ریپورتاژ آگهی
تهران سئول، از سئول تهران بهتر است

تهران سئول، از سئول تهران بهتر است

در هفته فرهنگی ایران و كره جنوبی بار دیگر یاد نخستین اقدام صلح و دوستی میان ایران و كره تازه می‌شود.
  • 1400/11/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : ۳۳ سال پیش خیابانی در تهران نام سئول و خیابانی دیگر در سئول نام تهران گرفت.
تلفن : 66059000-021

در هفته فرهنگی ایران و كره جنوبی بار دیگر یاد نخستین اقدام صلح و دوستی میان ایران و كره تازه می‌شود. ۳۳ سال پیش خیابانی در تهران نام سئول و خیابانی دیگر در سئول نام تهران گرفت. این روزها بسیاری از گردشگرانی كه به كره جنوبی سفر می‌كنند، می‌گویند كه تهران سئول از سئول تهران پیشی گرفته است.

در هفته فرهنگی ایران و كره جنوبی بار دیگر نام و یاد خیابان‌هایی كه برای نخستین بار به نام این دو شهر را گرفتند، زنده می‌شوند. خیابان‌های كه به زعم گردشگرانی كه به كره سفر می‌كنند، حالا با هم تفاوت معناداری از نظر سكونت دارند.

خیابان تهران، یك خیابان در بخش گنگ‌نام شهر سئول كره جنوبی است. شركت‌های سامسونگ و هینیكس دفاتری در این خیابان دارند. گرانترین و بلندترین سازهٔ این خیابان دولت كلان‌شهری سئول نام دارد كه قیمت آن ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ون (۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار) برآورد می‌شود.

سعید محمدی‌ازناوه، عكاس و یكی از كارشناسان با سابقه میراث فرهنگی درباره این دو خیابان می‌گوید:خیابان سئول با خیابان تهران بسیار متفاوت است. خیابان تهران، از نظر امكانات شهری و زیبایی بصری بسیار از خیابان سئول پیشی گرفته است.

به گفته او، ایران و كره همواره روابط خوبی با هم داشتند. اما ۳۳ سال پیش كه شهردار سئول به ایران سفر كرده بود، درباره تهران گفته بود كه ای كاش سئول هم همچنین شهر پیشرفته ای شود. اما امروز سئول از تهران پیشی گرفته است.

ازناوه می‌گوید: روابط بین ایران و كره فراز و فرودهای بسیاری داشته است. اما به نظر من با اقدامات فرهنگی می توان به این روابط توسعه بخشید.

گفته می‌شود كه پیش از انقلاب به دنبال مسافرت شهردار وقت تهران به سئول در سال ۱۳۵۴ در جهت همكاری میان دو كشور سنگ بنای دو خیابان بزرگ در پایتخت دو كشور گذاشته شد.
در سال ۱۹۷۶، دولت سئول و حومه پیشنهاد كرد كه شهر سئول و تهران،خیابان هائی را به مناسبت سفر شهردار وقت تهران مرحوم غلامرضا نیك‌پی به كره نام گذاری كنند. یك سال بعد،خیابانی كه قبلاً به نام Samneungno خوانده می شد و در منطقه ای نسبتاً توسعه نیافته كه به تازگی ضمیمه سئول (در ۱۹۶۳) شده بود به خیابان تهران تغییر نام داد.

در سال های بعد، منطقه گنگنم گو با رشد فوق العاده سریع و امواج ساخت و ساز فراوان رو برو شد كه حتی تا به امروز نیز ادامه دارد و تبدیل به یكی از پر رفت‌وآمدترین خیابان ها در كره جنوبی شده است. نام گذاری خیابان سئول در تهران نیز در همان سال اجرا شد كه در شمال آن شهر و در نزدیكی منطقه اوین قرار گرفته است.