ریپورتاژ آگهی
مقبره پیر پالاندوز

مقبره پیر پالاندوز

پیر پالاندوز بر گرفته از شغل این شخصیت بزرگ و عارف مشهدی كه پاره دوزی می كرده می باشد، شیخ محمد عباسی در روستایی به اسم كارده در شهر مشهد مقدس چشم به جهان گشود
  • 1400/12/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : استان خراسان رضوی, مشهد- حرم امام رضا، ضلع خیابان نواب صفوی
تلفن : 66059000-021

پیر پالاندوز بر گرفته از شغل این شخصیت بزرگ و عارف مشهدی كه پاره دوزی می كرده می باشد، شیخ محمد عباسی در روستایی به اسم كارده در شهر مشهد مقدس چشم به جهان گشود، این شخصیت بزرگ فرهنگی علاوه بر پاره دوزی، هنرهای برجسته دیگری همچون خطاطی و مینیاتوری را با بهترین شكل ممكن انجام می داده است.حاج شیخ محمد آقای عباسی ملقب به پیر پالالندوز یكی از عرفای قرن ۱۰ ام هجری قمری در شهر مشهد بود، در این پست به معرفی مقبره پیر پالاندوز خواهیم پرداخت، در سال های قدیم، یه افرادی كه كفش های كهنه را تعمیر می كردند پاره دوز می گفتند و به گذشت سالها این كلمه در لغات و گویش های مختلف به كفش دوز تغییر یافت.

زندگینامه پیر پالاندوز 

پیر پالاندوز در كتب مختلف تاریخی جز یكی از شخصیت های مشهور و معدود كیمیاگران تاریخ نام برده شده، به طوری كه در یكی از روایت های ماورایی پیر پالاندوز آمده است كه روزی شیخ بهایی از كنار پیرمردی در نزدیكی حرم عبور می كرده است و دلش به حال آن شخص میسوزد.شیخ بهایی با یك تمركز ظرف پول وی را پر از سكه طلا می كند و آن پیرمرد شاكی می شود كه چرا ظرف من را از سكه ها پر كرده ای ؟ من این سكه های بی تلاش را نمی خواهم، شیخ بهایی به پیرمرد می گوید كه آوردن این سكه ها بر عهده من بود اما از بین بردن آنها از قدرت من خارج است.آن پیرمرد خود با یك تمركز تمام سكه ها را غیب می كند و رو به شیخ بهایی می گوید كاری انجام بده كه در صورت پشیمانی بتوانی جبران نمایی، آن پیرمرد پیر پالاندوز بوده كه به گفته اسناد تاریخی جز معدود شخصیت هایی است كه كیمیاگری را به راحتی انجام می داده.در مجموعه پیر پالاندوز یا شیخ محمد عباسی در سال ۹۸۵ هجری قمری از این دنیا رخت بست و به دیار باقی شتافت.
پس از فوت پیر پالان دوز یكی از عرفا و بزرگان مشهدی در سال ۹۸۵، كه در دوره حكومت صفویان در ایران بود، به دستور فرزند شاه عباس یك مقبره ۴ ضلعی به همراه یك گنبد زیبا برای گرامیداشت این عارف بزرگ ساخته شد، در طراحی نمای بیرونی و داخلی مقبره پیر پالاندوز از كاشی كاری های زیبا، گچ بری های هنرمندانه و آثار نقاشی مینیاتوری استفاده شده است كه در نوع خود در سطح مشهد مقدس كم نظیر می باشد.
البته اگر تصاویر قدیمی مقبره پیر پالاندوز را مشاهده كنید خیلی زیباتر و بزرگ تر از شكل كنونی اش بوده، به علت گذشت زمان و جنگ های مختلف صورت گرفته در منطقه خراسان قدیم، بیش از نیمی از آثار و نقوش مقبره پیر پالاندوز از بین رفته است.
با ورود به آرامگاه پیر پالاندوز مشهد، با بررسی سبك معماری و كاشی های آبی رنگ منقش به آیات قرآنی و اشعار فارسی متوجه می شوید كه سبك معماری مقبره پیر پالاندوز مبوط به دوره صفویه می باشد، در سالیان اخیر با كمك و پشتیبانی آستان قدس رضوی مقبره پیر پالاندوز مورد مرمت و بازسازی های تخصصی قرار گرفت كه طی این ساخت و سازها، سردر زیبا، حوض و فضای سبز بیرونی، نقش های مینیاتوری و اسلامی به این مقبره افزوده شد كه زیبایی آن را دو چندان كرد.
مقبره پیر پالاندوز در سال ۵۶ شمسی به عضویت اثار ملی ایرانی در آمد و از ان پس تا به امسال گردشگران فراوان داخلی و خارجی از این مقبره زیبا و آرامگاه پیر پالاندوز بازدید به عمل می آورند.
امروزه مقبره پیر پالاندوز جز یكی از جاذبه های گردشگری مشهد بوده كه در بین روایات مردمی این عارف بزرگ قرن دهم قمری، بسیار در برآورده كردن حاجات و نیازهای مردم سریع الاجابه است.

چگونه به مقبره پیر پالاندوز بروم

آسان ترین راه را در پیش دارید، این مقبره دقیقا در حرم امام رضا (ع) قرار دارد و شما می توانید در حین بازدید و زیارت حرم امام هشتم، سری هم به مقبره پیر پالاندوز در ضلع خیابان نواب صفوی بزنید.

آدرس مقبره پیر پالاندوز : آسیا، ایران، مشهد، حرم امام رضا، ضلع خیابان نواب صفوی
ساعات بازدید : ۹ صبح الی ۱۹
خصوصیت بارز : قدمت ۴۰۰ ساله – یكی از كیمیاگران تاریخ
ثبت ملی و جهانی : ثبت ملی در سال ۵۶ شمسی

 

مقبره پیر پالاندوز-tVpFB5YENp

مقبره پیر پالاندوز-nIzL4d6eZz

مقبره پیر پالاندوز-C3kIPV2dcy

مقبره پیر پالاندوز-Ip6QOF9336

مقبره پیر پالاندوز-PZL0p0ejPB

مقبره پیر پالاندوز-ymcTFxJRfV