ریپورتاژ آگهی
پارك جنگلی وكیل آباد

پارك جنگلی وكیل آباد

پارك جنگلی وكیل آباد كه از گردشگاه های قدیمی مشهد است، در انتهای بلوار وكیل اباد قرار گرفته. این پارك با انبوهی از درختان كاج، چنار و تبریزی درون دره ای باصفاو خوش آب و هوا جای دارد
  • 1400/12/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : استان خراسان رضوی, مشهد، انتهای بلوار وكیل آباد
تلفن : 66059000-021

پارك جنگلی وكیل آباد كه از گردشگاه های قدیمی مشهد است، در انتهای بلوار وكیل اباد قرار گرفته. این پارك با انبوهی از درختان كاج، چنار و تبریزی درون دره ای باصفاو خوش آب و هوا جای دارد و نهر های متعددی در ان جاری است كه از قنات های وكیل اباد آب می گیرند. در بالادست پارك وكیل اباد باغ وحشی نیز وجود دارد كه در آن انواع پستانداران، پرندگان، چرندگان و خزندگان نگداری می شوند. باغ وحش وكیل اباد همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ پذیرای بازدیدكنندگان استو بازدید از آن تنها با خرید بلیت امكان پذیر است. برای بازدید از این مجموعه می توانید از تاكسی تلفنی مشهد یا تاكسی های مقابل بازار رضا ا پارك جنگلی وكیل آباد

یكی از پارك های وسیع و قدیمی مشهد پارك جنگلی وكیل آباد است كه در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وكیل آباد به میدان آزادی مرتبط می شود. پارك جنگلی وكیل آباد كه درگذشته به نام میرطراز یا باغ وكیل آباد شناخته می شد، درسال ۱۳۴۸ ش. توسط مالك آن، خامه حسین آقای ملك ، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری مشهد واگذار شد و هم اكنون جزو محدوده خدماتی منطقه ۹ می باشد.پارك وكیل آباد كه دارای ۲۵۹۶۵۹ متر مربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. این پارك قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان كاج و چنار از گذشته های دور به عنوان یكی از مراكز ییلاقی حاشیه

در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارك جنگلی وكیل آباد ، باغ وحش وكیل آباد ، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد . این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزی ، خزنده و پرندگان مختلف است.وكیل آباد به علت قدمت و انبوهی از درختان كاج، چنار ، سرو و قرار گرفتن در دره ای باصفا و خوش آب و هوا و همچنین نهرهای متعددی كه در آن جاری است از قدیم ، مورد توجه ساكنین شهر و مسافران بوده است.

پارك جنگلی وكیل آباد مشهد را در گذشته به نام میرطراز یا باغ وكیل آباد می شناختند. در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی ، این پارك توسط مالك آن، آقای حسین ملك، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری شهر مشهد واگذار شد و اكنون در محدوده خدماتی منطقه ۹ این شهر قرار دارد.
حاج حسین آقا ملك، فرزند حاج كاظم ملك التّجار، هرچند به اندازه پدرش شهرت سیاسی نداشت اما با فضل و ادبی كه برخوردار بود و نیز وقف املاك و اشیاء نفیس و كتابخانه ای گرانقدر به عموم مردم ایران، توانست نام خود را جاودانه سازد. زمین های اهدایی و موقوفات او كه عمدتا در تهران و خراسان، به خصوص شهر مشهد واقع شده اند عبارتند از: باغ صبای تهران، قصر ملك شهر ری، باغ وسیع وكیل‌آباد و باغ ملی مشهد، اراضی اهداء شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستانهای چناران و تربت‌جام (و موقوفات آن دو)، و خانه وی در خیابان امام خمینی كه اخیراً در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته ، بازسازی و مركز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی شده است.

پارك وكیل آباد كه دارای ۲۵۹۶۵۹ مترمربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. شهرداری با احداث خیابان ، جدول بندی ، كف سازی معابر ، ایجاد آب نما ، برق كشی ، اقامتگاه های موقت ، وسایل بازی كودكان و كافه رستوران توانسته جاذبه‌های این پارك را افزایش دهد. كنار پارك جنگلی وكیل آباد، باغ وحش وكیل آباد قرار دارد كه دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلف است. باغ وحش وكیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی می‌باشد. این باغ وحش همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ پذیرای بازدیدكنندگان بوده و بازدید از آن تنها با خرید بلیت امكان پذیر است.

وكیل آباد دارای یك باغ طبیعی پر از درختان نار و كاج و درختان كهنسال و رودخانه فصلی می باشد كه آب این رودخانه از طریق چشمه وكیل آباد كه سرچشمه آن بند گلستان است، تامین می‌شود. پیش از آنكه پل مهندس پرتوی روی رودخانه احداث گردد راه ارتباطی مشهد به ییلاقات طرقبه و شاندیز از كنار این منطقه عبور می كرد كه جاده ای باریك به همراه درختانی تنومند و سر به فلك كشیده بود.
در آبان ماه سال ۱۳۹۲ با مصالح طبیعی، این پارك مورد بازسازی قرار گرفت. در مطالعات اولیه مشخص گردید كه سنگ بستر پارك جنگلی وكیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده و ضمن زیبایی، از استحكام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است. در كف سازی، پله‌ ها و نماكاری‌ های پارك نیز از همین سنگ استفاده شده است. همچنین یك چشمه قدیمی و فعال با سه دهانه در پارك وجود داشته كه بازسازی و ترمیم گردیده و از برداشت غیر قانونی آب از آن جلوگیری شده است.

سنگ بستر پارك جنگلی وكیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده است.ایمن سازی بستر قدیمی پارك، ساخت آبنما، بازسازی استخرها، پاركینگ، بدنه سازی و دیوار حائل، احداث پل، ساخت ۶۰ سرویس بهداشتی، كف سازی و پیاده رو سازی، پله ‌های متعدد، گلخانه و باغ گیاه شناسی تنها بخشی از فعالیت هایی هستند كه در سال‌های گذشته در پارك جنگلی وكیل آباد انجام شده اند. این پارك زیبا علاوه بر اینكه هر هفته تعداد زیادی از شهروندان مشهدی را به سمت خود می كشاند، از زائرین حرم امام رضا (ع) نیز میزبانی به عمل آورده تا آنها نیز بتوانند ساعات و ایام خوشی را در این پارك سپری نمایند.
در صورتی كه تمایل دارید به شهر مشهد سفر و از مكان های دیدنی آن بازدید كنید به شما توصیه می كنیم كه حتما از پارك وكیل آباد نیز دیدن نمایید.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وكیل آباد

 

پارك جنگلی وكیل آباد-gowwTvbw10

پارك جنگلی وكیل آباد-OPp1THkKdg

پارك جنگلی وكیل آباد-aaayQ7DTbb

پارك جنگلی وكیل آباد-7SVa7xXb9A

پارك جنگلی وكیل آباد-nhFf9figFz

پارك جنگلی وكیل آباد-bD9bWwcUn4

پارك جنگلی وكیل آباد-rBeASfFkIn

پارك جنگلی وكیل آباد-Rxt2alcx74