ریپورتاژ آگهی
امامزاده علاءالدین

امامزاده علاءالدین

داخل بنا فاقد تزئینات و جبهه خارجی آن دارای قاب‌بندی و طاق‌نما است. این بنا احتمالاً متعلق به دوره صفویه می‌باشد.
  • 1403/04/10
  • استان : قزوين
  • شهر : آوج
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده علاءالدین در ۳۰ كیلومتری شهر آوج در حاشیه روستای امامزاده علاءالدین در دامنه كوه قوزی قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

امامزاده علاءالدین: پناهگاه دلدادگان و نگین شهر شیراز

امامزاده علاءالدین حسین(ع)، فرزند بلافصل امام موسی كاظم(ع) و برادر بزرگوار حضرت شاهچراغ(ع)، از جمله امامزادگان واجب التعظیم و مشهور ایران است كه بارگاه ملكوتی ایشان در شهر شیراز، نگین فارس، قرار گرفته و همواره زائرین و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت را به سوی خود جذب می كند.

 امامزاده علاءالدین-8OLInrof8s

امامزاده علاءالدین در ۳۰ كیلومتری شهر آوج در حاشیه روستای امامزاده علاءالدین در دامنه كوه قوزی قرار دارد. بنای بقعه به شكل مربع مستطیل و به ابعاد تقریبی ۵/۱۵×۵/۱۴ متر است و بر روی سكویی به ارتفاع ۱ متر قرار دارد. داخل بنا فاقد تزئینات و جبهه خارجی آن دارای قاب‌بندی و طاق‌نما است. این بنا احتمالاً متعلق به دوره صفویه می‌باشد.

شرح نسب:

حضرت علاءالدین(ع) در سال 179 هجری قمری در شهر مدینه منوره دیده به جهان گشودند. ایشان از مادری به نام ام ولد به نام "شاه دخت" متولد شدند.

هجرت به ایران:

در سنین نوجوانی، به همراه برادر بزرگوارشان حضرت احمد بن موسی(ع) و تعدادی از برادران و خواهران دیگر، به قصد تبلیغ معارف دین اسلام و ترویج مذهب تشیع، راهی ایران شدند.

امامزاده علاءالدین-ujGXErEuCV

مقام و منزلت:

حضرت علاءالدین(ع) به واسطه انتساب به خاندان معصومین(ع) و برخورداری از فضایل اخلاقی و علمی، از جایگاه و منزلت والایی در نزد مردم برخوردار بودند.

شهادت:

سرانجام، در سفری كه به شهر شیراز داشتند، در منطقه ای به نام "باغ قتلغ خان" توسط ماموران حاكم وقت به شهادت رسیدند و پیكر مطهرشان در همان مكان به خاك سپرده شد.

بارگاه ملكوتی:

بنای اولیه بارگاه امامزاده علاءالدین(ع) در زمان اتابكان فارس در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. این بنا در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر از جمله زیارتگاه های معروف و پر رونق شهر شیراز به شمار می رود.

ویژگی های بارگاه:

  • گنبد باشكوه با كاشی های معرق
  • ایوان و حرم زیبا با تزئینات آینه كاری و نقاشی
  • ضریح نفیس منبت كاری شده
  • صحن و سرای وسیع با درختان و گلكاری
  • امكانات رفاهی برای زائرین

امامزاده علاءالدین-aGrYbtQ7X5

فضایل و كرامات:

بر اساس نقل قول ها و كرامات متعددی كه از این امامزاده بزرگوار نقل شده است، ایشان دارای كرامات و شفاعت های بسیاری برای زائرین خود بوده اند و همواره مورد توسل و استغاثه مشتاقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت قرار می گیرند.

امامزاده علاءالدین(ع) در فرهنگ و هنر:

بارگاه و شخصیت این امامزاده واجب التعظیم در فرهنگ و هنر ایرانی نیز جایگاه خاصی دارد. اشعار و سروده های متعددی در وصف ایشان سروده شده و نقاشان و هنرمندان نیز آثار زیبایی از بارگاه و ضریح مطهر ایشان خلق كرده اند.

امامزاده علاءالدین(ع) و مردم شیراز:

حضرت علاءالدین(ع) از جایگاه ویژه ای در میان مردم شیراز برخوردارند و هر ساله زائرین بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان به زیارت بارگاه ملكوتی ایشان مشرف می شوند.

امامزاده علاءالدین(ع) و بركات:

وجود بارگاه این امامزاده بزرگوار در شهر شیراز، بركات و فیوضات معنوی بسیاری را برای این شهر و مردم آن به ارمغان آورده است.

زیارت امامزاده علاءالدین(ع):

زیارت بارگاه این امامزاده واجب التعظیم، فرصتی مغتنم برای ارتباط با خاندان معصومین(ع) و طلب حاجات و بركات الهی است.

امامزاده علاءالدین(ع) و وظایف ما:

ما به عنوان شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت، وظیفه داریم با شناخت بیشتر ائمه معصومین(ع) و الگو قرار دادن سیره و آموزه های ایشان، در مسیر سعادت و كمال گام برداریم.