ریپورتاژ آگهی
غار دوشه

غار دوشه

غار دوشه، یكی از غارهای تاریخی استان لرستان است كه در روستای «كرشوراب» از توابع بخش چگنی خرم‌آباد واقع شده و حاوی نقاشی‌ها و كتیبه‌های تاریخی متعدد و جالب توجه است.
  • 1400/11/07
  • استان : لرستان
  • شهر : خرم آباد
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : غار دوشهدر روستای «كرشوراب» از توابع بخش چگنی خرم‌آباد واقع شده است
تلفن : 66059000-021

غار دوشه، یكی از غارهای تاریخی استان لرستان است كه در روستای «كرشوراب» از توابع بخش چگنی خرم‌آباد واقع شده و حاوی نقاشی‌ها و كتیبه‌های تاریخی متعدد و جالب توجه است. برای ورود به غار باید از غرب «تنگة دوشه» به بالای كوه صعود كرد. ارتفاع سقف تا كف غار در حدود پنج متر است. داخل آن به شكل دایرة منظم است كه انحنای این غار در درة آرش «الشتر» واقع شده و در گویش محلی به «مرسمسا» مشهور است. طول غار نزدیك به ۷۰ متر، عرض دهانه آن ۶ متر، پهنای داخل آن ۷ متر و بلندی دهانه آن ۷۰/۳ متر است. در كف این غار، تعدادی سنگ چخماق دیده شده است. این غار در بالای محلی قرار دارد كه از آنجا سنگ‌های تراش خورده‌ای را برای ساختمان سازی آورده‌اند كه نشان می‌دهد، بیش‌ترین سنگ‌های بناها و آثار مهم الشتر یا سنگ قبرها را از این مكان تهیه كرده‌اند.
این غار حاوی نقاشی‌ها و كتیبه‌های تاریخی متعدد و جالب توجه است. برای ورود به غار باید از غرب تنگه دوشه به بالای كوه صعود كرد. ارتفاع سقف تا كف غار در حدود پنج متر است. داخل آن به شكل دایرة منظم است كه انحنای قسمتی از دیواره‌های آن به علت پیش‌آمدگی دیوارة كوه به هم پیوسته است. بر دیواره‌های مسطح این غار، حدود ۱۱۰نقش با رنگ سیاه نقاشی شده است. بر دیوارة غربی آن نیز به جز نقش‌های یاد شده، دو كتیبه وجود داشته كه یكی به كلی از بین رفته و نیمی از دیگری نیز محو شده است. مهم‌ترین علت سالم ماندن نقوش كتیبه، دوری از عوارض طبیعی است. ‏در دهانه حفره‌های انتهایی غار، ‌استخوان‌های انسان و حیوان و سفال‌های شكسته یافت شده است. غار دوشه یك اثر تاریخی و طبیعی است و جزء میراث ملی ایران در استان لرستان به شمار می‌آید.‏

 

غار دوشه-stvOdtLI6c

 

غار دوشه-jTCfbBJIQR

 

غار دوشه-5x2tONVm5t

 

غار دوشه-3kZfLCAF33