ریپورتاژ آگهی
سد طرق

سد طرق

سد طرق از جاهای دیدنی مشهد جز اولین سدهای ساخته شده در استان خراسان رضوی، در ۱۴ كیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است.
  • 1400/12/10
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : استان خراسان رضوی, مشهد– این سد در ۱۴ كیلومتری جنوب شرقی مشهد بر روی رودخانه طرق و در نزدیكی بند قدیمی طرق قرار دارد
تلفن : 66059000-021

سد طرق از جاهای دیدنی مشهد جز اولین سدهای ساخته شده در استان خراسان رضوی، در ۱۴ كیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است.سد طرق از جاهای دیدنی مشهد در ۲۴ كیلومتری جنوب شرقی مشهد و بر روی رودخانه طرق و در نزدیكی بند قدیمی طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتون با دو قوس متقارن است كه از ۲۲ بلوك به عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۸۱ متر از پی ساخته شده است.
گنجایش سد حدود ۱۳ میلیون متر مكعب است و با هدف تامین بخشی از آب مورد نیاز مشهد احداث شده است.
سد طرق از جاهای دیدنی مشهد علاوه بر استفاده های اقتصادی، به دلیل برخورداری از آب و هوای خوب و جاذبه های طبیعی از نظر سیاحی نیز دارای اهمیت می باشد.
سد طرق در مسیر رودخانه طرق و در مجاورت سد بتونی جدید قرار دارد و تا سال های اخیر قابل بهره برداری بوده است. بنای سد را به امیر علیشیرنوایی ویز سلطان حسین بایقرا نسبت داده اند.
مطالعات این سد قبل از پیروزی انقلاب شروع شد و در نهایت سال ۱۳۶۷ ساخت این سد به پایان رسید.
در جلوی تاج سد طرق بند تاریخی به چشم می خورد كه در حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد این موضوع نشان می دهد كه از دیرباز تا كنون ذخیره آب برای ما ایرانیان اهیمت ویژه ای داشته است. سرشاخه اصلی تامین كننده آب پشت سد طرق رودخانه طرق به شمار می آید همچنین در سال های اخیر احدات دو تونل شلگرد و عارفی به منظور افزایش حجم ذخیره آب و در نتیجه ذخیره آب شرب شهر مشهد به این سد اضافه شده است.
استان خراسان رضوی با برداشت ۷ هزار و ۲۴۳ میلیون متر مكعب از منابع آبی زیر زمینی رو به رو شده كه امروزه با كسری ۱۰۵۸ میلیون متر مكعب در سال مواجه است.میزان بارندگی سال گذشته در مشهد ۱۸.۴ میلی متر بوده كه از ابتدا مهرماه تا ۱۲ دی ماه امسال با كاهش ۵۲.۷۱ درصدی به ۸.۷ میلی متر رسیده است.

———————————————————————————————————————————————————————————–
این سد در ۱۴ كیلومتری جنوب شرقی مشهد بر روی رودخانه طرق و در نزدیكی بند قدیمی طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتونی دو قوسی متقارن است.

 

سد طرق-qMAdAYisXX

سد طرق-wezcQoYFpk

سد طرق-34fRt9zCbV