ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای هُجَیب

كاروانسرای هُجَیب

طرح كلی كاروانسرا مربع شكل است و در تقاطع چهار ضلع خارجی آن برج‌های مدور به صورت نیم ستون از سنگ و آجر دیده می‌شود كه ارتفاع آن‌ها نیم متر از سطح بام بالاتر است.
  • 1400/11/07
  • استان : قزوين
  • شهر : بوئين زهرا
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : كاروانسرای هُجَیب در ۴۸ كیلومتری جاده بوئین زهرا به ساوه در شمال غرب روستای هجیب قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای هُجَیب در ۴۸ كیلومتری جاده بوئین زهرا به ساوه در شمال غرب روستای هجیب قرار دارد. طرح كلی كاروانسرا مربع شكل است و در تقاطع چهار ضلع خارجی آن برج‌های مدور به صورت نیم ستون از سنگ و آجر دیده می‌شود كه ارتفاع آن‌ها نیم متر از سطح بام بالاتر است. راه ورود به كاروانسرا در ضلع جنوبی آن قرار دارد. داخل طاق نماهای ورودی با قوس جناغی پوشش شده و رسمی‌بندی با آجركاری به رنگ اُخرایی دارد. هشتی ورودی دارای فضایی وسیع است و در دو سوی آن اتاق‌هایی برای نگهبانان درنظر گرفته‌اند كه با راه پله‌ای به پشت بام راه دارد.

در مركز حیاط بنایی آجری به شكل هشت ضلعی ساخته شده كه از دو چهارطاقی متصل به هم با قوس جناغی باز تشكیل شده و گنبدی با آجركاری زیبا دارد. این بنا علاوه بر این كه نقش سرداب داشته، به عنوان رختشویخانه نیز مورد استفاده بوده است.

كاروانسرای هجیب با مساحتی حدود ۵۸۵۰ مترمربع و ۳۶ حجره یكی از زیباترین كاروانسراهای ایران به شمار می‌آید كه در زمان صفویه توسط زینب بیگم؛ مادر شاه عباس اول با هزینه‌ای معادل ۴ هزار تومان ساخته شده است. این كاروانسرا به همراه بناهای الحاقی آن از جمله دو باغ، دو آب‌انبار، یك گرمابه و یك جویبار، یكی از كامل‌ترین و بهترین كاروانسراهای كشور بوده است.

 

كاروانسرای هُجَیب-IBzojZonX5

 

كاروانسرای هُجَیب-id6ig7wVLh

 

كاروانسرای هُجَیب-BLKkN40bgy

 

كاروانسرای هُجَیب-huhGrlSRnj

 

كاروانسرای هُجَیب-eRcvlbWXD5