×۴۸۰ متر، در بالای كوهی وسیع و مسطح واقع شده و پرتگاه‌های مخوفی آن را دربر گرفته‌اند. این قلعه از شمال تا جنوب ۱۵۰ متر شیب دارد و دارای اطاق‌ها، ساختمان‌ها و آب‌انبارهایی به شكل مكعب مستطیل می‌باشد. آب قلعه از رودخانه نینه‌رود تأمین و توسط آبراهه‌ای كه در دل سنگ حفر شده، در چندین آب‌انبار ذخیره می‌‌شده است.

در خصوص سال ساخت این بنا در هیچ از یك متون تاریخی ذكری به میان نیامده است. این قلعه به دلیل موقعیت خاص خود، پس از قلعه الموت مهم‌ترین قلعه اسماعیلیان بوده است. با توجه به منابع تاریخی، این قلعه ابتدا در دست شخصی به نام رشاموج بوده اما كیا حسن امید كه از نزدیكان و معتقدان حسن صباح بوده و به عنوان جانشین وی تعیین می‌شود، به همراه چند تن دیگر این قلعه را تصرف نموده و به آبادانی آن می‌پردازند. كیا حسن مدت ۲۰ سال ساكن این قلعه بوده است.

 

قلعه لَمبسَر-3crYb9xf6c

 

قلعه لَمبسَر-qYvdG6ZhP3

 

قلعه لَمبسَر-WwObqzemts

 

قلعه لَمبسَر-W1Hv4fqWKT

 

قلعه لَمبسَر-A5nqkBPXPL

 

قلعه لَمبسَر-rVc6dtD8uh

 

قلعه لَمبسَر-NfgAvnw9Nw

 

قلعه لَمبسَر-m4nY1YzfEF

 

قلعه لَمبسَر-2suqTJ5mQC

 

قلعه لَمبسَر-hgSrwkbDQ4