ریپورتاژ آگهی
سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ كیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد – كوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.
  • 1400/11/07
  • استان : فارس
  • شهر : فيروز آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان فارس-شهر فیروزآباد- ۱۲ كیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد
تلفن : 66059000-021

سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ كیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد – كوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.

سد تنگاب در فاصله ۹۰ كیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. مختصات جغرافیائی محل سد در ۵۷-۲۸ عرض شمالی و ۳۲-۵۲ طول شرقی است.

نامهای دیگر این سد : سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن هستند.

ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵۱ متر است.

سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده با آبدهی كل بین ۵/۲ تا ۵ متر مكعب بر ثانیه كه حدود ۲۳ دهنه چشمه با دبی‌های متفاوت در سر آب رودخانه را تغذیه می‌نماید.

از طرف دیگر آبهای جاری دشت شور آب، مهكویه، زنجیران و جووكان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی محكویه به تنگ هلالو می‌رسد.

بعد از طی حدود ۵ كیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود.

پس از عبور از دشت فیروز آباد به سمت جنوب شرقی منحرف شده و از تنگ هایقر عبور می‌نماید و به رودخانه موند پیوسته و به خلیج فارس می‌ریزد.

سد مخزنی تنگاب بخشی از آب آبیاری دشت فیروزآباد را تأمین می‌نماید.

این دشت بطور ناخالص در حدود ۵/۲۷۵ كیلومتر مربع وسعت دارد و بین ۴۵-۲۸ تا ۳۳-۲۹ عرض شمالی و ۱۲-۵۲ تا ۴۵-۵۲ طول شرقی واقع شده‌است.

ارتفاع متوسط دشت ۱۲۵۰ متر می‌باشد. شبكه آبیاری زهكشی در حدود ۱۳۸۶۰ هكتار خالص از اراضی دشت فیروزآباد را زیر پوشش قرار می‌دهد، كه ناخالص آن ۱۵۳۵۰ هكتار است.
سدتنگاب از نوع سنگ ریزه‌ای خاكی با هسته رسی با عرض تاج سد ۱۰ متر طول تاج ۲۷۰ متر و حجم مخزن ذخیره‌ای آن ۱۴۰ میلیون متر مكعب و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال احداث شده كه ۲۵ درصد آب آن صرف مصارف صنعتی از جمله پتروشیمی فیروزآباد و امور كشاورزی خواهد شد.

سد تنگاب-loTMND8edR

سد تنگاب-Ah1ncdWobb

سد تنگاب-Pk9XNbqNRh

سد تنگاب-fRLFHPq2VZ

سد تنگاب-rLbJsfwW95

سد تنگاب-1dz4q9xgtK

سد تنگاب-smKWSdZ1FG

سد تنگاب-q49rTEjyVM

سد تنگاب-0mgkwtBOIh