ریپورتاژ آگهی
غارمزدوران

غارمزدوران

قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و با شمارة ۶۵۲ در ردیف آثار تاریخی به ثبت رسیده است. غار مزدوران در ۹۵ كیلومتری جاده مشهد – سرخس و در ۳ كیلومتری مزدوران واقع است.
  • 1400/12/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : این غار در دو كیلومتری شرق قریة «مزدوران» شهر مشهد و در ارتفاعات «چاهك» و «شورلق» واقع شده است
تلفن : 66059000-021

این غار در دو كیلومتری شرق قریة «مزدوران» شهر مشهد و در ارتفاعات «چاهك» و «شورلق» واقع شده است. قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و با شمارة ۶۵۲ در ردیف آثار تاریخی به ثبت رسیده است. غار مزدوران در ۹۵ كیلومتری جاده مشهد – سرخس و در ۳ كیلومتری مزدوران واقع است. دهانه غار در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد. عرض ورودی آن ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است. این غار كه از نظر وسعت ، غار بزرگی محسوب می شود ، دارای ۱۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع است. ستون های استالاگمیت متنوع اما در تعداد كم در این غار یافت می شود. درون غار خشك است و برای تهیه آب باید از چشمه بزرگی كه در نزدیكی غار وجود دارد، استفاده كرد. در نزدیكی مزدوران چشمه های آب گرم معدنی نیز وجود دارد. این غار كه قدمت آن را تا هزارة‌ دوم پیش از میلاد تخمین می زنند در ارتفاعات چاهك و شورلق واقع شده است.
غار مزدوران یا مزداوند در ۹۵ كیلومتری مشهد و در ارتفاعات چاهك و شورلق است كه دهانه آن در میان تخته سنگی رو به مشرق میباشد و عرض ورودی این غار ۲متر و ارتفاع آن ۵/۲متر است كه پس از آن تالاری ۱۰۰متری با عرض ۵۰متر و ارتفاع ۲۰متر قرار دارد.
تمام طول این غار با ستون ها و تشكیلات آهكی بسیار جالب پوشیده شده و یك تالار بزرگ در این غار وجود دارد كه محل زندگی خفاش‌های كمیاب از نوع ” نعل اسبی ” است كه این روزها به دلیل برق ‌كشی محوطه غار خفاش‌ها مجبور به پناه بردن به گوشه‌های دنج و تاریك غار شده اند.
غار مزدوران در سال۱۳۳۵ توسط دو غار نورد كشف شد كه هم اكنون به دلیل نزدیك بودن به جاده و وجود چشمه های آب گرم معدنی در نزدیكی غار گردشگران زیادی را به خود جذب كرده است.همچنین در نزدیكی این غارمزدوران غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد كه قدمت این غار به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد كه با شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است.این غار در روستای بزنگان در ۱۲۸ كیلومتری شرق مشهد در یك منطقه دشتی قرار دارد و رشته كوه زیبای آن در بین كوهنوردان كشور شهرت زیادی دارد.

غارمزدوران-gbEfSa6Srt

غارمزدوران-ygq2EbHIa3

غارمزدوران-rO3kxI7dQR