ریپورتاژ آگهی
گنبد نمكی جهانی

گنبد نمكی جهانی

گنبد نمكی جهانی در موقعیت جغرافیایی N282548 E520711در مرز استان فارس و بوشهر واقع است. این گنبد نمكی در ۱۰۰ كیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروز آباد واقع است.
  • 1403/04/02
  • استان : فارس
  • شهر : فيروز آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان فارس-۱۰۰ كیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروز آباد
تلفن : 66059000-021

 گنبد نمكی جهانی: شاهكاری از طبیعت در قلب ایران

گنبد نمكی جهانی، جاذبه‌ای طبیعی و منحصر به فرد در استان فارس ایران، گویی نگینه‌ای درخشان در میان دشت‌های كویر خودنمایی می‌كند. این گنبد نمكی كه به عنوان بزرگترین گنبد نمكی جهان نیز شناخته می‌شود، با وسعتی حدود 3 هزار و 666 هكتار و ارتفاعی بیش از 1400 متر، مقصدی شگفت‌انگیز برای طبیعت‌گردان و عاشقان علم زمین‌شناسی است.

 گنبد نمكی جهانی-5GhvZbQb0g

گنبد نمكی جهانی در كوقعیت جغرافیایی N282548 E520711در مرز استان فارس و بوشهر واقع است. این گنبد نمكی در ۱۰۰ كیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروز آباد واقع است. كوه جهانی یا گنبد نمكی جهانی در جنوب فیروزآباد در استان فارس قرار دارد.این گنبد نتیجه تكاپوی تبخیری های سری هرمز (پركامبرین پسین-كامبرین میانی) و ظهور آن در سطح زمین است كه در پایانه شمال باختری تاقدیس سورمه دیده می شود. از دیگر پدیده های كارستی چشمه های آب شور و آب معدنی است كه در داخل و اطراف این گنبدنمكی وجود دارد. كارن های شیاری، لغزش، درزهای نمكی كه بعضی منشا تكتونیكی و بعضی دیگر بر اثر انحلال به وجود آمده است، غارها، گالری های انحلالی، ستون های انحلالی كه به نام دودكش جن معروف هستند و …. از فرم های مهم كارستی در منطقه محسوب می شوند. كوه جهانی یكی از بزرگترین برون رانی های فعال نمكی در كوه های زاگرس است. نمك از حدود ۴ كیلومتری زیر سطح دریا تا ۱.۵ كیلومتری بالای سطح دریا افزایش می یابد. این توده نمكی از برون رانی های نسل سوم نمك هرمز در زاگرس كنونی است. از نظر ساختاری این گنبد شبیه به یك بیضی است كه قطر بزرگ آن در جهت شمالی جنوبی می باشد و در انتهای غرب تاقدیس كوه سرمه به سطح زمین رسیده است. حداكثر ارتفاع آن در شمال شرق ۱۴۸۳ متر و حداقل ارتفاع آن در جنوب غرب ۷۰۰ متر است. بخش شمالی ساختار نسبت به بخش جنوبی مرتفع تر است.

گنبد نمكی جهانی-lNsUOULvdF

شكوه و عظمت گنبد نمكی جهانی

  • ابعاد: وسعت گنبد نمكی جهانی حدود 3 هزار و 666 هكتار و ارتفاع قله آن 1490 متر از سطح دریا است. این گنبد نمكی در اثر فشار لایه‌های نمكی و رسوبات زیرزمینی به تدریج به سمت بالا رانده شده و به شكل گنبدی درآمده است.
  • یخچال‌های نمكی: یكی از پدیده‌های شگفت‌انگیز گنبد نمكی جهانی، وجود یخچال‌های نمكی است. این یخچال‌ها كه از جنس نمك هستند، در دامنه‌های شمالی گنبد قرار دارند و منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق می‌كنند.
  • غارها و معادن: در دل گنبد نمكی جهانی، غارها و معادن متعددی وجود دارد كه هر كدام زیبایی و جاذبه خاص خود را دارند.
  • چشمه‌ها: چندین چشمه‌ی شور و گوگردی در اطراف گنبد نمكی جهانی وجود دارد كه خواص درمانی دارند.

گنبد نمكی جهانی-77LqdaiPh0

جاذبه‌های گردشگری گنبد نمكی جهانی

علاوه بر طبیعت بكر و دست‌نخورده، گنبد نمكی جهانی جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد.

  • موزه نمك: در این موزه، اطلاعات جامعی در مورد گنبدهای نمكی، نحوه تشكیل آنها و كاربردهای نمك ارائه می‌شود.
  • بازدید از معادن: می‌توانید با هماهنگی قبلی از معادن نمك موجود در گنبد نمكی جهانی بازدید كنید.
  • پیاده‌روی و كوهنوردی: گنبد نمكی جهانی به دلیل مسیرهای صخره‌ای و شیب‌دار، مكانی مناسب برای پیاده‌روی و كوهنوردی است.
  • طبیعت‌گردی و كمپینگ: طبیعت بكر و سرسبز گنبد نمكی جهانی، فضایی ایده‌آل برای برپایی كمپ و لذت بردن از آرامش طبیعت را فراهم می‌كند.