ریپورتاژ آگهی
باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ به همت شهرداری اصفهان در بیشه ناژوان و در حدود ۴ كیلو متری غرب پل وحید احداث گردیده
  • 1400/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در بیشه ناژوان و در حدود ۴ كیلو متری غرب پل وحید
تلفن : 66059000-021

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ به همت شهرداری اصفهان در بیشه ناژوان و در حدود ۴ كیلو متری غرب پل وحید احداث گردیده و از نظر طراحی در سطح كشور در نوع خود بی نظیر است .محوطه داخلی باغ پرندگان اصفهان با وسعت ۱۷ هزار متر مربع چنان زیبا فضا سازی شده است كه علاوه بر تامین نیازهای زیست محیطی پرندگان منظره ای زیبا و دلپذیر را جهت علاقمندان فراهم كرده است . پوشش توری سقف باغ با مساحت ۴۰ هزار متر مربع بر روی ۱۶ ستون فلزی به ارتفاع ۳۲-۲۵ متر نصب شده است .باغ پرندگان اصفهان مجموعه ای تفریحی،علمی و تحقیقاتی است كه علاقه مندان به هر یك از این بخشها می توانند از آن بهره برده و استفاده نمایند.
درباغ پرندگان اصفهان در حدود ۴۰۰۰ قطعه در۱۳۰ گونه وجود دارد كه زیستگاههای متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان برای آنها در نظر گرفته شده است . برای مثال بركه های باغ جهت پرندگان آبچر نظیر اردكها ، فلامینكو ها و … قفسهای شیشه ای برای پرندگانی كه در آب و هوای اصفهان امكان زیست ندارند نظیر انواع طوطیها ، توكانها و .. صخره ها برای پرندگان مناطق سنگلاخی و بیابانی نظیر كبك ، و تیهو و .. ، فضاهای سبز و پر درخت جهت پرندگان مناطق جنگلی مانند قرقاولها و قفسهای فلزی برای پرندگانی كه به دلایل مختلف امكان رهائی آنها در باغ وجود ندارد در نظر گرفته شده است .

واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارتند از:

واحد تكثیر :در این بخش شرایط و امكانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه درآوری پرندگان فراهم می گردد.نگهداری از جوجه های تكثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رها سازی در باغ پرندگان به عهده این بخش می باشد.

واحد تغذیه :گونه های مختلف پرندگان نیاز های غذائی متفاوتی دارندبه علاوه منبع تامین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت می باشد. برخی از پرندگان میوه خوار، برخی دانه خوار ، برخی گوشتخوار و برخی همه چیز خوار می باشند . در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذائی((NRC كه بر اساس آخرین یافته های علمی در دنیا تدوین شده است برآورد می گردد و جیره غذائی آنها بر این اساس تنظیم میشود.

جیره های غذائی پرندگان در فصول مختلف سال بر اساس دمای هوا و

همچنین شرایط فیزیولوژیك بدن پرنده تغییر می نماید.برای مثال

در فصل تولیدمثل جیره مخصوص این فصل به پرندگان داده می شود.

و احد كلینیك و بهداشت :پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می شوند و پس از معاینه كامل بر اساس نظر دامپزشك باغ پرندگان و تجارب كارشناس مربوطه درمان می شوند. ضد عفونی و بهداشت كلیه قسمتهای باغ به عهده این بخش میباشد. واكسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوكاسل نیز از وظایف این بخش است.

جهت انجام واكسیناسیون بركه های آب تخلیه و تمام ورودیهای آب

بسته می شوند. واكسن نیو كاسل در ۲ روز متوالی توسط آب آشامیدنی به پرندگان تشنه خورانده می شود.

واحدقرنطینه :باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است كه توسط افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می شود. علاوه بر این در دوره های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می گردد.جهت كنترل بیماریها و جلوگیری از گسترش آنها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه می شوندو پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می گردند.

واحد تاكسیدرمی :تاكسیدرمی به معنای فن نگهداری دراز مدت پیكر جانوران است. در این بخش پس از پوست كنی لاشه و چربی زدائی از پوست و همچنین پرآرائی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسكلت بندی پوست پرنده روی این قالب كشیده می شود.

در هر یك از این بخشها تحقیقات علمی و عملی مفیدی بر روی گونه های پرندگان انجام می شود به طوریكه باعث گردیده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه های گردشگری و تفریحی جنبه های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا كند . و علاقه مندان به تحقیق در مورد پرندگان می توانند از این جنبه ها بهره مند گردند.

باغ پرندگان اصفهان-40PEgesRDP

این مجموعه از قسمتهای مختلفی تشكیل شده است كه به اختصار به معرفی آنهامی پردازیم

بركه ها : 4 بركه كوچك و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد كه محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردك ها، قوها، غازها و … می باشد. بركه بزرگی در قسمت مركزی باغ قرار گرفته است بطوریكه تعداد زیادی از این پرندگان آبچر را در بر می گیرد.

باغ پرندگان اصفهان-2kxB8oGIwb

صخره : صخره باغ كه در ضلع شرقی قرار گرفته محیط زیستی مناسب جهت پرندگان كوهستانی و بیابانی است. پرندگانی چون كبكها بیشتر در این محیط دیده می شوند

قفسهای شیشه ای : از آنجا كه اصفهان دارای شرایط اقلیمی خاص خود می باشد، این قفسها با دارا بودن امكانات ویژه ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و كولر محیط مناسبی را برای پرندگانی كه در محیط زیست طبیعی آنها شرایط خاص آب و هوایی حاكم است، فراهم می نماید

قفسهای آهنی : این قفسها به دلیل نوع تغذیه پرندگان شكاری ساخته شده است. زیرا اینها در صورت آزاد بودن در محیط از سایر پرندگان و جوجه آنها استفاده می كنند. همچنین سعی شده است محیط زیست طبیعی آنها كه مناطق صخره ای كوهستانی است در قفسهای مربوط مهیا گردد

فضای سبز جنگلی : این فضا كه از جمله مناطق زیست پرندگان جنگلی است در سرتاسر محیط باغ ایجاد شده و پرندگان به صورت آزاد در این فضا پرواز می كنند

باغ پرندگان اصفهان-F7j9hM7QVf

باغ پرندگان اصفهان-To7TITBstd

باغ پرندگان اصفهان-kUMtKxHek4

واحدهای تخصصی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز است. واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارت‌اند از :

  • واحد تكثیر

در این بخش شرایط و امكانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان فراهم می‌شود. نگهداری از جوجه‌های تكثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش است.

  • واحد تغذیه

گونه‌های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند، به‌علاوه منبع تامین این نیازها نیز در هرگونه متفاوت است. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه چیزخوار هستند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی برآورده می‌شود.

  • واحد كلینیك و بهداشت

پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می‌شوند و پس از معاینه كامل بر اساس نظر دامپزشك باغ پرندگان و تجارب كارشناس مربوطه درمان می‌شوند. ضدعفونی و بهداشت كلیه قسمت‌های باغ به عهده این بخش است. واكسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوكاسل نیز از وظایف این بخش است.

  • واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است كه از سوی افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود. جهت كنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به‌مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه و پس از انجام آزمایش‌ها لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می‌شوند.

  • واحد تاكسیدرمی

تاكسیدرمی به‌معنای فن نگهداری درازمدت پیكر جانوران است. در این بخش پس از پوست كنی لاشه و چربی زدایی از پوست و همچنین پر آرایی، قالبی به‌اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسكلت‌بندی پوست پرنده روی این قالب كشیده می‌شود.

باغ پرندگان اصفهان-RcxmOfYhSm

در هر یك از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونه‌های پرندگان انجام می‌شود، به‌طوری كه باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جنبه‌های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا كند و علاقه‌مندان به تحقیق در مورد پرندگان می‌توانند از این جنبه‌ها بهره‌مند شوند. البته برخی از فعالان حقوق حیوانات و دوستداران حیات وحش با نگهداری پرندگان در چنین محیطی موافق نیستند. از نظر این عده، پرندگان می‌بایست مانند سایر جانوران در محیط‌های بومی خود، آزادانه زندگی كنند و چنین محیط بسته‌ای موجب افسردگی آن‌ها می‌شود. 

باغ پرندگان اصفهان-3O1XvPLZJP

باغ پرندگان اصفهان-ngjjOORxTK

باغ پرندگان اصفهان-D7gkFz9s1p

باغ پرندگان اصفهان كجاست؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. این موقعیت یكی از بهترین مكان‌ها در حاشیه زاینده‌رود و از نظر آب‌و‌هوا، مناسب‌ترین محل برای نگهداری این پرندگان است. بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاكسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارك ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارك ناژوان شوید. در پارك كافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیك را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید. 

 

باغ پرندگان اصفهان-NcMOXWSJGZ

ساعات بازدید و بلیط باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران است. ساعات كار مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است. بهای بلیط مجموعه در ایام مختلف سال متغیر است و معمولا در زمستان‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد. بلیط ورودی در سال ۱۳۹۹ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بوده است. 

 

پرسش‌های متداول

باغ پرندگان اصفهان كجاست؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد.

دسترسی به باغ پرندگان چگونه است؟

بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاكسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارك ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارك ناژوان شوید. در پارك كافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیك را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید.

بلیط باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

بهای بلیط مجموعه در ایام مختلف سال متغیر است و معمولا در زمستان‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد. بلیط ورودی در سال ۱۳۹۹ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بوده است.

ساعات كار باغ پرندگان كدامند؟

باغ پرندگان در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران است. ساعات كار مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است.