ریپورتاژ آگهی
روستای تاریخی بهجان

روستای تاریخی بهجان

روستای زیبای تاریخی بهجان از توابع بخش سیمكان شهرستان جهرم، روستایی بسیار زیبا و و با طبیعتی بسیار دیدنی است كه در ۸۵ كیلومتری شهرستان جهرم و ۳۵ كیلومتری میمند فارس قرار داشته است
  • 1403/03/13
  • استان : فارس
  • شهر : جهرم
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان فارس-۸۵ كیلومتری شهرستان جهرم و ۳۵ كیلومتری میمند فارس
تلفن : 66059000-021

روستای تاریخی بهجان: گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت در دل زاگرس

روستای تاریخی بهجان، نگینی درخشان در دل زاگرس، گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت است كه در استان فارس، در دامنه كوه‌های دنا واقع شده است. این روستا، با قدمتی بیش از 3000 سال، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در طول تاریخ بوده و هنوز هم ردپای این تاریخ پرفراز و نشیب در بافت سنتی و معماری منحصر به فرد آن دیده می‌شود.

روستای تاریخی بهجان-aQiws67jbG

 

روستای زیبای تاریخی بهجان از توابع بخش سیمكان شهرستان جهرم، روستایی بسیار زیبا و و با طبیعتی بسیار دیدنی است كه در ۸۵ كیلومتری شهرستان جهرم و ۳۵ كیلومتری میمند فارس قرار داشته و از مركز استان تا شیراز(از طریق راه ارتباطی میمند فارس) كمتر از ۱۲۰ كیلومتر است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۲۷۱ متر است.

قدمت روستای بهجان به بیش از ۱۵۰۰ سال می‌رسد. با طبیعتی بكر و دست نخورده كه جلوه‌ای خاص را به منطقه بخشیده است. با وجود كوهستانی بودن اما آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر دارد و به همین خاطر انواع و اقسام درختان و گیاهان و محصولات و میوه‌های گرمسیری و سردسیری از خرما و موز گرفته تا برنج و چای و انگور از خاك زرخیز آن به عمل می‌آید.

روستای تاریخی بهجان-2ewt9ssu78

 

آب آن از بهترین آب‌های آشامیدنی استان و منابع طلایی آب و وجود چشمه‌ساران متعدد آن علاوه بر جلوه بخشیدن به منطقه باعث تغذیه آب آشامیدنی بخش پشت پر سیمكان نیز شده است. در روستای بهجان، چشمه‌ساری معروف به نام «باغ شهرجن» جاریست كه در تابستان به حدی خنك است كه به سختی میتوان دست در آن فرو برد و نگه داشت و در زمستان نیز به حدی گرم است كه به راحتی می شود استحمام كرد.

عمده‌ی محصول تولیدی بهجان، انار، بنه(پسته وحشی )، الوك(بادام كوهی )، و انواع و اقسام گیاهان دارویی و … است. مغز بنه و مغز الوك كه به شكلی كاملا هنرمندانه و طبیعی و بهداشتی توسط زنان هنرمند روستا به عمل می‌آید، حرفه و شغلی پر درآمد جهت زنان روستا و بازار خوبی را در استان فارس فراهم نموده است.

از آنجا كه این محصولات، نقش درآمدزایی خوبی برای مردم دارد، به این محصولات تولیدی معروف منطقه(مغز بنه و مغز الوك كه هر دو نیز دارای رنگ قهوه‌ای هستند) لقب «طلای قهوه‌ای» داده‌اند.

روستای تاریخی بهجان-wq7J26Vah3

روستای بهجان، مناطق و اماكن تفریحی بسیار زیبایی دارد كه در تمامی فصول سال به ویژه از بیست اسفند تا اواخر اردیبهشت كه اوج زیبایی طبیعت همیشه بهاری منطقه است، پذیرای گردشگرانی از استان فارس و سایر استان‌ها و گاه از خارج كشور است.

از جمله‌ی این مناطق دیدنی می‌توان به تنگه‌ی «باغ شهرجن»، «آب سوراخ»، «آسیاب میرزاعلی»، «آسیاب سیدمحمود»، «كوره گچ پزی باغ شهرجن»، «سنگ لعنتی»، «باغات و كومه‌های كوه سور»، «چاه نفت كوه سور»، «آب ریز تنگه‌ی آبریز یا البرز»، «شیخ ابوسلیمان»، «سید معلم»، «طرح سنگفرش خیابان و كوچه‌ها»، «بافت خانه‌ها و محلات روستا» و … اشاره نمود.

 

روستای تاریخی بهجان-Q4xjsiEoMo

آب و هوای دلپذیر، طبیعت بكر و زیبا و دیدنی همراه با مردمانی بسیار میهمان‌نواز و دوست داشتنی همه و همه محیطی مفرح و مصفا را فراهم آورده است، به گونه‌ای كه مشهور است كه می‌گویند این جا خاكی پر جذبه و سرشار از كشش دارد و كسانی كه یك بار به این منطقه قدم بگذارند، محال است كه برای بار دوم و سوم و چندم نیز به این روستای زیبا سفر نكنند.

مردم روستا فارسی زبان و شیعه بوده و با گویش بسیار نزدیك به گویش شیرازی‌ صحبت می‌نمایند.

مراسم‌های عروسی، عزاداری محرم، ماه مبارك رمضان، عید نوروز، دامداری و كشاورزی در این روستا هركدام دارای فرهنگی منحصر به فرد است كه ذكر همه آنها در این مجال نمی‌گنجد.

روستای تاریخی بهجان-TidrVgpPTt

سخن آخر

روستای بهجان، با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر خود، مقصدی ایده‌آل برای سفرهای تفریحی و گردشگری است. اگر به دنبال سفری آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز در دل طبیعت هستید، روستای بهجان را به شما پیشنهاد می كنیم.