ریپورتاژ آگهی
بازار وكیل شیراز و تكاپوی بقا

بازار وكیل شیراز و تكاپوی بقا

در هفته های اخیر بازار وكیل و بویژه تخریب آن در بخش شمالی از بحث های داغ بین دوستداران میراث فرهنگی و مدیران شهری بوده و بعضی اعضای شورای شهر شیراز از احتمال بروز خطراتی برای این بنا اخطار دادند
  • 1400/12/10
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : قازس-شیراز
تلفن : 66059000-021

در هفته های اخیر بازار وكیل و بویژه تخریب آن در بخش شمالی از بحث های داغ بین دوستداران میراث فرهنگی و مدیران شهری بوده و بعضی اعضای شورای شهر شیراز از احتمال بروز خطراتی برای این بنا اخطار دادند كه این مساله نگرانی هایی را در پی داشت، اما مدیركل میراث فرهنگی استان فارس در این باره نظری متفاوت دارد به نحوی كه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نگرانی ها از احتمال تخریب بازار وكیل شمالی را بی اساس می داند.
‘مصیب امیری’ مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه در سالجاری حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت بازار وكیل شمالی هزینه شده در صورتی كه نماینده بازاریان وكیل شمالی این ادعا را تكذیب می كند و می گوید كه میراث فرهنگی در دو سال اخیر هیچ گونه اقدامی برای بهسازی و مرمت بازار وكیل شمالی انجام نداده است.
بررسی بیشتر خبرنگار ایرنا درباره وضعیت بازار وكیل شمالی نشان داد كه نگرانی های ایجاد شده در هفته های اخیر زیاد هم بی مورد نبود و به گفته بسیاری از اهالی این بازار، احتمال تخریب بخش هایی از این بنا وجود دارد.
همانطور كه اكنون گهگاه خشتی از سقف این بنا به پایین سقوط می كند و اگر زودتر چاره ای اندیشیده نشود به جز تخریب این بنای تاریخی، احتمال بروز حادثه ای تلخ و ناگوار وجود دارد.
بازارهایی در تراز بازار وكیل از جمله در تبریز وجود دارد كه به همت مسئولان و بازاریان این شهر مرمت و بهسازی شده اند و حتی به ثبت میراث جهانی نیز در آمده اند اما وكیل شیراز و دوستداران میراث فرهنگی فارس همچنان چشم انتظار همتی برای ساماندهی این بازار هستند.
بازار وكیل با شماره ۹۲۴ در تیرماه سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید،این بازار حدود ۲۵۰ سال پیش به فرمان كریم خان زند بنا نهاده شد و با سقفی به ارتفاع ۱۱ متر، بلند ترین بازار قدیمی ایران محسوب می شود كه البته هم اكنون به دلیل خاكریزی كف این بازار ارتفاع طاق ها به ۱۰ متر تقلیل یافته است.
در دوران قاجاریه در امتداد راسته شمالی بازار وكیل تا دروازه اصفهان بازاری با نام بازار نو ساخته شد كه این مجموعه را توسعه داد.

* احتمال تخریب سردر ورودی بازار
یكی از كسبه بازار نو كه رستورانش در امتداد بازار وكیل شمالی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفت: سردر ورودی بازار نو و بازار وكیل شمالی از سمت دروازه اصفهان كه به شكل شیروانی ساخته شده، وضعیت بسیار خطرناكی دارد زیرا چوب هایی را كه این سازه روی آن بنا شده موریانه نابود كرده و هر لحظه احتمال تخریب آن وجود دارد.
به گفته وی، میراث فرهنگی به این مساله اهمیت نمی دهد در صورتی كه بازاریان تاكنون چندین مرحله این وضعیت را به كارشناسان این نهاد گزارش كرده اند اما ترتیب اثری داده نشده است.

* پاس كاری به جای مرمت و بهسازی
این كاسب بازار نو كه ترجیح می دهد نامش برده نشود در ادامه صحبت های خود، بیان كرد: شهرداری شیراز و اداره كل میراث فرهنگی فارس در پاسخ به درخواست كسبه برای بهسازی سر در ورودی بازار نو و وكیل شمالی دائما ما را بین یكدیگر پاس كاری می كنند.
وی اظهار داشت فروشگاهش در سالهای اخیر به دلیل فرسودگی وضعیت بسیار خطرناكی پیدا كرده بود كه بخش هایی از آن را خودش ترمیم و بهسازی كرده است.

* سرای گمرك وضعیت مناسبی ندارد
سرای گمرك یكی از سراهای بازار وكیل است كه بازاریان این محل معتقدند: همانگونه كه از اسم آن بر می آید این محل در دوران زندیه كه شیراز پایتخت ایران بود، گمرك اصلی كشور محسوب می شد.
به گفته آنان كالاهایی كه به ایران وارد می شد ابتدا به این محل آورده و سپس در سطح كشور پخش می شد.
كارشناسان میراث فرهنگی می گویند كه این محل كاروانسرا بوده است.
سرای گمرك كاروانسرا بوده یا محلی برای توزیع بار، اكنون وضعیت مناسبی ندارد، چون تقریبا اغلب حجره های آن بلا استفاده مانده و یا به انبار مغازه ها تبدیل و یا كاملا رها شده در حال فرسایش و نابودی است.
معماری بی نظیر این محل، كتیبه و سازه آن قابلیت تبدیل شدن به جاذبه ای گردشگری دارد كه نیاز است با همكاری مسئولان و كسبه برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت گیرد.
یكی دیگر از حجره داران بازار وكیل شمالی كه از سال ۷۵ تاكنون در این محل كسب و كاری به راه انداخته به خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون مشاهده نكرده در حوزه بهسازی این محل ارگانی دولتی و غیر دولتی كار مهمی انجام دهد.
‘مرتضی اردبیلی’ با اشاره به اینكه سقف مغازه ها را بازاریان با هزینه شخصی ایزوگام كرده اند، افزود: سرای گمرك واقع در بازار وكیل شمالی وضعیت نامناسبی به دلیل عدم استحكام دارد كه ضروری است مسئولان امر در این مورد تدبیری بیندیشند.
وی ادامه داد: كف سازی بازار وكیل شمالی نیز توسط شهرداری شیراز در سالهای اخیر انجام شده است.

* در نگهداری بازار وكیل قصور شده
حجره داری دیگر در این بازار به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل نوع سازه، بازار وكیل مستحكم ساخته شده و مصالح خوبی در احداث آن به كار رفته اما هر بنایی نیاز به رسیدگی دارد و از این لحاظ درباره بازار وكیل قصور مطلق شده است.
‘جعفر كامیاب’ در پاسخ به اینكه مسئولان میراث فرهنگی می گویند بازاریان همكاری لازم برای بهسازی بازار وكیل انجام نمی دهند، اظهار داشت: حدود نیمی از فعالان بازار وكیل و نو، از جمله خود من مستاجر هستند و با وضعیت بازار اقتصادی كنونی مشاركتی در بهسازی این محل انجام نمی دهند و مالكان نیز به دلیل اینكه خود در این محل فعالیت و كسب و كار نمی كنند، اغلب این كار را انجام نخواهند داد.
وی ادامه داد: مجموعه زندیه و بازار وكیل، چشم و چراغ گردشگری فارس و ایران است و باید میراث فرهنگی و سایر متولیان امر به حفاظت از آن توجه ویژه ای داشته باشند در صورتی كه اكنون این اهتمام از جانب مدیران دیده نمی شود.

*پله های از قلم افتاده
این كسبه بازار وكیل اضافه كرد: با وجودی كه حدود دو سال از اتمام سنگ فرش كف بازار وكیل توسط شهرداری شیراز می گذرد اما تاكنون پله ای برای این محل ساخته نشده و با توجه به اینكه حدود یك متر ارتفاع ورودی مغازه ها تا كف بازار است این وضعیت مشكلات زیادی برای بازاریان و مشتری ها ایجاد كرده است.
كامیاب با اشاره به بروز حوادث متعدد به دلیل نبود پله در این محل و استفاده مغازه داران از انواع پله های غیر استاندارد و موقت پلاستیكی، چوبی و فلزی، اظهار داشت: میراث فرهنگی مجوز احداث پله به مغازه داران بازار وكیل نداده و این نهاد هیچگونه اقدامی برای ساخت آن نكرده است. به همین دلیل مشكلات بسیاری در پی این مساله ایجاد شده، بگونه ای كه حتی خود من نیز به دلیل وجود پله های ناایمن مقابل فروشگاهم دچار حادثه و شكستگی پا و در نهایت ۶ ماه ناچار به استفاده از عصا شدم.
این كاسب بازار وكیل شمالی ادامه داد: نمای داخلی سقف این بازار مهمترین بخشی است كه توجه همه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می كند و پیشانی بازار وكیل محسوب می شود اما اكنون به دلیل بارندگی های سالیان گذشته و نشتی آب بخش های زیادی از سقف بازار آسیب دیده و نمای بصری منحصر به فرد آن زیبایی خود را از دست داده كه لازم است هرچه سریعتر سقف بازار مرمت و بهسازی شود.
وی بیان كرد: زمانی كه مرمت و بهسازی بازار وكیل توسط متولیان امر انجام شود مغازه داران این محل نیز نسبت به انجام تعهدات خود و بهسازی داخلی حجره ها ترغیب خواهند شد كه نمای داخلی و جداره فروشگاه ها را متناسب با دیگر بخش های بازار بهسازی كنند.

**جدا شده های خطرناك
نماینده بازاریان وكیل شمالی نیز ارزیابی خود از وضعیت این بازار را اینگونه بیان كرد كه اگر در مورد وضعیت این محل به صورت جزئی و دقیق بررسی شود، نقاط حادثه خیز زیادی وجود دارد.
‘علی اكبر عبداللهی’ به خبرنگار ایرنا گفت: به پشت سر خود نگاه كن، كه خبرنگار با برگرداندن سر خود خشتی كه دور آن را ملاتی خشك شده مانند سیمان و گچ پوشانده بود به ابعاد حدود ۱۰ در ۳۰ سانتی متر مشاهده كرد.
نماینده بازاریان وكیل شمالی، از صندلی كه روی آن نشسته بود بلند شد و چند قدم برداشت و خشت را كه در یكی از قفسه های فروشگاهش قرار داشت به دست گرفت و صحبت های خود را ادامه داد: این خشت متعلق بخشی از سقف بازار وكیل شمالی در مقابل فروشگاه من است كه در حدود ۲۰روز پیش از جای خود كنده و به پایین پرت شد كه خوشبختانه با سر هیچكس برخورد نكرد وگرنه حادثه ای ناگوار را رقم می زد.
او اضافه كرد: هر ساختمانی نیازمند نگهداری و ترمیم مداوم دارد بویژه بازار وكیل شمالی و جنوبی كه بیش از ۲۷۰ سال از زمان ساخت آن در دوره زندیه می گذرد.
عبداللهی در پاسخ به این سئوال كه آیا زمان ساخت و قدمت بازار وكیل شمالی و جنوبی با هم تفاوت دارد؟ گفت: این دو بازار هیچ تفاوتی در زمان ساخت ندارند و حتی در گذشته نیز به یكدیگر متصل بوده اند تا در دوره رضاشاه حدود پنج دهنه مغازه های میانی این بازار را تخریب كردند تا خیابانی كه اكنون نیز در این محل وجود دارد، احداث شود و این امر باعث شده كه بازار وكیل به دو بخش تقسیم شود.
نماینده بازاریان وكیل شمالی ادامه داد: چهاردهم مهرماه ۹۶ كمیته ای برای ساماندهی وضعیت بازار وكیل شمالی با حضور مدیران استانی و شهرستانی از جمله مدیركل میراث فرهنگی استان، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه و معاون گردشگری استاندار فارس برگزار شد كه خروجی این جلسه یكسری اقدامات برای بهسازی و ترمیم این بازار بود كه بر دوش ادارات مختلف گذاشته شد.
وی اضافه كرد: براساس مصوبات كارگروه ساماندهی بازار وكیل شمالی وظایفی برای بخش های مختلف تعیین شد، از جمله ترمیم بهسازی داخل حجره و جداره بیرونی توسط بازاریان، بهسازی و مرمت سقف و پشت بام از سوی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و كف سازی این بازار توسط شهرداری شیراز انجام شود.
عبداللهی اشاره كرد: كف سازی بازار وكیل شمالی توسط شهرداری شیراز انجام شد و در سال ۹۶ بطور كامل به اتمام رسید.
نماینده بازاریان وكیل شمالی با بیان اینكه مدیریت اداره كل میراث فرهنگی استان فارس برای بهسازی بازار وكیل شمالی اهتمام لازم را ندارد، گفت: براساس جلسه ای كه در مهر ماه سال گذشته برگزار شد، اداره كل میراث فرهنگی فارس موظف شد تا ظرف مدت دو هفته نسبت به مرمت های ناتمام در سقف بازار وكیل و پشت بام این بنا اقدام كند كه به رغم گذشت بیش از یكسال، هنوز این كار در بازار وكیل شمالی انجام نشده است.
عبداللهی با اشاره به اینكه بخشی از سقف بازار وكیل شمالی ایزوگام شده است، اظهار داشت: براساس نظر بعضی كارشناسان ایزوگام كردن سقف بازار وكیل متناسب با بافت این بنا نیست و اگر زیر نظر كارشناسان گل اندود می شد با بافت این محل همخوانی بیشتری داشت.

* رغبت بر باد رفته بازاریان
نماینده بازاریان وكیل شمالی با اشاره به اینكه حدود ۱۰۰ حجره در بازار وكیل شمالی وجود دارد، افزود: با شرایط اقتصادی كنونی و عدم انجام وظایف محوله میراث فرهنگی نسبت به ترمیم و بهسازی این بخش بازار، انگیزه ای برای مشاركت از سوی بازاریان نیز باقی نمانده است.
وی اظهار داشت: حدود چهل سال است كه در هر شرایطی به بازاریان گفته می شود كه پول بدهید و هیچ زمان توجه به این قشر توام با حمایت نبوده و ضروری است كه با توجه به شرایط كنونی اقتصادی برای بهسازی بازار وكیل شمالی با ارائه تسهیلات بدون بهره، بازاریان را به انجام این كار ترغیب كرد.
وی اشاره كرد: مالكیت املاك در سطح شهر شیراز بگونه ای است كه مالك حق هرگونه بهسازی و توسعه ملك خویش را دارد در صورتی كه در بازار وكیل مالك هیچ اختیاری در خصوص ملك خود ندارد و هرگونه مرمت و بهسازی محدود داخلی هم باید با نظر میراث فرهنگی باشد.
عبداللهی اشاره كرد: سال ۹۵ پشت بام بازار وكیل شمالی تقریبا كمتر از ۳۰ درصد مرمت و بهسازی شده اما هیچگونه كار مرمتی و بهسازی توسط میراث فرهنگی در خصوص مرمت سقف و نمای داخلی این بازار انجام نشده است.
وی اظهار داشت: در سقف بازار نو نیز حدود ۴۰ درصد بهسازی انجام شده اما در مورد نمای داخلی و سقف هیچ اقدامی در این محل انجام نشده است.
عبداللهی با اشاره به اینكه تاكنون در خصوص مرمت سقف درونی بازارهای وكیل جنوبی، شمالی و نو هیچگونه مرمتی انجام نشده است، گفت: در زمینه مرمت و بهسازی بازار وكیل شمالی تنها در سال ۹۵ پشت بام و جداره بیرونی ده طاق این بازار ایزوگام و ترمیم شده است.

* ۳۰۰ میلیون نامعلوم؟
نماینده بازاریان وكیل شمالی در خصوص صحبت های مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مبنی بر اینكه «تنها در سال جاری حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و مرمت بازار وكیل شمالی هزینه شده»، گفت: در سال ۹۷ و همچنین در سال ۹۶ میراث فرهنگی هیچگونه هزینه ای صرف بهسازی و مرمت بازار وكیل شمالی نكرده است.

** اخطار شوراییان به آوار شدن سقف
رئیس كمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز نیز بیست و هشتم آذر ماه ۹۷ در دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در مورد تخریب بازار وكیل شمالی هشدار داد و از احتمال اینكه هر لحظه ممكن است سقف این بازار بر سر مردم و بازاریان آوار شود، سخن گفت.
‘سولماز دهقانی’ افزود: بازار وكیل شمالی در حال فرو ریختن است و فریادرسی نیست، نه شهرداری بودجه‌ای برای مرمت دارد و نه این مساله برای میراث فرهنگی مهم است.
وی با بیان اینكه اعتبارات استانی پاسخگوی بحران بازار وكیل نیست، اظهار داشت: چندین بار این موضوع را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته‌ایم اما انگار آنها مسایل مهمتری دارند.
دهقانی ادامه داد: برخی طرح ‌های گردشگری شهر شیراز به اعتبارات ملی نیازمند است و با این اعتبارات قطره چكانی نمی‌توانیم شهر گردشگر پذیر داشته باشیم.

* شهروندان به كمپین نجات بازار وكیل بپیوندند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز یكم دی ماه ۹۷ با انتشار توئیتی در فضای مجازی از رئیس جمهوری خواست كه برای جلوگیری از تخریب بازار وكیل تدبیری بیندیشد.
در توییت ‘ابراهیم صبوری’ عنوان شده، بازار وكیل شمالی در حال فرو ریختن است و از رئیس جمهوری انتظار داریم با تدابیر ویژه، این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهد.
صبوری از شهروندان نیز دعوت كرده كه به كمپین نجات بازار وكیل بپیوندند.

* احتمال تخریب بازار وكیل شمالی صحت ندارد
اما دراین میان، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، موضوع وضعیت بحرانی بازار وكیل و احتمال تخریب آن را رد می كند.
مصیب امیری اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر شیراز درباره وضعیت بازار وكیل شمالی را غیر كارشناسی دانست و اظهار داشت: با وجود اینكه در سال جاری هنوز اعتبارات بازار وكیل از مركز داده نشده، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ابتدای سال ۹۷ تاكنون سه میلیارد ریال صرف بهسازی پشت بام و سبك سازی آن كرده كه تمام مستندات آن نیز موجود است.
وی با اشاره به عایق سازی سنگین پشت بام این بازار در دوران های گذشته، گفت: ۷۰ درصد سقف بازار وكیل شمالی در سال ۹۷، سبك سازی و ترك های آن ترمیم و در نهایت ایزوگام و آجر فرش شده است.
به گفته امیری، كف سازی این بازار نیز در سال جاری از سوی شهرداری شیراز انجام شده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، افزود: مطرح كردن تخریب بازار وكیل كلی گویی است و این مجموعه به هیچ عنوان در حال تخریب نیست.
امیری ادامه داد: كمك خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وكیل شمالی از رئیس جمهوری بدان معنی است كه دولت به طور ویژه به این مساله ورود پیدا كند، در صورتی كه دولت تاكنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.

* بازاریان سهم خود را پرداخت كنند
امیری تصریح كرد: لازم است كسبه بازار وكیل و فعالان این بازار نیز برای بهسازی و مرمت این مجموعه مشاركت كنند و سهم خود را بپردازند در صورتی كه اكنون آنها سهم حداقلی در ترمیم و بهسازی این مكان دارند.
وی ادامه داد: بازار وكیل، محلی عمومی است و قانون مشخص كرده كه برای بهسازی آن ۸۰ درصد بازاریان و ۲۰ درصد دولت مشاركت داشته باشند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بازاریان اگر در هر نقطه از این كلان شهر فروشگاه داشتند باید اقدام به ترمیم و بهسازی آن می كردند، در صورتی كه كسبه بازار وكیل به دلیل تاریخی بودن این مكان از مزایای ویژه تری نسبت به سایر بازاریان شیراز برخوردار هستند.
امیری افزود: بازار وكیل روزانه محل عبور و مرور تعداد كثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و به تبع آن كسبه این مكان از فروش بیشتری برخوردارند و رونق اقتصادی همیشه در این مجموعه وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه در شرایط موجود كسبه بازار وكیل سهم زیادی برای ترمیم و بهسازی این بنا هزینه نمی كنند، اظهار داشت: بیشتر تقاضاها درباره ترمیم و مرمت بازار وكیل از دولت می شود در حالی كه دولت به سهم خود در این محل كار انجام داده و در آینده هم انجام خواهد داد.
این مقام مسئول ادامه داد: بازاریان شیراز مشاركت درستی برای بهسازی این بنا ندارند در حالی كه بازارهای تاریخی زیادی در كشور نظیر بازار تبریز وجود دارد كه بازاریان در مرمت و بهسازی آن مشاركت كرده و این بناها بعد از ترمیم نیز ثبت میراث جهانی شده اند.
امیری اضافه كرد: بسیاری در شیراز برای انجام این كار تنها از دولت و میراث فرهنگی توقع دارند در صورتی كه دولت تكلیف خود را در این مورد انجام داده و همواره بازار وكیل جزو اولویت ها بوده است.
مدیركل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بهسازی بازار وكیل هر ساله در دستور كار میراث فرهنگی قرار داشته و سال آینده نیز برنامه ریزی جامعی برای ترمیم و بهسازی این مكان تاریخی در نظر داریم.

* متولی و مالك بازار مشخص است
شهردار بافت تاریخی شیراز نیز دراین باره می گوید: بازار وكیل یكی از آثار ثبت‌ شده میراثی است و همان ‌گونه كه یك خانه یا بنای میراثی متولی یا مالك دارد، در بازار وكیل نیز مالك و متولی و وظایف هر دستگاه كاملاً مشخص است.
‘هادی شهدوست’ افزود: به‌ عنوان ‌مثال در جلساتی كه بین مسئولان برگزار شد، مشخص شد كه متولی سقف بازار اداره‌ كل میراث فرهنگی است و سال گذشته اقداماتی را نیز در این خصوص انجام داده است، مرمت جداره‌های داخلی بازار نیز بر عهده كسبه بازار است و كف بازار نیز بر عهده‌ شهرداری است.
به گفته شهدوست، بر همین اساس بود كه سال گذشته میراث فرهنگی حدود ۳۰۰ میلیون تومان را صرف مرمت سقف بازار كرد، معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز نیز حدود ۲ میلیارد تومان صرف مرمت كف بازار شهری و ایجاد كانال مشترك تأسیسات شهری كرد. شهرداری به بخش زیادی از تعهداتش عمل كرد و امروز این اقدامات را در بازار وكیل جنوبی آغاز كرده‌ایم.
وی اظهار داشت: مرمت و بهسازی معابر منتهی به بازار یا جداره‌های بیرونی بازار وكیل را نیز شهرداری منطقه بافت تاریخی انجام داده است.
شهردار بافت تاریخی شیراز ادامه داد: اما در خصوص ناایمنی‌های بازار وكیل، كسبه بازار باید ایمنی را رعایت كنند، به‌ عنوان ‌مثال كسبه نباید با توجه به ایمن‌ نبودن سیم‌ كشی‌های برق، منسوجات و مواد قابل اشتعال را با كشیدن یك پارچه، شب‌ها در محوطه بیرونی مغازه رها كنند.
به گفته شهدوست، برخی مغازه‌های ناایمن را شناسایی كرده‌ایم و طبق صورت‌جلسه‌ای كه در حضور معاون دادستان امضا شد، در زمینه ایمن ‌سازی بازار اقدام خواهیم كرد.

* در ‌حال حاضر خطر قطعی برای بازار وكیل وجود ندارد
شهردار بافت تاریخی شیراز می‌گوید: واقعیت آن است كه به بخش‌هایی از بازار وكیل به‌ عنوان ملك میراثی آسیب می‌رسد، اما این موضوع كه برخی مسائل در خصوص فروریختن بازار مطرح شده، ما اطلاعی از آن نداریم.
وی افزود: با این‌حال آنچه ما مطمئنیم، آن است كه در زمان حاضر خطری برای بازار وكیل وجود ندارد و دستگاه‌های مسئول نیز همه به وظایف قانونی خود در قبال رسیدگی به ایمنی و حفظ بازار تلاش می‌كنند.
شهدوست اظهار داشت: مجموعه شهرداری شامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و شهرداری منطقه بافت تاریخی موارد ایمنی را به كسبه اعلام كرده‌اند و حتی برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار شده، اما كسبه باید مغازه‌هایی را كه به رسم امانت به آن‌ها سپرده شده، به‌خوبی حفظ كنند.
فارغ از هرگونه جریان سازی، اخطارهای مسئولان شهری و دوستداران میراث فرهنگی طی هفته های گذشته در خصوص بازار وكیل شمالی می تواند موجب جلب توجه مسئولان استانی و كشوری به این بنای تاریخی ارزشمند و حتی جذب بودجه ای ملی برای ساماندهی این سازه شود.
حال این انتظار در بین شهروندان، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد كه ابتدا دستگاه های متولی بافت تاریخی شیراز در عمل نسبت به حفاظت از این میراث غنی اقدام كنند و بازاریان بازار وكیل نیز در این امر مشاركت لازم را داشته باشند.

بازار وكیل شیراز و تكاپوی بقا-mxbTA1rNrc